Hoezo.....?! Een baby met slik problemen is heel lastig hoor! Ik ben logopedist ( werk nu niet meer als logopedist, doordat ik verder heb gestudeerd, maar heb wel 5 jaar als logopedist gewerkt) ik heb baby's van 2 dagen oud gehad omdat ze niet slikte.... Wat wil je dan...? TS: ik zie zelf, als logopedist en nav wat ik zo lees in je bericht, geen noodzaak om direct te starten met logopedie. Het heeft inderdaad tijd nog, kindjes moeten wennen aan andere structuren in hun mond. Bied het wel steeds aan en als je baby dan met een week of 4 nog eel moeite heef, trek dan eens aan de bel. Wat je baby nu wel moet doen, zonder problemen, is handjes en spelltjes in de mond stoppen. Doet je baby dat al wel? Anders kan er sprake zijn van hoog sensitieve mondgewoontes en is een intake bij een logopedist wel nu al aan te raden. Succes!
Veel tips gegeven, die helaas niet werkten, door zijn hoog sensitief zijn. Maar ook daar informatie over gegeven. Het was zeker niet nutteloos, belerend of vervelend. Het was informatief door iemand die er duidelijk verstand van had. Bijkomend voordeel is dat je het dan als ouders beter los kunt laten, hoe groot de problemen ook zijn. Overstimuleren en mopperen is alleen maar pijnlijk voor zo'n kindje. Hij kan het immers niet (aan). Gelukkig hoeft het zeker niet zo te zijn voor TS dochtertje. Maar het advies is zeker niet gek of achterlijk.
Kijk dit is nou eens een goede post! Jammer dat het cb door de meesten nu zo afgebrand wordt terwijl ze misschien wel een punt hebben. Lisa heeft logopedie gehad van 2,5 maand tot ongeveer 6 maanden. Heb toen goede tips gehad.
Ze stopt inderdaad wel gewoon andere dingen in haar mond. En ik bied haar iedere dag wat aan, zowel op een lepeltje als in haar hand. bedankt voor je tips.
Ik ben het met je eens; het is inderdaad een hele fijne en zinvolle post TS zal hier zeker iets aan hebben, lijkt me. Aan de andere kant vallen veel dames over het feit dat het cb de indruk wekt dat als je baby met 6 maanden nog geen bijvoeding wil/eet/binnen krijgt, er direct iets mis MOET zijn met je kleine --> hoppa, gelijk naar de logopedist! Nou, dát vind ik echt onzin.... (en ik denk met mij de meeste dames die wat negatief reageerden m.b.t. het cb) Dat je kleine nog geen interesse toont in bijvoeding wil niet zeggen dat er gelijk iets aan de hand is. Baby's zijn geen kleine wandelende klokjes die allemaal gelijk lopen
Juist Minerva! Ieder kind is uniek. Geef daarom ieder kind ook de kans om zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen. Tenzij er echt iets is wat deze ontwikkeling in de weg staat.
Ts Ik zou zeggen doe wat je zelf wil en neem tips van cb wel mee want ze kennen en zien het totale plaatje van je kind ze hebben ook meer verstand dan als arts dan hier moeders op forum. Ze zien je kind vaker en zien hem in echt terwijl hier is het niet anders dan alleen meningen die worden gegeven. Succes
En jij komt overal om het minste met de fysio of iets anders medisch aanzetten. Terwijl dat vaak nog helemaal niet nodig is. Of maak je een ander graag onzeker? Zal je nog iets leuks over het CB vertellen. Mijn zusje kreeg voor haar voeten geworpen dat haar zoontje ondervoed was. Was helemaal niet zo. Ook niet volgens de huisarts! Aiden had als baby zijnde witte melkaanslag op zijn tongetje. Was 4 weekjes oud ongeveer. Moest dat maar wegpoetsen met citroensap? Mooi niet gedaan! Aiden was en is een slechte eter. Al een paar keer wat van gezegd bij het CB. En die blijven maar zeggen dat het "een fase" is :x. Al een fase van 3 jaar zeker! Mooi dat wij binnenkort op eigen initiatief bij de huisarts zitten. Uit eigen ervaringen neem ik het CB dus niet al te serieus. Ze hanteren standaard richtlijnen die voor elk kindje hetzelfde zijn. Elk kindje moet op een bepaalde leeftijd iets kunnen. Bijvoorbeeld dus dat van een lepel eten bij 6 maanden. Terwijl geen elk kind standaard is! Elk kind ontwikkelt zich in haar eigen tempo. En dat is normaal. Maar volgens het CB dus niet. Dus Piccolina....als iemand pas bij 6 maanden begint met bijvoeding en het kindje eet niet direct goed van het lepeltje want moet dat nog leren, dan moet men maar direct naar een logopedist hollen
wat een onzin, hier begonnen met 6 mnd en duurde tot een maand of 9 voor het liep, so what. met een jaar eten de meesten wel
Weet je wat het is, wij lezen een post van TS en kennen niet de achtergrond van haar kindje. Misschien stopte ze helemaal niets in haar mond en dat is wel vreemd voor een baby van 6 maanden, dus dat zou ik het advies van het cb niet zo slecht vinden. Wij weten niet waar het cb zijn mening op baseert, misschien speelt er wel meer. Als ik het laatste antwoord van TS zo lees denk ik van niet, maar goed, dat was uit de eerste post niet duidelijk. Iedereen roept hier maar meteen, zonder er verder over te denken (wat misschien niet gek is als je er niet zoveel van weet), want logopedie voor een baby is echt helemaal niet raar!
Die zijn gek.. Als ze nou 9 of 10 maand was. Maar bij 6 maand, nee hoor. Mijn jongste hebben we vanaf 4,5 maand hapjes aangeboden. In het begin af en toe likje van mijn fruit. Vanaf 6 maand ook dagelijks iets, maar hij weigerde eigenlijk alles, hoogstens 2 happen, en niet met de lol die de oudste van eten had. Vanaf 6,5 maand ging brood wel goed. Bij 7 maand at hij opeens wel goede porties. Echt over het weekend van 2 happen naar 150 grams porties.. Laat maar lekker gaan voor nu..
Ik snap je gedachtegang en in zekere zin ben ik het er ook wel mee eens, maar het cb heeft een hele geschiedenis van curieuze "adviezen". Ik heb hier zelf enige ervaring mee, maar ook de verhalen die ik hier zo lees... (neme een baby die volgens het cb te licht was en ze de moeder het advies gaven om forte voeding te gaan geven ) Kijk, als ik zelden dit soort dingen lees over het cb, dan zou ik sneller geneigd zijn om te zeggen wat jij nu zegt....
Als ze nu over 3 à 6 maanden nog niks zou eten, dan zou ik es gaan nadenken over die logo. Maar tot zolang ... laat haar maar wat testen, proberen en lukt het niet ... so be it.
Tja hét cb, overal is een ander cb natuurlijk. Over die van ons heb ik eigenlijk nooit klachten gehad.
Hét cb behoort wel tot een overkoepelende organisatie met één beleid Natuurlijk zal dit in de praktijk wel verschillen, maar bepaalde "thema's" (bijvoeding, laten huilen, etc.) komen steeds weer terug.