Baby 6 maanden; hoeveel voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door blessings, 6 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blessings

blessings Fanatiek lid

7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    #1 blessings, 6 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2017
    Mijn zoontje is nu 6 maanden oud. Van veel andere moeders heb ik gehoord/gelezen dat hun kind dan aardig wat vast voedsel gingen eten. Bjivoorbeeld zo'n 100gr fruit 's ochtends, een bord pap tussen de middag, 100gr groente 's avonds en dan +/- 700 ml melk over de dag verdeeld over 3 a 4 flessen (incl. de papvoeding)
    Nu ging ik even op de website van het voedingscentrum kijken, maar daar staat dat je pas vanaf 8 maanden flessen mag laten vallen en dat kinderen tot 8 maanden slechts een paar porties van 50gr. vast voedsel eten.

Nu is dit het schema van mijn zoontje:
    07:30 fles 190cc
    09:30 +/- 100gr fruit
    12:30 fles 190cc
    tussendoor soms wat fruit wat hij 's ochtends heeft overgelaten
    16:00 fles 190cc
    18:00 +/- 50 a 100gr groente
    20:00 fles 240cc

(De flessen zijn afgekolfde borstvoeding, dus de hoeveelheid wordt niet meer door schepjes ofzo ;) )

Mijn zoontje heeft eigenlijk al een fles laten vallen. voordat hij aan hapjes begon dronk hij namelijk 1 liter op een dag, nu is het 810ml. Moet ik dus hapjes gaan minderen zodat hij weer meer melk wil? Aangezien het voedingscentrum zegt dat de hapjes tot 8 maanden nog niet een melkvoeding mogen vervangen..?

Meer melk overdag in zijn fles gaat hem niet worden, want meer dan 190 wil hij niet. soms doet hij hier al een uur over, aangezien hij veel liever gaat spelen ;)

hoeveel melk dronk jullie kindje nog op een dag met 6 maanden? En hoeveel vaste voeding?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier dronk hij op die leeftijd zo'n 700ml melk, 3 flessen van 200cc en 1 van 100cc en at s morgens 200gram fruit, s middags 1 boterham en s avonds 200 gram groente met aardappel.
    Met 4 maanden begonnen met bijvoeding en geleidelijk opgebouwd, hij liet toen zelf flessen vallen en voor zover ik weet moet je minimaal 600cc flesvoeding geven en mag je dan van de bijvoeding geven zoveel als ze willen.
    Volgens mij hebben jullie een prima schema hoor!

3. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier drinkt ze 500ml melk, kleine drinker. Ons schema is:
    08.00 150ml pap
    (Soms fruit paar hapjes)
    12.00 150ml melk
    16.00 150gram fruit
    17.30 200 gram groente
    19.00 180-200ml pap

4. blessings

blessings Fanatiek lid

7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    oke bedankt, dan ga ik gewoon zo door :)

5. Lauw1990

Lauw1990 Actief lid

19 jan 2016
    133
    13
    18
    Mijn zoontje is van 2 september en krijgt ook nog 4 flessen. Ik heb nog veel contact met alle meiden van de zwangerschapsyoga en er zit niet zo heel veel leeftijdsverschil tussen onze kindjes. Toch zit er heel veel verschil in qua voeding en slaapjes. Zo eet het ene kindje al 2 broodjes en een ander kindje die weer 1,5 maand ouder is dan ons zoontje heeft er nog veel moeite mee. Anderen zijn nog niet gestart met brood, ene kindje eet wel fruit maar weinig groente etc.

Ik bedenk maar zo het zin richtlijnen. 4 flessen mag nog. Het ene kindje gaat met 6 maanden over op 3 en het andere kindje bijvoorbeeld na 7 maanden. Ik dacht laatst ook dat hij teveel kreeg maar zowel Nutricia als het cb vinden dit nog prima.

Mijn zoontje moet weer niks van pap hebben. Spuugt alles / laat alles uit zijn mondje lopen. Bordje pap heeft hij geen geduld voor ook. Dus geef ik hem gewoon een fles en geen pap. Heb het een paar keer geprobeerd maar hij moet er niks van hebben.

Hij krijgt nu (tijden kunnen soms half uurtje eerder of later zijn) :

7.30: 180/6
    11.30: 180/6
    13.00: Zo'n 150 gram fruit
    15.30: 180/6
    17.00 a 17.15: 140 gram groente (gaan we nu verder uitbreiden)
    19.30 a 20.00: 210/7

In de ochtend wilt hij altijd snel weer slapen. Vandaar dat we fruit nu na fles 2 geven. Als hij eerder wakker is geven we ook wel eens eerst fruit en dan de fles. Alles gaat ook nog eens op. Hij kan gerust weer slapen van 9.15 tot 11.15 ook als hij 7.45 wakker is ;).

Ik vind het soms ook een hele puzzel hoor met voeding en slaapjes.

30 maart weer naar cb en dan even kijken of we met 7 maanden de derde fles kunnen laten vallen. En dan ook met brood starten.

Ik heb zelf veel momenteel aan het voedingsschema van olvarit /Nutricia. Die kun je vinden op hun website. Daar zie je dat 4 flessen ook nog er op staan met 6/7 maanden. Maarja, net wat ik zeg, het ene kindje is 6 maanden en laat m vallen en het andere kindje ruim 7.

Zou gewoon lekker verder gaan zo en het id toch altijd weer proberen om te kijkrn of het past bij je kindje etc.

6. blessings

blessings Fanatiek lid

7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ja ik ben gister naar het consultatiebureau gegaan en daar vertelde de arts ook dat het prima is zoals het nu gaat en ik gewoon moet kijken wat mijn kindje kan/wil omdat het gewoon per kind heel verschillend is. Dus ik kwam daar gelukkig ook weer met een gerust hart vandaan :D
    We gaan gewoon rustig aan steeds meer de hapjes opbouwen :)

7. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Zoon ligt nu in het ziekenhuis. Heeft 2 weken geleden buikgriep gehad, om vervolgens vorige week een fikse luchtweginfectie te krijgen. Hij heeft na de buikgriep behoefte aan 4 flessen, terwijl hij het af kon op 3 flessen.

Zoon eet flinke portie groente en fruit (potjes vanaf 6 maanden eet hij op zijn wij nu achter. Thuis wegen wij niet af). En daarnaast klein tussendoortje en 800cc melk. Verzorging vindt zijn melk voeding veel, zeker aangezien hij genoeg eet. Maar na die buikgriep had hij het nodig. Afgelopen woensdag werd zoonlief opgenomen en zijn wij door de drukte de fles vergeten te geven. Ging prima, hij mistte hem niet. Gister wel gegeven, alwaar zorg in de avond aangaf dat hij veel melk krihgt. Vandaag liet zoonlief zelf weer melk staan en gaan dus de fles van 15:30 uur er denk ik af halen. Pedagoog hier wilde graag eens naar zijn voedingsschema gaan kijken ;) prima, houdt haar ook bezig ;)

Ik verwacht dat wij richting een 'normaal' ritme gaan met ontbijt om 07:00-07:30 tussendoortje (fruit en thee/water) rond 10:00 uur, middageten 15:30 tussendoortje met water 17:30/17:45 avondeten, 19:00 laatste fles. Maar 19:00 kwam pedagoog mee, krijgt thuis om 20:00 laatste fles. Moeten even zien of 19:00 uur haalbaar is.

Deel Deze Pagina