streptokokken b, wat kan je baby eraan overhouden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mevrouwtje, 28 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Wat kan je baby overhouden na ziek geweest te zijn na een streptokokken b besmetting? En wanneer uit zich dit?
    Heeft iemand hier ervaring of misschien goede info op internet?

2. Mem78

Mem78 Nieuw lid

28 okt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op de site www.ogbs.nl kun je veel info vinden over dit onderwerp. Is jouw kindje besmet geweest met de bacterie? Ik wist zelf bij toeval vlak voor mijn zwangerschap dat ik de bacterie bij me droeg en ben daarom op medische indicatie in ZH bevallen, daar krijg je dan bij voorkeur twee keer dosis antobiotica voordat je daadwerkelijk bevalt. Dit voorkomt besmetting. Blijf het vreemd vinden dat deze bacterie niet standaard getest wordt bij zwangere vrouwen.
    Hoop dat je de info waar je naar op zoek bent op de site kunt vinden. Succes.

3. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Dat ligt helemaal aan wat je kindje gehad heeft en hoe ziek hij/zij is geweest.

Mijn dochter heeft hersenvliesontsteking gehad en ik heel ergstig ziek geweest.....zelfs in levengevaar geweest.
    Het eerste wat ze dan testen in het gehoor en de ogen.
    Veel meer kunnen ze nog niet testen en zal in de loop der tijd pas aan het ligt komen.

Wij zelf hebben er voor gekozen zo min mogelijk stil te staan bij wat ze allemaal kan krijgen.
    Wat de "schade" ook is het veranders ons meisje niet. Wij moeten haar nog leren kennen en zullen haar leren kennen met alles wat ze er misschien aan over gehouden heeft.
    In de meeste gevallen houden ze er helemaal niks aan over en worden ze als ieder ander kind :)

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Wat heeft je kindje gehad? En hoe oud was hij/zij toen het ziek werd?

5. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Hersenvliesontsteking nav die bacterie? :$ ik zat er serieus over na te denken om die antibiotica niet te doen. mijn HA zei dat heel veel mensen die medicatie krijgen, terwijl het vaak nieteens nodig is. Is dat dan niet ook heel schadelijk voor jou en de baby? Ik hou er niet van dat ze zomaar dingen in je lichaam spuiten.. wie weet wat ze daar aan over houden? Ze zijn naar mijn mening veel te makkelijk met medicatie. Ook in je zwangerschap.. en als ik nou laatst op de tv hoor dat een arts notabene zegt dat er vaak medicatie wordt uitgeschreven waar de arts bij voorbaat al weet dat het niet werkt, onder het mom van "jou schaadt het niet, mij baat het wel." (financieel) dan heb ik zoiets van.. hoe betrouwbaar is alles wat die doktoren zeggen en voorschrijven. Zijn zij zelf niet een slaaf geworden van de farmaceutische industrie? Dat eigenlijk ook alleen maar winstoogmerk heeft?

Maar nu je dit hebt gezegd ben ik toch wel geschrokken.. iedereen doet er zo laconiek over, dat het niet heel erg is en niet veel kwaad kan (ha, en vk) ..

6. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    De eerste week na de geboorte was ze ziek en opgenomen geweest, na de eerste controle werd gezegd dat ze weer helemaal gezond was, nu heeft ze een lichte ontwikkelings achterstand, lagere spierspanning en uiterlijke kenmerken zoals een tentmondje waardoor ze denken dat er misschien toch iets aan de hand is
    De hele nacht kwamen er bij mij steeds meer vragen, ik merk dat ze dan in het ziekenhuis weinig informatie geven.

7. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Mijn zoontje is tevroeg geboren doordat ik de bacterie bij mij droeg. Dit wisten ze alleen niet.
    Heb dus ook geen antibiotica gehad tijdens de bevalling.

Gelukkig hebben mijn zoontje en ik er niks aan overgehouden. Maar als ik sommige verhalen hier zo lees zou ik zeker voor die ab gaan.
    Snap idd niet waarom ze die bacterie niet standaard testen gelijk met het bloed prikken oid. Hoeveel tijd kost het om even een vaginaal kweekje af te nemen.

Mijn volgende zwangerschap word een zkhuis begeleiding met kweekjes om te kijken hoever de bacterie zit. Deze kan bv doordringen in de placenta en dan is het goed mis met je kleine.
    Nu zat de bacterie "nog maar" bij mijn vliezen waardoor deze voortijdig braken.

8. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Heeft ze ook AB gehad?

Suzannah heeft ook een ontwikkelingsachterstand in haar spierspanning en moeite met drinken.
    Ook kijkt ze je niet aan maar langs je heen of door je heen wat ook weer te maken heeft met een ontwikkelings achterstand.
    Volgens haar fysio heeft dat wel te maken met de hersenvliesontsteking maar is het nu nog niks om ons druk over te maken.
    Zoals ik al eerder zei: tuurlijk is het vervelend maar het komt zoals het komt wen dan gaan we er wel mee om als dit nodig is.

Heb je nog een afspraak met je arts hier over? en je kan ook wel wat info vinden op de stichting GBS.
    Het is heel moeilijk om gerichte informatie te vinden om dat die er dom weg niet is......
    Elk geval is weer anders en elk kind ontwikkelds zich anders zonder dat er een reden voor is.
    Ik zou me niet te druk maken en pas echt ongerust worden als de artsen dat zijn. Dat zeiden ze tegen ons in het ziekenhuis.......wij moesten voor haar zorgen en liefde geven en hun zouden zich wel zorgen maken over wat er komen ging.
    Dat doen we dan ook.......het heeft geen zin om je druk te maken.

9. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ze heeft anti biotica gehad.
    We staan onder controle bij de kinderarts over een paar weken gaan we weer.
    Ook komt de Fysio regelmatig om oefeningen te doen.

10. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Mijn verhaal:

Mijn weeën beginnen heel explosief om de 1min op dinsdag 2-8. Waarschijnlijk zijn toen mijn vliezen gebroken maar omdat het waarschijnlijk (we weten niks zeker) om een hoge breuk ging verloor ik niet heel veel vocht. Gezien dat ik een hele kleine buik had kan het zelfs wel zijn dat ik al veel langer met gebroken vliezen heb gelopen. Maar dat is gissen en we zullen het nooit zeker weten.
    Ook wisten we niet dat ik drager was van de GBS bacteri.
    Op 4-8 was ze nog niet geboren en heb ik gevraagt of ze wilde gaan inleiden. Ik had wel weeën om de 1min maar geen ontsluiting.
    Suzannah wilde er dus uit maar mijn lichaam was er niet klaar voor. Ik was toen 38wkn en ze mocht komen.
    Toen Suzannah geboren was had ik al heel snel het idee dat er iets niet klopte. Ze was heel kreunerig en wilde niet drinken. Ik lag in het ziekenhuis maar daar keken ze niet naar haar omdat ik eigelijk naar huis had moeten gaan maar omdat ik om 1uur 'snachts niet naar huis wilde mocht ik blijven.
    Vrijdag middag naar huis en zaterdag kwam de kraamhulp. Ze was 10% afgevallen en ze werd niet meer wakker! Ze lag wat te kreunen maar meer deed ze niet meer. De verloskundige heeft een KA gebeld in het VU en we mochten direct komen.
    Zelfs daar vonden ze haar nog niet ziek maar uit de bloeduistlagen kwam duidelijk in beeld dat ze wel heel ziek was. Direct een infuus AB en een ruggeprik voor hersenvocht........het was direct duidelijk dat het niet goed was.
    Ze had een dubbele streng van de GBS en was heel erg ziek.
    Na 3wkn AB mocht ze mee naar huis en was ze niet ziek meer.

Jaarlijks worden zo'n 250 kindjes besmet met deze Bacteri.
    Dit gebeurd door langduurig gebroken vliezen of tijdens de uitdrijfing. Hier kan je niet aan doen en ze weten dat preventief AB niet altijd voldoende is..........
    Slechts 10% van deze patientjes worden zo ziek als Suzannah! Dat is maar heel weinig.
    Wij hebben gewoon "pech" gehad.
    Maar door oplettenheid van ons en het snel naar het ziekenhuis gaan hebben wij ervoor gezorgd dat ze de beste kansen op herstel heeft die we haar maar kunnen geven.

Ik kan alleen zeggen neem de AB! In dit geval zeg ik ook baat het niet dan schaat het niet, het alternatief is vele malen erger! Echt geloof me want we hadden niet tot zondag ochtent moeten wachten want dan hadden ze niks meer voor haar kunnen doen.
    Na je bevalling:
    Kijk naar je kindje, let op je kindje.
    Eerste symtomen zijn: zwaar ademen, een hoge ademhaling die onregelmatig is daarna komt het keunen in de slaap. Niet willen eten.
    Daarna komt de luierpijn pas.....als je kindje dat heeft dan is het direct naar het ziekenhuis!
    Ze zien vaak grauwig (suzannah niet omdat ze getint is en door de vroege geboorte geel was)
    Koorts krijgen ze niet als ze nog zo klein zijn! Dat is heel belangrijk dat je je niet weg laat sturen omdat ze geen koorts hebben, dat krijgen ze er niet van. Suzannah heeft geen dag verhoging gehad en toch was ze heel ziek.

Ik hoop werkelijk dat jullie kindjes dit niet krijgen want ik heb het zelf nog steeds niet verwerkt.
    Ik hoop dat ik jullie niet bang maak met mijn verhaal.

11. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Hoe lang? en hoe oud is ze nu?

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Bij een besmetting met de groep B streptokok bij een baby kan deze levensbedreigend ziek worden! Als je dus in de risicogroep zit zou ik zeker AB 'nemen' als dat aangeraden wordt...
    Er zijn landen waar iedereen gekweekt wordt (vaginaal) op deze bacterie, maar uit onderzoeken blijkt dat er een aantal risicogroepen zijn waarbij de kans groter is op besmetting! Bij velen levert het namelijk helemaal geen problemen op...
    Als iedereen ervoor behandeld zou worden dan krijg je dus een resistente groep B streptokok die helemaal niet meer op Penicilline reageert!

De risicogroepen (bij bewezen aanwezigheid van de groep B streptokok vaginaal) zijn:
    - een eerder ziek kind door de groep B streptokok
    - als bij een blaasontsteking ook een groep B streptokok in je urine wordt gevonden
    - als je vliezen >18 uur gebroken zijn en je nog niet bevallen bent
    - als je prematuur gaat bevallen
    - bij koorts van de moeder tijdens de bevalling

Wat je kindje er uiteindelijk allemaal aan over kan houden ligt denk ik ook aan de ernst van de infectie en hoe snel er gestart is met behandelen. Dus zal het per kindje verschillen...

De richtlijn van de NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie):
    NVOG

en hier de link naar de voorlichtingsbrochure:
    http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000188_GROEP%20B%20STREPTOKOKKEN%20EN%20ZWANGERSCHAP.pdf

Hopelijk hebben jullie hier wat aan... (de richtlijn zelf is misschien wat medisch, maar in de voorlichtingsbrochure staat eigenlijk hetzelfde uitgelegd)

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    was toevallig aan het lezen...maar komt aardig overeen met wat mijn dochtertje had...

Wij zijn er door een MRI achter gekomen na 2 jaar dat ze een hersenbeschadiging heeft opgelopen door een bacterieele besmetting..welke weten ze niet!! Maar wat zijn dan de symptomen bij jezelf? Ik heb koorts gehad ten tijde van bevalling en erna ook nog zeker een week hoge koorts, geen 40 graden maar wel steeds boven de 38 en ik ben een koelbloedig iemand mijn temp komt normaal niet boven de 36,5 uit.....

Dochterlief ademde ook heel vreemd....heb daar vaak hulp bij gevraagd maar ozu altijd normaal zijn. Niet goed kunnen drinken veel laten lopen zou ook normaal zijn (stuwing) maar nu bij logopedie blijkt dus van niet...slechte mondmotoriek....

Ga het me gewoon afvragen bij zo een topickje...en ook oom wat jullie zeggen allemaal over de kids...

14. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @Antares: Jij onschrijft de eerste symtomen zoals bij Suzannah de eerste dgn gingen. Waarschijnlijk heeft zij dus ook die gbs besmetting gehad maar niet heel erg ziek geworden zodat de artsen het over het hoofd gezien hebben.
    Bij Suzannah namen ze standaard bloed af als ze een patientje opnamen. Zij werd op dat moment opgenomen omdat ze op 10% afvallen zat en niet allert meer was.
    Als jou dochter dus minder ziek was, zoals ik ook al aan geef, dan laten ze je dus gewoon naar huis gaan misschien met een heel ziek kindje...
    Is het ernstig, die hersenbeschadiging? Hoe is haar gehoor en zijn haar ogen?

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik ben ook voor alleen zware medicatie (wat antibioticum is!!!) te geven als het strikt noodzakelijk is en idd zijn veel artsen slaaf van de farme-industrie geworden...door al die antibioticum hebben we nu het probleem van de immunitietsbacterie en dat is pas echt gevaarlijk...maar goed, ik zou als ik jou was eens gaan informeren bij een homeopaat. mij helpt het vaak heel goed. ze hebben voor alles wel zo;n beetje een medicijn dat ook werkt...sterkte!

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    gehoor en ogen moeten ieder jaar getest worden alsmede de ontwikkelingsachterstand die ze heeft en houdt. Maar tot nu toe geen probs met ogen of oren...de rest daar tegenover.....

dochterlief is nooit slap of wat dan ooit geweest ook niet futloos...tenminste...wel stuipen (maar dat leken zo erg op schrik reacties van bv buiten een autodeur dicht gooien enz dat we daar niet zoveel op gelet hebben.....)

Ze heeft geen koorts gehad, wel moest ze veel worden bijgewarmd vooral overdag! ( ondertemp was vaak 35 graden) Werd allemaal als normaal geklassifiseerd....

Ze werd blauw geboren...maar ja dat zijn er wel meer. Ze had een hoge hartslag maar ook dat was niet zorgwekkend (dat ie extreem zakte tijdens een wee wel....) Ik ben naderhand op blaasontsteking getest omdat ik zo een koorts had (kind mocht naar huis ikke niet...) Maar is niets uit gekomen....

Ze heeft wel nog langere tijd blauwe handen en voeten gehouden, maar dat zie ik wel meer bij pasgeborene dus ook daar maakte ik me geen zorgen over....Kraam ook niet. En ze zag wat geel, maar na 2 dagen zonnetje pikken voor de raam (box verplaatst) was dat ook weg.......

Dochtertje ademde heel schokkerig, rasperig alsof ze verkouden was..hield ook adem in soms en dan ineens heel hard happen...maar zou normaal zijn weer.... ach ja...wat doe je als nieuwe moeder....het aan nemen en denken dat je overdrijft he...

17. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    hier ook een hersenvliesontsteking gehad door GBS, maar wel 3 weken na de geboorte. Bij mij vaginaal niet gevonden en ook in de placenta niks teruggevonden maar ik kreeg ivm dreigende vroeggeboorte al antibiotica. D. heeft ook na de geboorte antibiotica gehad en toch is hij van de GBS ziek geworden. We vragen ons nog steeds af waar die bacterie zo laat vandaan is gekomen maar niemand kan ons dat uitleggen.
    In juli bleek dat de hersenvliesontsteking terug was gekomen (of überhaupt niet weg was geweest en in een chronische hersenvliesontsteking was veranderd) en hij een beginnend waterhoofdje had. Gelukkig was dat met plasmedicatie en 5 weken antibiotica te behandelen en lijkt alles nu in orde. Zijn gehoor is uitgebreid getest en goedgekeurd, zicht lijkt ook in orde maar de spierspanning en ontwikkeling zijn niet helemaal goed. Hij lijkt wat moeite te hebben met zijn linkerhandje. We krijgen nu elke week fysio en ziet zij duidelijk vooruitgang :) Bij een mogelijk volgend kindje worden we in ieder geval goed opgevolgd en hopen we dat dit niet meer hoeft te gebeuren.

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Susan, mijn vliezen zijn met 24 weken gebroken, ik had toen ook een GBS-infectie. De artsen stellen in mijn geval dat het niet met zekerheid te zeggen is dat het aan de GBS lag. Maar in jouw geval weten ze dat dus wel zeker?

Suus

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Vraag was dan wel niet aan mij gericht, maar ik werd opgenomen met dreigende vroeggeboorte bij 25.3 en ze weten niet zeker of de vroeggeboorte door een GBS-infectie kwam.

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee precies, dat heb ik ook steeds gehoord. Heftig verhaal heb jij ook. Ik heb overigens ook AB gehad tijdens de bevalling, waardoor mijn kindje er helemaal niets aan over heeft gehouden. Een wonder, want ik heb 6 weken met gebroken vliezen gelegen, en ik had een heel heftige infectie. Bacterie zat zowel in de urine als in de vagina.

Suus

Deel Deze Pagina