Hallo allemaal, Ik ben benieuwd hoe jullie baby's van 6 maanden dagmenu eruit ziet. Gister heb ik danoontjes gehaald bij de lidl die van fruitking voor kinderen maar toen ik thuis kwam vroeg ik me af of ze deze al wel met 6 maanden mogen. Ik zit nog steeds te knutselen met die tijden, nu ziet het er ongeveer zo uit maar ze word volgende week 6 maanden en dat lijkt me dan lastig omdat ze meer te eten krijgt. 07.30 uur 180 + 6 melk + 2 eetlepels pap. 08.00 uur slapen meestal slaapt ze door tot 11.00 / 11.30 uur. 11.30 uur 180 + 6 melk. 13.00 / 13.30 uur middagdutje. 15.30 uur wakker en 180 + 6 melk Vaak word ze tussen 17.00 en 18.00 uur moe en dan slaapt ze weer ff een uurtje en dan krijgt ze tussen 19.00 en 20.00 uur haar laatste fles 180 + 6 melk + 2 eetlepels pap en dan gaat ze naar bed. De ene dag geef ik haar dus wel een hapje en de andere dag weer niet omdat het niet uitkomt met de tijden, als ik haar te vroeg geeft eet ze t niet op en als k t haar te laat geeft is ze te moe om te eten of ze zit nog vol van de melk. Tot 6 maanden is t niet zo erg als ze niet elke dag een hapje krijgt begreep ik maar hoe moet ik dat straks dan oplossen?
Volgens mij mogen ze met 6 maanden nog geen melkprodukten? Maar de regels wijzigen regelmatig N. eet nu het volgende: 7.00 fles 180 cc 8.30 fruit 11.00 pap 15.00 halve fles, of soms helemaal geen fles meer 16.30 warme maaltijd 19.00 fles met rijstebloem.
Vanaf 6 maanden mocht onze uk over op volle yoghurt. Krijgt ze nu 's middags ipv van de 4e fles. Andere zuivelproducten nog niet geloof ik. Met groente en fruit is het gewoon zoeken. Hier wordt ook nog wel eens een tussendoortje gemist maar meestal past ze die wel tussen fles en slapen in. Kijk bij dit topic eens naar de 'schema's' die anderen hebben, is nog een hele puzzel om voedingen en slaapjes te combineren http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/317284-jeetje-omschakeling.html
Gister heb ik danoontjes gehaald bij de lidl die van fruitking voor kinderen maar toen ik thuis kwam vroeg ik me af of ze deze al wel met 6 maanden mogen. Vanaf 6 maanden mogen yoghurt en kwark producten wel (geen gewone melk) maar het is zeker niet nodig. Eerst maar eens gewoon leren eten en daarna toetjes e.d. 07.30 uur 180 + 6 melk + 2 eetlepels pap zou er persoonlijk wat meer pap in doen.. Een stevig ontbijt is voor elk mens goed. 08.00 uur slapen meestal slaapt ze door tot 11.00 / 11.30 uur. Kinderen kunnen tot 2 uur na een voeding opblijven en het is voor mij een raar tijdstip om zo lang nog te slapen. Net alsof ze nog niet uitgeslapen is. Bij ons was het na 2 uur: 1 à 1,5 uur slapen. Hierdoor zou je ook tijd krijgen om fruit te geven (rond 9:00) 11.30 uur 180 + 6 melk. Dit is de lunch. Ik zou hier gaan oefenen met groenten. Overdag groenten geven is een goed moment zodat je goed kunt monitoren hoe er op gereageerd wordt. Eerst groenten daarna de melkfles 13.00 / 13.30 uur middagdutje. Middag dutje van maximaal 2,5 uur 15.30 uur wakker en 180 + 6 melk Ik denk dat ik hier een iets kleinere fles zou geven 150/5 Vaak word ze tussen 17.00 en 18.00 uur moe en dan slaapt ze weer ff een uurtje Ik zou dit beperken en om een 'gewone tijd' gaan eten (rond 18:00?) Als groenten rond het middag uur goed gaan, zou ik deze verschuiven naar 18:00 en om 12:00 gaan oefenen met een boterham. Om 18:00 groenten en daarna een fles zonder pap (hooguit rijstebloem) en dan krijgt ze tussen 19.00 en 20.00 uur haar laatste fles 180 + 6 melk + 2 eetlepels pap en dan gaat ze naar bed. De ene dag geef ik haar dus wel een hapje en de andere dag weer niet omdat het niet uitkomt met de tijden, als ik haar te vroeg geeft eet ze t niet op en als k t haar te laat geeft is ze te moe om te eten of ze zit nog vol van de melk. Tot 6 maanden is t niet zo erg als ze niet elke dag een hapje krijgt begreep ik maar hoe moet ik dat straks dan oplossen? Ik zou meer sturen op een ritme. Slaapt ze de nacht goed door? Zo ja, dan proberen iets te schuiven in het ritme en kijk heel goed of ze niet korter gaat slapen. De slaapjes overdag zijn vrij lang (niet te lang hoor.. elk kind is anders) Ons schema was met 7 maanden (dus na 1 maand voedselintroductie): 8:00 ontbijt: 180/6 + bambix 9:30 fruit + water / thee 10:00 - 11:00 slapen 12:00 lunch: 1 boterham + melk + fruit 13:00 - 15:30 slapen 16:00 fles 150/5 18:00 groenten + water 19:30 fles 150/5 (optie: rijstebloem om het pak op te maken)
Ik keek gewoon wanneer ze wakker was en gaf dan fruit. Groente bij ons aan tafel als ze dan wakker was, anders even opwarmen/vooruitgeven en als ze te moe is een keer overslaan. Niet te moeilijk denken he! Hier tot 7 maand Bv s ochtends en daarna een stukje boterham.Pap niet gedaan maar begrijp dat jij het wel doet. sMidaggs evenzo, met 7 maand een stukje brood tegelijk met mij. (Soms half 12 soms half 1 net hoe haar slaap uitkwam.
Bedankt voor de tips dames. Als ze slaapt wil k haar niet wakker maken om te eten/drinken vind ik zo sneu. Ik probeer om 11.30 fruit te geven en de fles een uur later en groente rond 17.00 uur. Ff kijken hoe dat gaat.
Hier is het BV op bezoek en rond (ligt eraan of ze slaapt ja of nee, dan maak ik dr niet wakker) 13:00 fruit 17:00 groenten Straks wil ik er brood aan gaan toevoegen (met een maand of 7 ) en dan de hoeveelheden ophogen.
Hier op dit moment zo: 8.00 Fles 210/7 11.30/12.00 Pap van een bordje of een papfles (maar net hoe het uitkomt) 14.30/15.00 Fruithapje 17.30/18.00 Groentehapje 19.30/20.00 Fles 210/7 Als ze straks goed brood eet, dan geef ik pap in de 1e fles ipv tussen de middag. Zit hier alleen s'ochtends nog met een gat, meestal geef ik haar dan wat diksap/thee en een babykoekje of korstje. Maar meestal slaapt ze s'ochtends dus... Ik heb van die Nestle yoghurt toetjes in de kast staan, maar kan eigenlijk nooit een goed moment vinden om ze te geven... dus ik laat ze nog maar even staan. Het is soms al allemaal snel op elkaar hier, doordat ze dan ineens lang slaapt ofzo.
Onze baby is ook 6 maanden en zijn schema is zo: 6:30 uur fles 180/6 9:30 uur fruithapje 12:00 uur fles 180/6 16:00 uur fles 180/6 18:00 uur groente of fruithapje 20:00 uur fles 180/6 Hij is dol op fruit en minder op groente, vandaar vaak ook s avonds nog een keertje fruit. Pap geef ik helemaal niet, ook geen ander drinken zoals sap of water of thee o.i.d. Over een maandje denk ik maar eens bij de lunch beginnen met stukjes brood en dan wordt die fles van 12 uur vanzelf kleiner denk ik.
Schema van Milan; bijna 7 mnd 09.00- Fles 210/7 of Bambix Ontbijtpap 10.30- fruithap(olvarit) Slaapje 14.00- Fles 210/7 15.00- Lange vinger + diksap Slaapje 18.00- Olvarit potje( warme maaltijd)+ Diksap om weg te spoelen Slaapje(haze -slaapje meestal) 20.30- Laatste fles( drink hij soms maar half leeg)210/7 En mocht hij over de dag veel gedronken hebben, krijgt hij ipv zijn laatste fles een bordje zonnige fruitpap.
Met 6 maanden begonnen we met een keer een hapje fruit (na zijn ochtendslaapje, rond 11 uur) en na een week ofzo met een hapje groente tijdens ons avondeten (hij zat dan aan tafel). Vanaf 7 maanden ook een beetje brood 's ochtends tijdens ons ontbijt en alleen 's middags als het zo uitkwam. Hing er af van zijn slaaptijden.
Het ritme zit wel nu wel een beetje in hoor alleen zit ik met de 3e fles van 16.00 uur ik denk dat ik die laat vallen want ik zie dat meerdere babies 3 flessen krijgen, anders eet ze haar groente niet echt op omdat ze nog geen honger heeft. Is het verder nog nodig om iets bij te geven? Diksap zie ik, welke en wanneer geef je deze? En koekjes?
Met net 6 maanden is melk belangrijker dan die groente. Dat komt pas later. Het heet niet voor niks BIJvoeding. Melk is nog steeds HOOFDvoeding. Bij kunstvoeding draaien de rollen ergens rond 9 maanden om, bij borstvoeding bij 1 jaar. Laat je niet opjagen door alle snelle schema's, het lijkt dat de melk steeds eerder uit de babys menu geschrapt wordt, terwijl de jonge lichaampjes daar nog steeds op groeien. En 'fancy' dingetjes zoals toetjes, liga's, diksap e.d. zijn helemaal niet nodig op deze leeftijd. Ze geven je kind alleen maar suiker, meer niet.
Eens...al zei ons CB 2 weken geleden (elise was net 6 maand) dat we een fles moesten laten vallen..haha nou dacht het niet Ik biedt er nog steeds 4 per dag aan maar om 12:00 en 16:00 doe ik het na haar brood en na haar fruit en ik weet nu dat ze dan behoefte heeft aan 100-150 cc en niet 180cc wat ik eerder gaf. Ik denk dat ze nu op ongeveer 550-600cc cc zit en nog 50 gram griekse yogurt...maar ja dat is idd minder als mama's die 3 keer 210 geven dus tja...Ik zou het niet laten vallen zodat ze haar groenten beter eet. Wat adi zegt melk gaat nu nog boven bijvoeding
Oke alleen denk k wel dat ze dus geen honger heeft als ze de melk op heeft want ze eet dan nooit zo goed een paar hapjes maar.
Maar ze hoeft ook geen hoeveelheden te eten nu, het gaat om de kennismaking met de voeding. Ik snap je onzekerheid hoor. Toen mijn kinderen die leeftijd hadden geloofde ik ook heilig dat ze 200gram per portie binnen moesten krijgen, gelukkig heb ik nogal koppige kinderen. Ze hebben in hun eerste jaar NOOIT de inhoud van zo'n 6mnd potje opgegeten. Gewoon hoeveel ze nodig hadden. Je kunt ook de fles van 16uur iets minder doen. Of eerst wat groente aanbieden en daarna melk. Zo deden wij het bijv met brood na 7 maanden. Eerst brood aanbieden en daarna 200cc melk. Rond 9 maanden waren ze hier zover dat ze een hele boterham binnenkregen. Toen hebben we de fles teruggebracht naar 120/4
Bedankt voor de tips. Ik geef nu de 1e ochtendfles 180/6 + 2 el pap. De 2e en 3e fles 150/5 daar laat ze soms nog tussen de 20 en 40 cc van staan. De laatste fles 180/6 + el pap en daarvan laat ze 40 cc staan. Ga het nu zo ff proberen, ik dacht namelijk dat melk tot 6 mndn t belangrijkste was en drna de fruit en groente, verkeerd begrepen dus.
hmmm Elise haffelt nu al met gemak 1 boterham weg en die eet ze toch echt helemaal zelf (of beter gezegt die propt ze helemaal zelf naar binnen ) maar ik wist wel dat ik ene flink hongerwolfje had. Sunshine; wat je eens moet proberen (als je wil, als je tijd hebt 's morgens, ik weetniet hoe je met werk zit) is pap uit een bordje met wat thee. Is ook zo gezellig samen aan tafel. Ik heb zo'n warmwaterbordje van de hema. 180cc pap (fijne granen) is echt in 15 minuten schoon op
Wij hebben het volgende schema: 7.00 uur 210/7 fv 8.30-9.30 uur slapen 10.00 uur fruit 11.30 180/6 fv 12.00-15.00 uur slapen 15.15 uur 180/6 fv Daarna korstje brood, nu sinds drie dagen 17.00 uur half potje groente 18.45/19.00 uur fles 180/6 + rijstebloem Daarna slapen tot de volgende morgen
Thee moet ze niks van hebben en water ook niet ze drinkt echt alleen maar melk. Ik vind flesje eigenlijk wel makkelijk zo hihi want ze doet nogal wat moeilijk om van t lepeltje te eten vaak nog mondje dicht en draaien enzo.