baby 6 maanden, hoe nu verder met zijn eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door nicolletjuh, 25 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicolletjuh

nicolletjuh Actief lid

4 sep 2008
    319
    0
    16
    Hallo dames, ik weet niet of hier al onderwerpen over zijn maar kon zo snel niks vinden. Ik zit namelijk met het volgende: mijn zoontje is nu bijna 6maanden en een week nu zijn we dus bij het cb geweest voor controle en kreeg ik wat informatie over wat die nou mag eten enzo. Normaal gesproken zijn ze altijd heel duidelijk maar nu zat er een vervangster waar ik niks van snapte, zo zei ze dat hij nu dus naar opvolgmelk mocht en hij mocht een korstje brood en ik mocht pap uit een bordje gaan geven en toen ik vroeg hoe dat allemaal werkte en moest, zei ze ja kijk maar naar je kindje? :( Nou milan is mijn 1ste en ik weet echt niet hoe het allemaal werkt, maar het was er ook erg druk dus we werden onderhand de deur uitgekeken. Nu vraag ik me dus af wanneer zouden jullie dan met die opvolgmelk beginnen (hij krijgt 4 flessen 2 van210 en 2 van 180) en ik wil ook wel een keer pap geven, maar moet ik dat dan met melk maken of met de opvolgmelk? Sorry voor het lange verhaal maar hoop dat iemand mij hier tips kan geven? Misschien even vertellen hoe jullie het doen? Bedankt iig voor het lezen! Liefs nicole

Edit moderator: verplaatst naar Voeding

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je zou in de eerste fles eerst wat papgranen (bambix ofzo) kunnen doen. Dan krijgt hij het nog gewoon uit de fles. Uit een bordje mag ook, maar mijn ervaring is dat ze dan in het begin nog te weinig binnenkrijgen.
    Dan heb je overdag nog 3 gewone 180/6 flessen over.

Ben je ook al met fruit of groente begonnen? Als hij dat meer gaat eten, gaat er vaak snel een fles af. Dan krijg je zoiets al schema (tijden hangen af van slaapjes:
    7.00 papfles 180/6+papgranen
    10.00 fruit
    12.00 fles 180/6 met een korstje brood na?
    16.00 fles 180/6 (of 150/5, 120/4, naar behoefte)
    17.30 groentehap
    20.00 fles 180/6

De 16.00 fles wordt een tussendoortje (sap+rijstewafeltje). Als je merkt dat hij zijn andere hapjes niet goed meer gaat eten, kan deze eraf. Dat was hier met 7 maanden.
    Die 12.00 fles wordt met 7 maanden een boterham met een halve/hele fles.

Ik zou wel proberen 180/6 te geven. Want van opvolgmelk mogen ze maar 800cc. Anders moet je nog even op de nr1 blijven zitten, totdat hij wel met 180/6 toekan. De opvolgmelk is ook meer verzadigend, dus vaak kunnen ze dan wel toe met die kleinere fles.

3. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Pap maken doe je gewoon met de opvolgmelk en dan de pap erbij, dus niet met gewone melk.
    Heb je al eens nutrix bij de fles in gedaan? (dit kan namelijk vanaf 4 mnd) Anders zou ik daarmee beginnen.
    Mijn dochter is nooit fan geweest van pap trouwens dus niet alles loopt altijd zoals het cb het wil.
    Qua schema sluit ik me bij bovenstaande aan.
    Denk maar gewoon dat het heel geleidelijk zal gaan, probeer eens dat broodkorstje te geven, het duurt wel een tijd hoor voordat je weer een nieuw schema hebt en je kleintje al die nieuwe dingen kan eten.

4. MamaSuusjuh

MamaSuusjuh Actief lid

23 jul 2008
    142
    0
    0
    Huisvrouw, Moeder, Interieurverzorgster
    Eindhoven
    Oh, fijn dat je die vraag hebt gesteld want ik vroeg me dat ook af. :D

Mijn dochtertje (7maanden)

8:00 - fles 180/6
    10:00 - fruithapje
    13:00 - boterham-partjes jam en uurtje daarna fles 180/6
    16:00 - groentehapje
    17:30 - fles 180/6
    20:30 - laatste fles

Zoiets doe ik het, maar merk dat ze veel laat staan van haar fles, dus het antwoord hierboven is een uitkomst voor mij. Fijn dat ik nu weet dat ik ook pap kan geven, denk dat ze dat wel lekker vind.

Dus bedankt voor je vraag en jij ook succes... ;)

5. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik zit met dezelfde vraag! Want op de verpakking van de opvolgmelk staat dat ze nog 4 flessen per dag moet hebben, maar nu eet ze s'middags ook nog eens een boterham dus dat krijg ik er nooit in. Ik weet niet of dat erg is. Ze heeft ook nog eens niet echt vaste tijden omdat ze elke ochtend op een andere tijd wakker wordt.
    Ze begint s'morgens met een beetje borstvoeding (is terug aan het lopen)
    Dan rond 10:00 meestal geef ik haar een bordje pap van opvolgmelk,
    Tussen 12 en 1 kreeg ze fruit met liga maar dat is sinds vandaag een boterham geworden.
    Nou heeft ze om half 4 wat fruit gehad ip.v een fles.
    en tussen half 5 en half zes krijgt ze avondeten.
    Dan rond half 8 200 cl avondmelk en dan slaapt ze door tot de volgende ochtend.
    Ze komt zo dus niet aan 4 flessen melk, zou ze dan wel de goede voedingsstoffen binnenkrijgen?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    oja, melk inderdaad nog opvolgmelk.. Tot een maand of 11/12 gebruik je bij voorkeur (beter voor de nieren) opvolgmelk voor pap en flesjes. Je kunt wel vanaf 6a7 maanden wat yoghurt/kwark (zure zuivel) gaan geven als toetje, of tussendoor.

7. nicolletjuh

nicolletjuh Actief lid

4 sep 2008
    319
    0
    16
    hallo, bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Hij krijgt al groente en fruit maar hij is niet echt een grote eter hij eet met moeite een half potje (6maanden) groente op en fruit geef ik zoveel mogelijk vers dat eet die dan weer wel beter! Op het moment is die ook heel erg met zijn flessen aant spelen, drinkt slechter maar komt ook wel weer goed! Ik denk dat ik gewoon zogauw ik met een nieuw pak moet gaan beginnen dat ik dan met opvolgmelk ga beginnen en dan gewoon nog 4flessen van 180 doe! En dan nog een vraag (erg he hihi) als ik dan een korstje brood ga geve moet ik dan bruin of wit brood doen? ( daar ws ze ook niet erg duidelijk in) Vonden jullie het niet eng om brood te gaan geven? Het lijkt mij zo eng namelijk pff! Nou bedankt! liefs nicole

ps, mamasuusje graag gedaan hoor en jij ook succes ;)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Doe maar bruin brood.. Witbrood zit veel minder voedzame dingen in. En hij moet toch aan de smaak van bruin wennen..

Misschien eet hij juist niet zoveel, omdat hij nog veel flessen krijgt? Ik weet niet precies hoe je schema zit, maar je zou de laatste fles voor de groente wat kleiner kunnen maken, zodat hij de groente wel beter wil eten..

9. nicolletjuh

nicolletjuh Actief lid

4 sep 2008
    319
    0
    16
    hallo deepfreeze, ik probeer nu idd de fles voor de groente wat minder te doen maar dan nog eet hij niet alles op (krijg er misschien net iets meer als een half potje in).. Mijn schema is nu: tussen half 8 en 8uur 180+6 scheppen dan rond 10uur fruit dan weer rond 12uur 150+5 scheppen met paar stukjes brood dan weer rond 16uur 150+5 scheppen (daar tussen krijgt die wat te drinken of liga ofzo) dan rond 6uur groente en dan weer rond 8uur 180+6 scheppen. denk dat dit wel redelijk is? alleen nu begint die met slapen weer anders te doen dus et is weer ff aankijken nu hihi.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hij krijgt opzich nog wel een redelijk grote fles voor zijn groente. Met die fles kan hij normaal ook zo'n 3 uur vooruit? Dan heeft hij na 2 uur bij de groente waarschijnlijk nog niet echt trek. Misschien toch dat flesje kleiner maken, of eerder? Zodat hij wat meer trek heeft bij zijn groente..

11. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    @deepfreeze:

Bij welke maand mag hij sap hebben dan? En hoeveel sap doe je dan? Welk merk?

Gr, Tinkerbel

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn rond 6,5 maand (peren)diksap gaan geven. Dat verkopen ze wel bij de meeste supermarkten, maar is wat anders dan roosvicee..
    Bij de natuurwinkel hebben ze het ook, dat is dan ook weer lekker bio-verantwoord ;)

Met 7,5 maand hebben we de 15.00 fles helemaal erafgehaald. Van 6-7,5 maand kreeg hij sap en thee bij zijn boterham (Zijn vroeg begonnen met onze hongerlap). Thee was meestal rooibos, of kabouterthee van Piramide van de natuurwinkel (maar ook bij sommige grote supermarkten)

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Lekker bezig zijn ze daar bij jou op het CB.

Vanaf zes maand kreeg Jesse

een fles opvolgmelk (5 schepjes) en een eetlepel nutrix rijstebloem erdoor
    een fruithapje
    een fles opvolgmelk (5 schepjes)
    een groentehap met stukje aardappel
    een fles opvolgmelk (5 schepjes)

Inmiddels is hij zeven maand, zal ook even opschrijven wat hij nu krijgt, dan weet je het vast voor straks.

een fles opvolgmelk (5 schepjes) en een eetlepel nutrix rijstebloem
    een fruithapje
    een halve boterham en fles opvolgmelk (4 schepjes)
    een groentehap met stukje aardappel en klein stukje vlees
    een fles opvolgmelk (4 schepjes)

14. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    @deepfreeze:

Dank je!

Gr, Tinkerbel

15. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Maar Kisbaba, dan at jouw zoontje wel heel goed zijn groente en fruit, denk ik? Ik vraag dit omdat Nova nu het volgende krijgt:

4 x 200 cc melk (ben de opvolgmelk aan het introduceren, nu 3 schepjes nr 1 en drie schepjes nr 2, maar dit worden er 6 nr 2), waarvan 1 fles met bambix en 1 fles met Nutrix
    1 x fruit, eet ze erg weinig, krijgt ze twee keer
    1 x groente

In vergelijking met jouw zoontje lijkt dat erg veel dan, maar zij eet nu echt nog maar weinig groente en fruit. De ene dag wat meer dan de andere. Hoeveel groente en fruit at Jesse toen?

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse at inderdaad al na een paar dagen groente zoveel als in een klein potje past (maar ik kook het dan wel zelf).
    Fruit krijgt hij gewoon 1 ding: bv 1 perzik, of 1 kiwi, of een paar aardbeitjes, of wat gemengd, gewoon 1 portie dus.

Toen hij groente begon te eten, gingen we tegelijkertijd van 5 naar 4 voedingen.
    Hij had/heeft ook geen behoefte aan meer.
    Hij groeit toch al zo hard, waarschijnlijk omdat hij heel kalm is.

17. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Ook hier zo onduidelijk op het CB. We mochten hem wel een korstje brood geven, maar helemaal niets over minder melk oid.

Mika krijgt nu:
    7u 210+7
    10u fruit
    12u 180+6
    14:30u 180+6
    17u groente
    19u 180+6+3el nutrix

Hij krijgt nu nog nr1 melk, vanaf volgende week opvolgmelk (als het pak op is ;) )

Mijn idee was om de pap 's morgens te doen in plaats van 's avonds, en de voeding van 14:30u te vervangen door een beker diksap met een tussendoortje.

Aangezien hij dol is op fruit, dacht ik hem nog een keer fruit te geven, lijkt me beter dan nog een liga oid (ik doe vaak ook al liga door zijn fruit heen). Of mogen ze nog niet zoveel fruit?

En hem dan om 12 u een beetje laten wennen aan brood. Maar ik had begrepen dat je beter nog geen volkorenbrood kon geven?

Ja, jullie begrijpen het, ook hier een onzekere mamma met haar eerste kindje :D

18. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    je kunt beginnen met lichtbruin brood. er mag boter en smeerkaas of smeerworst op. eerst een paar stukjes. ik weet niet of je vers fruit geeft of een potje. ze mogen een heel potje 200gr , dus dat kun je verdelen, minder mag ook. vers is twee kleine stuks fruit.

19. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Smeerworst toch pas vanaf 36 maanden?

worst
    smeerleverworst
    leverpastei 3 jaar voorlopig niet nodig biologische smeerworst bevat doorgaans minder hulpstoffen

Bron: Borstvoeding.com

20. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    smeerworst mag al hoor, van het cb en staat ook in het boekje. zou het alleen niet elke dag geven.

Deel Deze Pagina