Jack is nu 7 maanden en ik weet dat ik een grote fout heb gemaakt. Af en toe kolfden we af en gaven we een flesje maar de laatste 3 maanden eigenlijk niet meer. Nu is het zo dat hij niks anders meer wil dan de borst, geen fles, geen tuitbeker, geen gewone beker en geen pap. Als we het proberen gaat hij brullen en word hij boos. Wel neemt hij uit een gewone beker wat vruchtensap, maar ja dat is geen melk. Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken? Als hij een dagje bij mijn ouders is drinkt hij niks totdat ik kom. Nu heb ik nog geen werk, maar wat als ik wel werk krijg, ik heb er een hard hoofd in. Alvast bedankt voor het antwoord, Suzanne
Hoi, Vervelend dat hij weigert, hier een lijst met tips die je zou kunnen proberen en vooral veel geduld hebben. Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de koelkast of vriezer kan anders smaken. Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Oefenen gaat beter als de baby niet te hongerig is. Bijv. half slapend. Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer. Andere fles en/of speen proberen. Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of doek, op schoot zittend met het gezicht van de verzorger af. Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen. De speen in moedermelk dopen en/of voorverwarmen, het liefst in mama's bh Eerst even op een pink laten zuigen, de fles ernaast en dan de pink weghalen. Stop de speen niet direct in de mond, maar streel eerst de lipjes met de speen. Breng de speen pas naar binnen als het mondje (wijd) open gaat. Zorg dat de speen diep in de mond komt, dat is de baby van de borst ook gewend. Sommige babys bijten de speen dicht in plaats van er aan te zuigen. Een speen met een groter gat kan een oplossing zijn. Sommige baby's draaien hun dag/nachtritme om waarbij ze overdag minimaal drinken en het 's nachts inhalen. Als een baby bij de oppas weinig drinkt kun je ter overbrugging een voeding tussen de middag zelf geven. Met voeden direct bij wegbrengen en ophalen is de periode die overbrugd moet worden niet eens zo lang. Groetjes Saskia