Mijn dochter is nu bijna 8 maanden. Ik bied haar nog 3 flesvoedingen aan. Haar voedingsschema is als volgt: 7.30 flesje 90 cc voor eerste honger 8.00-8.30 bordje pap 10.00-10.30 vers fruit (1,5 stuks) 12.30 broodje, vaak een korstje want stukjes spuugt ze uit Daarna een fles van 180+6 die gaat vaak wel op. 15.00 rijstwafeltje of babykoekje 17.15 warm eten (125gram groente, 50 gram aardappels/rijst/pasta en 25 gram vlees) 18.30 fles 180+6 Nu ligt het probleem bij 2 dingen. 1. ze wil geen brood eten. Ik blijf het elke dag aanbieden met verschillend beleg. Maar heb tot nu toe niet meer dan 3 stukjes erin gekregen. Broodkorst zuigt ze wel op. Komt dit vanzelf? En punt 2. de avondfles gaat nooit meer op. Wij vermoeden doordat ze een uur ervoor een flinke warme hap heeft gekregen. Het probleem is dat ze vanaf 18.30 al zo moe is dat later een fles geen optie is. Ik wil haar er ook niet voor wakker maken want dan blijft ze spoken de rest van de avond. Eerder de warme hap wil ik ook niet. Is het erg dat ze deze fles niet drinkt? Vaak drinkt ze maar 50 cc. Ze wordt 's nachts overigens niet wakker vd honger dus wij denken dat ze hem niet perse nodig heeft. Maar wellicht voor de voedingsstoffen wel? Ze eet dus erg goed verder.. Ik hoor het graag!
Hoi Mizz, Wat een mooi dagmenu heb je voor je dochter! Je biedt haar zo te lezen alles aan wat ze op deze leeftijd nodig heeft, dat doe je helemaal goed. Ik begrijp dat je dochter haar boterham nog niet zo goed eet. Op deze leeftijd is het gelukkig nog niet erg als ze nog geen hele boterham kan eten: het aanbieden van brood is voornamelijk bedoeld om je dochter te laten wennen aan de smaak en de textuur. Blijf haar iedere dag een paar stukjes brood en/of een broodkorstje aanbieden, je zult merken dat ze dit steeds beter gaat eten. Ook laat ze de laatste tijd haar avondfles bijna volledig staan. Het is mogelijk dat zij nog iets te vol zit na de warme maaltijd, en daarom nog geen trek heeft in een volle fles van 200ml. Op deze leeftijd adviseren we in totaal 500-600ml borst- of flesvoeding per dag. Met haar fles en bordje pap in de ochtend, haar fles bij de lunch en het beetje dat ze drinkt voor het slapen gaan, krijgt je dochter nog voldoende voeding binnen. Het is dus niet erg dat ze de avondfles grotendeels laat staan. Blijf het haar wel dagelijks aanbieden, zodat ze de gelegenheid heeft om zoveel te drinken als ze wil. Succes! Groetjes Leonie Nutricia voor jou