Onze kleine man vind heel veel lekker, hij weigert bijna nooit maar volgens mij krijgt hij te weinig binnen. Als Dilano net heeft gegeten en ik ga bv wat eten dan wil hij van mij mee eten, terwijl hij dan niet zijn eigen eten heb opgegeten. Ik probeer wel met hem te eten. ik zou het fijn vinden als Dilano zijn eten op eet maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Hoop dat er iemand tips heeft! Vandaag heeft hij gegeten 8.00 1 banaan (niet helemaal op,soms wel) 9.30 1 liga 10.45 1/2 fruitpotje 11.15 tot 12.30 slapen bv 13.15 1 boterham zonder korst en soms eet hij die ook niet helemaal op. 15.00 rozijntjes 15.30 tot 17.30 slapen bv hij drinkt wel goed sinds 10 dagen daarvoor wilde hij het liefst bv tussen 17.00 en 18.00 een potje van 8 mnd en die eet hij meestal niet helemaal leeg. en een danoontje
Ik mis een beetje of hij ook nog borstvoeding of flesvoeding krijgt? En hij krijgt dus geen ontbijt? Een banaan, een koekje en een fruithap in de ochtend? Dus geen boterhammetje of pap 's ochtends?
hmmm even ter vergelijking wat onze dochter op een dag eet: 08.00 uur 200 cc papfles 10.00 uur fruit + sap 12.00 2 boterhammen met korsten + sap 15.00 uur tussendoortje (ontbijkoekje, soepstengel, of zoiets) + sap 17.00 uur groente/aardappels (als ze een potje eet dan is het een 12+ maanden) + toetje 19.00 uur flesje 150 cc melk Hier eet ze dus wel meer als jou zoontje.
Je kindje is 1 jaar dus een patroon met drie hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes is wenselijk. voorstel: 8:00 ontbijt: bv + banaan OF pap OF boterham 9:30 thee / water / diksap + liga 13:00 belegde boterham (met korstjes!) + bv of bekertje gewone melk 15:00 bv met rozijntjes (niet elke dag doen) of thee / water / diksap + rozijntjes / soepstengel / rijstwafel / rauwkost 17:30 warme maaltijd circa 200 gram (gewoon vers geven en hooguit prakken. Een kind van 1 jaar kan prima stukjes eten). Danoontje als toetje (bij voorkeur niet iedere dag) voor het slapen gaan bv? Een goed patroon is: onbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - avondeten - voor het slapengaan melk of bv Je kindje eet dus op zich niet te weinig maar wel 'de verkeerde dingen'. Een goed ontbijt is heel belangrijk en de juiste consistentie die bij zijn leeftijd horen (stukjes en met de pot mee) Voor een kind is het belangrijk dat je vasthoudt aan een vast eetpatroon. Geef 2 x per dag een klein gezond tussendoortje en verder niet. Probeer samen met je kind te eten. Zien eten doet eten en je voorkomt dat hij bij gaat 'bedelen'.
Dat vaste patroon probeer ik ook te vinden maar vind dat toch wel heel moeilijk met Dilano. En vind het wel rot om te lezen dat hij de verkeerde dingen te eten krijgt, we proberen het goed te doen en zoveel mogelijk zonder te veel suiken/zout Hij krijgt s'ochtends ook wel is gelijk met mijn een boterham maar ook die eet hij niet helemaal op. De schema's die jullie hebben zien er wel goed uit. Dilano krijgt voor het slapen gaan bv en s'nachts ook nog. Op aanraden mag ik niet teveel bv geven omdat Dilano nogal een luie eter is. Hij mag van ons de hele dag door drinken. Warm eten wat wij koken dat eet hij niet daarom geven wij een potje en ik zou heel graag een 12 mnd potje geven maar die eet hij echt niet leeg en om iedere x zoveel weg te moeten gooien vind ik zonde.
Ik denk niet dat je zoon te weinig krijgt. Een kind kan volgens mij heel goed aangeven of hij te veel of te weinig krijgt. Nu hebben wij trouwens erg geluk met onze dochter want die eet echt alles, zelfs als ze ziek is. Wij wisselen brood af en toe ook af met een krentenbol of een rijstwafel. Vind je zoon dat misschien lekker. Ook eet ze hier vanaf 7 of 8 maanden gewoon met de pot mee. Wel iets aangepast natuurlijk, niet teveel kruiden ed, maar aardappels vlees en groente kunnen ze gewoon eten. Beetje prakken en soms ook alles zelf eten. Succes, maar laat het verder lekker op zijn beloop. Stressen wordt het alleen maar minder van.
Misschien kan je de andere helft van het potje de volgende dag geven?! Of om hem een beetje te laten wennen het door elkaar roeren... Het zal misschien even doorzetten zijn, maar het is wel beter voor hem. Zal je even het volgende scenario geven; mijn nichtjes kregen met 4 jaar nog steeds gepureerd eten, omdat ze het anders niet lustte Als hij "bedelt" terwijl jullie avond eten kan je hem laten wennen aan jullie eigen avond eten. Geef hem maar een boontje, stukje broccoli, aardappel, pasta... leren eten gebeurd spelenderwijs! Ik probeer ook zoveel mogelijk om het ritme aan te houden, het lukt niet altijd door langer slapen of weg zijn. Maar globaal komt het op het zelfde neer. Als Dilano het ritme door heeft zal hij tijdens de maaltijden die hij heeft meer eten, nu zit er niet zo heel erg veel tijd tussen waardoor hij misschien minder honger heeft. Hij heeft niet zo'n noodzaak om zijn maaltijd goed op te eten, hij zal geen honger hebben want de volgende maaltijd ronde komt alweer snel
Ik denk dat het schema iets zou kunnen aanpassen. Je zal wat meer naar 3 hoofdmaaltijden toe moeten werken. in de ochtend echt een ontbijt geven: melk of thee en een boterham in de middag: melk en boterham (onze dochter at vanaf 1 jaar toch wel (bijna) 2 boterhammen) avond: groente/vlees en toetje Verder moet je tussendoor (op een voor jou / en je kindje goed tijdstip) fruit geven. Je kunt dan natuurlijk ook nog de andere helft van het fruitpotje geven. En ik zou dus niet elke dag liga/rozijntjes etc aanbieden. Kun je beter nog wat fruit of wat drinken extra geven. Nu is geen kindje hetzelfde natuurlijk, maar ik denk dat je kleine te veel 'lekkere' dingen tussendoor krijgt en mede daardoor zijn bordjes niet leegeet. En natuurlijk gaat hij nu niet ineens al zijn boterhammen opeten, zoiets moet groeien zeg maar, steeds wat meer! Succes ermee.
Je zoontje eet niet ongezond hoor! Je kindje kan alleen veel meer eten als je 'm ook de kans geeft om dat te leren. 8 maanden potjes zijn gemakkelijker om te eten dan 12 maanden potjes en daarom gaat dat soepeler. Als je stug 12 maanden potjes gaat geven of liever nog, 'm gewoon met de pot mee laat eten (geen uitzonderingen) zal je zien dat hij binnen heel korte tijd gewoon gaat eten. Hij hoeft ook niet "z'n bordje" leeg te eten.. de ene dag heb je meer trek dan de andere toch? Een klein kind maakt geen onderscheid tussen dorst en honger. Teveel drinken is dus ook niet goed. Naast dat het honger gevoel onderdrukt, is het ook nog belastend voor de nieren. Beperk het vocht tot maximaal 1 liter per dag als hij niet goed eet. Als hij wel goed eet dan mag 1,5 liter ook. Veel fruit (niet alleen banaan.. is gezond maar bevat veel fruitsuiker) is ook een goeie dorstlesser. Ik denk dat Dilano prima kan eten maar dat hij jullie geleerd heeft om met zijn wensen mee te gaan. Kijk eens van een afstandje naar zijn eetpatroon en neem je een nieuwpatroon voor. Hou dit in ieder geval 1 week (zonder uitzonderingen) vol en je zult zien dat Dilano daar heel snel in mee zal gaan! BV is de beste voedingsbron die je hem kunt geven dus ik vind het advies om daar niet te veel van te geven eigenlijk niet goed. Wel moet JIJ als mama bepalen wanneer je het goed en prettig vindt dat je kind aan de borst komt. 2-4 x per dag bv is prima en heeeel voedzaam!
Ik geef de andere gelijk. Je doet het prima opzich. Maar mijn dochtertje is negen maanden en eet eigenlijk al met de pot mee. Potjes van 8 maanden wil ze niet zes maanden ook niet meer nu eet ze gewoon wat ik kook maak geen uitzonderingen meer wel heel zout loos wij strooien er wel wat op als het echt te flauw is haah je moet toch wat. Ik prak het voor haar natuurlijk nog wel maar ze eet het prima. En zitten meer stukjes in dan met een acht maanden potje. Het komt er op neer ze eet gewoon de hele dag met ons mee en zij krijgt haar baby dingen er bij. Fles fruit koekje maar ook brood en vlees en ze eet eigenlijk alles al.
Bedankt voor de reactie's ik ga vanaf morgen een vast schema aanhouden varierend in tijd want het hangt er natuurlijk van af hoe laat dilano wakker is. En hij krijgt niet alleen banaan ook andere fruit. En wat drinken betreft dat krijgt hij de hele dag omdat hij te weinig drinkt anders. We hebben een nuby rietjes beker en die vul ik s'ochtends en die is s'avonds niet leeg en volgens mij gaat er niet meer dan 400ml in zo een beker. Ik denk ook dat hij te veel lekkers krijgt en dat ga ik zeker veranderen en na 3 hoofdmaaltijden werken met 2 gezonderen tussen doortjes Bedankt!!