Avondeten zelf maken. Doe ik het goed?

Discussie in 'Voeding' gestart door shampoo, 28 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Vanmiddag ben ik aan het koken geslagen. Tot nu toe gaf ik mijn dochter bijna altijd een potje, maar ik wil nu toch echt vers gaan geven. Ik heb aardappel, wortel en twee theelepels boter en een klein beetje water bij elkaar gedaan en gepureerd. Ik kon er naast het eten nog 2 potjes mee vullen. Die heb ik in de vriezer gedaan. Mag dat?

Iemand nog tips hoe ik dit moet doen of doe ik het zo goed?

Alvast bedankt.

Groetjes shampoo

2. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Ik gebruik nooit boter en water, kook het en prak het soms.
    Maar vaak krijgt ze a la rapley (stukjes eten)

Heb nog nooit eten in gevroren dus gen ervaring met dat.

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Vriezen potjes niet kapot als je ze in de vriezer stopt?

Of bedoel je niet de potjes van de 'potjes' zeg maar?

Deed het ook meestal zo. Alleen dan geen boter maar olijfolie en geen extra water.

4. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

avent potjes vast. ;)

3 scheppen groente en 1 schep aardappel doe ik.
    Hoorde ook al van die boter/ olie. Is dat zo belangrijk?

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zo doe ik het ook alleen dan zonder boter. Ik ben een uur bezig met koken en pureren en dan vries ik het in in de bewaarbakjes van nuby. Gaat prima! Elke dag een bakje uit de vriezer.
    Zelfgemaakt eten schijnt wel veel meer te vullen (minder water in) dus qua zelfde hoeveelheid kan het toch voorkomen dat ze iets zal laten staan...

6. Streepje

Streepje Lid

28 jul 2009
    39
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik deed het ook zo. Helemaal goed lijkt me.

Om zich goed te ontwikkelen hebben baby's en jonge kinderen goede vetten nodig. Goede vetten zitten in margarine en olie.

Daarom wordt geadviseerd om een beetje bij het groentehapje te doen.

Dit stond ook in het boekje wat ik bij het consultatiebureau mee kreeg.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb ook wel eens wat ingevroren. Ik doe dat in lege olvarit potjes, frisopotjes. Wat voor glazen potjes dan ook. Ik haal het dan wel een dag van te voren uit de vriezer en laat het in de koelkast ontdooien. Nog nooit 1 gesprongen ofzo.

8. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik heb het vandaag voor het eerst met de Babycook gedaan. En ik ben nu al tevreden:D. Beetje water er in voor het stomen, stukjes groente erin, knopje aanzetten, 10 minuten wachten en dan pureren in hetzelfde apparaat. Klaar!
    Ik moet alleen nog afwassen ;).Ik zit alleen nog even met de vraag welke hoeveelheden van wat ik er in moet doen. Maar ik geef nu alleen maar 1 soort groente dus ik kan nog even vooruit.

9. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ja, dat zeiden ze bij ons ook! En in mijn "eerste jaar van de baby" boek :D staat het ook. Vandaar dat ik een beetje boter bij het hapje doe.

10. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam

Nee, bij mij ook nog geen één gesprongen. (even afkloppen voordat de hele vriezer vol glas ligt, haha)

11. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Dat beetje water wat ik erbij doe (misschien maar 5 ml) is om de boel wat smeuiger te maken... De worteltjes waren namelijk nogal droog. Als ik een ander soort (natter) groente gebruik hoeft dit denk ik niet.

12. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Ik maak het ook altijd met de babycook. Hier bij kind en gezin (België) zeggen ze 1/3 aardappel en 2/3 groenten. Ik doe er ook altijd een beetje kookvocht bij, en een theelepel olijfolie (zou goed zijn voor de hersenontwikkeling). Ik maak ook alle dagen vers, dus geen ervaring met invriezen.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Met vlees is het geloof ik 100 gr groente, 50 gr aardappel en 50 gr vlees. Die verhoudingen.

Ik ben trouwens ook zo begonnen :) Inmiddels gaat ie gelukkig grotendeels met de pot mee, dus hoef ik niet meer vooruit te koken. Als ik kook, kook ik voor hem 2 porties, zodat wij de dag daarna iets kunnen eten wat hij nog niet mag. Ik vond dat vooruit koken of iedere keer pureren (en schoonmaken) best wel een klus ;)

14. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Deed je het dan ook in de vriezer?

15. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik maak meestal voor 3 of 4 keer en vries 2 of 3 gedeeltes in. Dat gebruik ik dan weer als wij iets eten wat zij nog niet mag. Meestal eet ze gewoon wat wij eten maar dan aangepast. Vanavond eten wij hete kip met rijst en sla, zij krijgt een stukje kip, rijst en broccoli. Die broccoli krijgt ze dan morgen weer, maar dan met een stukje vis en aardappel. Zo varieer ik elke dag, heb nog nooit zoveel gekookt in mijn leven als de laatste maanden :D

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De hoeveelheden vind ik ook lastig. Ik doe ongeveer een derde stukje vlees van wat wij krijgen (er vanuit gaande dat ons lapje vlees ca 150 gram is?) dan 2 aardappeltjes of 2 halve (grote) aardappels erbij en de rest aanvullen met groenten ik gok 100 gram?? (wel grootste deel groenten).

Moet je ook een klontje boter erbij doen als je elke dag margarine op de boterham geeft en nog ca 400-500 cc opvolgmelk geeft???

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.293
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij mij vertelde het CB, ongeveer 2 eetlepels groente, 1 a 2 eetlepels aardappel/rijst/pasta en 50 gram vlees (is ongeveer een kwart van een kipfilet).

Dus dan kom je uit op ongeveer 4 a 5 eetlepels warm eten per dag. Het vlees snij ik nu in hele kleine stukjes en de aardappel en groente prak ik. De rijst laat ik zoals het is en de pasta prak ik ook een beetje. Tot slot hou ik een paar stukjes groente achter de hand die hij in zijn geheel zelf mag opeten. Ik doe er wel een beetje margarine in omdat dit ook door mijn CB geadviseerd wordt. Luca krijgt daarnaast ook margarine op brood.

Veel liefs
    Nataly

Deel Deze Pagina