Hallo, Ik had al even gezocht, ook met Google, maar kan niet een duidelijk antwoord vinden. Waarschijnlijk ook omdat meningen verschillen. Vanaf dag 1 doe ik de flessen en spenen iedere dag in de magnetron sterilisator. Onze dochter is nu bijna 15 weken en ik doe het nog steeds iedere dag. Maar volgens mij kan het nu ook wel wat minder vaak toch? Zijn hier bepaalde richtlijnen voor? Bijv. Tot 3 maanden iedere dag, daarna 2x per week en vanaf .... Maanden 1x, etc. Wie kan mij hier iets over vertellen? Ik denk dat het ook wel goed is om iets minder vaak te steriliseren, want wat bacteriën zijn toch ook goed voor de opbouw van de weerstand lijkt me..
Ik steriliseer de flessen gewoon 1 keer per dag. En dat doe ik totdat de flessen de deur uit gaan. Zo blijf ik ook de spenen om de 6 a 8 weken vervangen. Als ze straks een beker heeft die makkelijk in de vaatwasser kan doe ik dat. Opbouw van weerstand door bacterieen gebeurd zoiezo wel door het spelen. Helemaal buiten in de zandbank/ speeltuin.
Hier alleen in de kraamweek gesteriliseerd door de kraamhulp, in een pan. Daarna alleen met de flessenborstel en heet water, en 2x per week een sopje met afwasmiddel of in de vaatwasser. Mijn idee is dat bacterien goed zijn voor de opbouw van de weerstand. De vloer waar ze op kruipt steriliseer ik ook niet
Ok, ik draai de vaat soms op 65 soms op 40 graden.. Dacht dat 40 graden te weinig was.. Maar wat is het nut van nu nog iedere dag uitkoken als ze ook hun eigen vingers, soms mijn pink en speeltjes in de mond doen?
Zo doe ik het ook. 's Avonds een pannetje water opzetten, doe hier ook de gewone spenen in. Ik vind het een fijn idee, vooral omdat de spenen ook op de grond komen..
gewoon in de vaatwasser, sterilisatie genoeg. Ik steriliseerde daarnaast de flesjes één keer per week en dat gedurende de eerste 6 maanden ongeveer.
Jeeetje wat koken jullie alles vaak uit! Je hoeft uberhaupt helemaal niks meer uit te koken... Nja anyway in de kraanweek is t gebeurt.. Daarna deed ik t paar x per week en daarna steeds minder en met 2 maanden ofzo helemaal niet meer
Hier de eerste 3 weken elke dag. En daarna 2x per week. Na een maand of 4 nog maar 1x per week. En daarna alleen in de vaatwasser mee. Elke dag is alleen nuttig als ze nog heel klein zijn, vertelde de kraamzorg hier.
Ik steriliseer de boel nog steeds vrijwel dagelijks, dochter is ruim 7 mnd. Met verse moedermelk vind ik dat wel zo fijn.
Ik doe ze twee keer per week in de sterilisator, de spenen ook! Na elke flesbeurt maak ik ze schoon met de flessenborstel en een drupje afwasmiddel!
De eerste 4 maanden volledige borstvoeding gegeven, waarbij ik niet zo vaak zonder baby wegging dus heb toen amper flesjes gebruikt. Daarna gedeeltelijk overgestapt en toch wel tot 8 maanden elke dag gesterilliseerd.
Tot 5 maanden vrijwel elke dag..daarna zo'n 3 x p.w. en nu denk zo'n 1 x p.w. Wel elke dag afwassen uiteraard. Vaatwasser gaan ze hier niet meer in, 1 x gedaan ofzo en de flesjes kwamen er geel/bruin verkleurd uit
Nooit dagelijks gedaan. Misschien als kleine baby wekelijks maar zelfs dat betwijfel ik. Gewoon in de vaatwasser en klaar..