Hallo allemaal Onze zoon van 9 weken heeft tot een week terug alle slaapjes bij mij in de draagdoek gedaan. Heerlijk, dat wel, maar ik merkte dat ik het lichamelijk niet meer trok, ook omdat ik nog een jonge oudere dochter heb. Daarom werd het tijd om hem te leren slapen in bed. Dus, ritueeltje en in bed.. hij vond het prima. Het is wel duidelijk dat hij het nodig heeft om te mopperen voordat hij in slaap valt. Als we hem daarbij 'storen gaat hij JUIST helemaal overstuur. Alleen huilen in bed doet hij nooit (wij zien huilen als iets goeds, om spanningen kwijt te kunnen, maar nooit alleen, altijd bij ons) maar tot in hoeverre is MOPPEREN schadelijk ? Of is alleen huilen in je eentje schadelijk voor de hersenontwikkeling van een Baby? Ik herken het mopperen voor het in slaap vallen niet van mijn dochter dus dit is echt totaal nieuw voor ons. Ik vind het lastig om hem te horen /zien mopperen maar ik weet dat hij dit echt nodig heeft. Gr baby001
Hier moppert onze dochter ook altijd voor ze in slaap valt. Ze heeft dat altijd gedaan en doet het nog steeds. Ook op de opvang. Zal gewoon bij haar horen en zolang het niet huilen is vind ik het best. Ze lijkt het ook niet erg te vinden daarom denk ik dat het meer gewoon een manier is om in slaap te vallen.
Als hij onrustiger wordt van het feit dat je naar hem toe komt en hem wilt sussen/ troosten dan lijkt het mij dat hij het al heel duidelijk aangeeft. Zolang hij niet overstuur huilt en het geen uren duurt mogen ze in mijn ogen best even mopperen en wat huilen. Onze zoon heeft maandenlang een soort van geneuried met z'n speen in z'n mond, was ook een soort prikkelverwerking en ontspannen worden. Wat mopperen voor het slapen gaan lijkt mij praktisch hetzelfde. Baby's kunnen nu eenmaal niet de dag van zich af praten zoals wij bijv. bij onze partner kunnen. Voor schade aan de hersenen of hechtingsproblemen e.d. moet je je kind echt wel structureel heel veel en flink overstuur laten huilen.
Oh nee dat is gelukkig niet aan de orde! (Zou er niet aan moeten denken!)Ik weet dat hij na dat mopperen heel tevreden in slaap valt enzo maar Het voelt een beetje ongemakkelijk omdat onze dochter altijd heel tevreden ging slapen zodra ze in bed lag. En hij dit dus niet doet.
Mijn zoontje moppert ook een heel klein beetje voor het slapen gaan. Ga ik naar hem toe dan wordt het een extreem onrustige nacht. Laat ik hem eventjes zijn plekje vinden dan is hij zo weg. Ik hoor een paar keer ‘uuuuhh uuuhhh’ en dan is hij weg. Laten huilen doe ik nooit....ik merk aan hem dat bij huilen hij ons echt even nodig heeft om veiligheid te voelen.
Dat heeft onze zoon inderdaad ook. Hij mopperd echt wel een paar minuten maar ik hoor wel snel of dit gaat leiden naar lekker slapen of dat hij op een gegeven moment overgaat naar Huilen.
Mijn jongste heeft dat ook best lang gedaan. Een soort van brommen zeg maar. Eerst dacht ik ook dat hij protesteerde, maar al snel merkte ik dat het zijn manier van in slaap vallen was. Ook in de auto deed hij dat. Als ik dat hoorde kregen de andere kinderen de pin op de neus: niet bemoeien met R, want hij slaapt bijna. Geeft dus helemaal niks, laat hem lekker doen. Gaat vanzelf over. Mijn jongste is nu net 2 geworden en ik hoor het al een gele poos niet meer.
Mijn zoon jengelt voor het slapen gaan. Beetje huilgeluid maar dan zachter, met pauzes en niet overtuigend. Hooguit drie minuten en dan slaapt ie. Ik ga alleen naar hem toe als ie écht huilt, met flink volume. Schade qua hechting krijg je daar niet van. Dat soort schade eord veroorzaakt door stelselmatig niet te voldoen aan behoeftes en verwaarlozing. Even laten jengelen hoort daar echt niet bij.
Hier ook een mopperaar hoor, moppert zeker een half uurtje, niks aan de hamd meiske is vrolijk, lief, ondeugend en lacht tegen iedereen. Tegenwoordig is t veel kletsen, kraaien, toontjes of gewoon vrolijk keten in bed.
Hier was het een tijdje mopperen, toen werd het een soort grommen, later kregen we 1 huilkreet, vervolgens alle geluidjes oefenen en nu valt ze weer stil in slaap. Ik kijk nergens meer gek van op, maar laten huilen doen we niet
Mijn dochter moppert/huilt altijd voordat ze gaat slapen. T is voor haar echt t verwerken van de prikkels van de dag.
Gelukkig kan ik het dus gewoon laten gaan! Fijn. Jullie reacties geven me weer een rustig gevoel, bedankt!