Hoe leren uit een beker drinken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Micera, 16 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje wordt over een paar weken 1 jaar. Nu drinkt hij nog altijd alleen borstvoeding. Live of uit de fles. Dat wordt straks minder omdat ik met 1 jaar stop met kolven. Overdag zal hij gewoon moeten leren drinken.

Ik heb al van alles geprobeerd. Tuitbeker, rietjesbeker (hema), beiden geen succes. Hij zuig niet, maar bijt alleen maar. Dan dan komt er niks uit. Een gewone beker gaat nog het beste, maar ook dat is meer spelen dan drinken. Met als gevolg een grote knoeiboel en 3 slokken genomen. Het maakt niet uit wat er in zit. Water, thee, diksap, of moedermelk. Hij vindt het reuze interessant, maar om mee te spelen. Drinken doet hij niet.

Hoe pakken andere moeders dit aan? Wanneer dronk jouw baby / dreumes uit een beker?

Oja, de truc om te starten met dikke dranken zoals yoghurt gaat niet, ivm koemelkallergie.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Eva drinkt pas eigenlijk sinds een paar weken uit een beker. Ik ben begonnen met wat dikkere dranken overigens, Optimel e.d. en dan een klein bodempje. Afgelopen weekend voor het eerst gewone melk geprobeerd en dat ging ook goed.

Daarvoor dronk ze trouwens wel uit ander bekers, rietjes en tuit. Dat had ze ook niet eerst door hoor, het duurde ff, maar daarna ging het prima. Op een tuit kauwde ze alleen maar de eerste weken, de rietjesbeker vond ze maar raar. Ze gebruikt ze nu door elkaar. Ze is nog net even te onstuimig om alleen uit een gewone beker te drinken.

Als je KMA hebt, zou je ook kunnen kijken naar de soja varianten e.d. Die heeft toch ook yoghurt dacht ik. Of drank?

3. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Ik zit hier echt met precies hetzelfde verhaal, zou het zo zelf opgeschreven kunnen hebben, dus ik lees ff mee:) Ik zie dat ze ook maar 1 dag schelen.:)

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb Dl eerst gewoon slokjes aangeboden uit zo'n transparant nijntje-bekertje (zonder oor), op een gegeven moment wilde ze zelf vasthouden (en tegenwoordig geeft ze de planten limonade).
    Misschien moet je het gewoon wat tijd geven.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ze dronken hier met 1 jaar en met 1,5 uit een gewone beker zelfstandig. Oefenen bij beide gelijk begonnen toen ze andere dranken (water/thee) kregem dus rond de 8 maanden. De eerste tijd heb ik zo'n difrax oefenbeker met neusuitsparing gebruikt...even later hoefde dat niet meer.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik merk wel dat Eva pas echt dingen oppakt als het haar interesse heeft hoor. Dat drinken uit een beker komt volgens mij echt van "monkey see monkey do" van de groep op het kdv... de grotere kindjes drinken natuurlijk uit een beter, dus wil zij dat ook :D. Ze pakte dus ook zelf de beker uit de kast en gaf die dan aan mij. Toen ben ik echt begonnen met uit een beker drinken.

Overigens, als je kindje al goed kan zitten, kan je ook proberen in bad te oefenen. Daar kan niet zoveel geknoeid worden ;)

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Voor te oefenen kun je hem in bad ook een beker geven (dan wel even geen zeep in het water doen ;)) en dan kan laten drinken. Zo maakt het niet uit dat ie morst.

Verder gewoon blijven proberen, ineens zal het goed gaan maar geef het wat tijd.

8. vos1985

vos1985 Actief lid

8 aug 2013
    376
    0
    0
    mijn dochter vindt de tuitbeker of rietjesbeker ook niets. Wilde het liefst uit een gewoon bekertje drinken maar is (met 7 maanden oud) toch nog wel erg rommelig. Ik heb de avent oefenbeker gekocht. Kun je geen dikke vloeistoffen mee drinken, maar wel water, sap of thee. Dat gaat een stuk beter! Is ook enigszins anti-lek, dus dat scheelt.

9. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Tot 14 maanden weigerde mijn dreumes alles, behalve de borst.
    Ook geen nood van gemaakt, altijd een rietjesbeker en tuitbeker onder bereik gehad, en die werden dus genegeerd of geprobeerd leeg te schudden:D.
    Tot we op vakantie gingen en dreumes zag dat we een flesje spa blauw dronken (met rietje) en dat perse ook wilde...
    Toen was het "rietjesbeker" gebeuren een feit:D.

Ze moeten 't dus gewoon zelf willen....en dat gaat ooit komen!;)

Voor het motorische gedeelte (leren drinken uit een bekertje) gaf ik dreumes een bekertje mee in bad, dat werkte goed.
    Met 16 mnd ofzo dronk dreumes uit een beker, nu alleen nog maar uit een "grote mensen glas" want bekers zijn voor kleine kinderen;)

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    doen wij inderdaad ook. ze drinkt ook sinds ze een maand of 9 is met een rietje, rietjesbeker is moeilijker dan een glas met een los rietje, misschien dat oefenen ook?

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt dames, ik dacht dat mijn zoontje al laaaaaaang uit een beker zou moeten kunnen drinken. Maar dat is helemaal niet het geval, als ik deze reacties lees :D Eerder in topics las ik kinderen die al heel vroeg rietjesbekers snappen en zelfstandig drinken, maar blijkbaar is het dus niet zo gek dat die van mij er niks mee doet.

Wij gaan dus rustig door met oefenen en spelen. Gisteren had hij door dat zijn hand ook een bekertje met water past. Dus zodra hij de kans kreeg.... splash....! Het is toch ook wel grappig en gelukkig was het maar water ;)

Het kdv gaf me als tip lauw water te geven, omdat hij ook lauwe melk gewent is. Maar dat doet het 'm ook nog niet. Soja-yoghurt is helaas ook geen optie, ivm allergieën.

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    rietje heb ik gedaan door in een pakje te knijpen. Zo snapte ze dat er wat uit hoort te komen. Na een tijdje vogelen had ze het wel (vroeg) door.
    ik kwam met een maand of 7/8 bij het cb en die gaven aan dat ik met dr moest gaan oefenen uit een open beker te drinken..

13. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    #13 Arya, 16 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
    Hier snapt kind de oefenbeker van Avent al met zeven maanden (maar er gaat wel heel veel naast hoor :D). Zou je kunnen proberen.
    Edit: en een rietjesbeker en tuitbeker snapt ie niet, dat was mijn punt ;)

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.792
    113
    Dochterlief was met 11 maanden van de flesjes af (nog niet van de borst trouwens). Gewoon aanbieden die bekers en rietjes! Ik weet nog dat ik een keer zelf buiten een pakje sap dronk, en dochterlief ook wilde. Ik gaf het haar met de gedachte "dat lukt je toch niet" en ze nam zo een paar slokken! Denk dat ze een maand of 8 a 9 was (en dus eigenlijk nog helemaal geen pakjes sap kreeg). Toen ze 8 maanden was gingen we op reis. Onderweg dronk ze gewoon mee uit van die flesjes water, die smalle opening werkte goed voor haar. En met veel knoeien dronk ze vers groentesap uit de bekers waarin we het kochten.

Een wat dikker drankje zonder melk: staafmixer eens een galiameloen! Heerlijk verfrissend dik sapje! Of staafmixer bv wat peer met banaan door elkaar, is ook dik.

15. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bij mijn zoon is dat vanzelf gegaan. Hij zag hoe wij uit een beker dronken en deed dit na.
    De tuitbeker heeft hij ook overgeslagen en is vanuit de fles gelijk op de rietjesbeker overgegaan.
    Van avent heb je ook zo'n antilek beker. Daarmee kunnen ze leren hoe je uit een beker drinkt, zonder dat het een ravage wordt:)
    Deze werkte bij ons goed. Is wel best duur (10 euro).
    Ik heb hem ook vaker slokjes uit mijn beker gegeven.

En wat is nu eigenlijk: mijn zoon "kan" uit een beker drinken? Hij kan het zeg maar wel (hij beheerst de techniek :) ), maar als ik even niet oplet kiept hij de inhoud net zo goed uit over tafel (of over zichzelf).

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier snapt hij nu sinds een paar weken de rietjesbeker (van Nuby).
    Ik oefende hier elke dag even met de tuitbeker, maar hier deed hij niks mee, tot hij opeens op een dag eraan ging zuigen zoals aan een rietje. Werkt bij een tuitbeker natuurlijk niet, hij snapt niet dat je die ook nog omhoog moet doen.
    Dus toen een rietjesbeker gekocht en na nog een weekje oefenen gaat het nu erg goed.
    Een open beker begin ik hier nog niet aan, vind het nu prima dat hij uit de rietjesbeker drinkt. Ga het van de zomer wel proberen, lekker buiten met een beker water :p

17. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hier bij 10 maanden wel gaan oefenen met open beker, maar wat een geknoei! Tegen het CB braaf gezegd dat we regelmatig oefenden, maar in feite probeerde ik het gewoon elke 2 maanden een keertje of het al beter ging (dat is ook met regelmaat :p) Ondertussen dronk ze wel vanaf 8 mnd al water uit de HEMA rietjesbeker en flessen sinds 11 mnd niet meer gebruikt. Bij 12, 14 en 16 maanden nog steeds een geknoei met open beker. Bij 18 mnd dronk ze direct keurig, ze gooit het ook niet expres om of over zich zelf. Ik zou het jezelf dus niet aandoen om maandenlang met een open beker te oefenen, maar gewoon afwachten op het juiste moment.

Je hebt ook pakjes water (bij AH) of andere pakjes sap. Misschien die kopen en daarin knijpen, dat hij snapt dat hij moet zuigen? Die rietjesbekers zijn namelijk wel ideaal (in gebruik en voor de mondmotoriek) als ze het eenmaal snappen. Heb het idee dat dat wel stuk makkelijker te snappen is dan de techniek en het rechthouden/voorzichtigheid van een open beker.

Deel Deze Pagina