Mijn man heeft deze week voor het eerst echte 'nachtdiensten' gedraaid omdat we nu vakantie hebben en ik dus wat makkelijker afgekolfde melk voor dit soort dingen kan gebruiken. Tijdens werkweken moet ik vaak op vrije dagen als iets bij kolven om genoeg te hebben voor de werkdagen. (Ik kolf net iets minder dan dat mijn zoontje drinkt.) Ik houd dan echt niet genoeg over om eens lekker een hele nacht aan iemand anders te geven. Wat we wel al geregeld doen, is dat mijn man ons zoontje haalt en brengt, zodat ik er in ieder geval niet uit hoef. Het scheelt toch al een hoop of je half (of helemaal ) verder kunt slapen tijdens een voeding, of dat je er per voeding 2x uit moet en tijdens de voeding echt wakker moet blijven. Maar goed, deze week kies ik er dus even voor om zoonlief 's nachts niet bij ons in bed te slapen. Het is nu toch vakantie, dus een goed moment een poging tedoen om ons zoontje af te leren om te huilen omda hij an bij ons in bed mag. Wat dat betreft herken ik wel veel n die link vn jou, Babel. Hij is gewend om zich op ons bed aan de borst in slaap te drinken. Dus wil hij niks anders meer, terwijl hij natuurlijk ook wel af en toe zelf terug in slaap moet kunnen vallen, als hij niet echt honger heeft.
Ah, dus je man is waarschijnlijk ook al erg moe... Wij slapen dus meestal apart- ongezellig, maar allebei gaar is ook niet erg gezellig En ons meisje heeft twee bedjes en slaapt dus wel bij ons 's nachts maar niet in bed. De overgang is voor je zoontje misschien ook erg groot, van de borst naar zijn eigen kamertje, kan dat slapend? Verder dacht ik nog: eens een dag of drie domperidon slikken en veel kolven, voor een buffertje? Hier doen we de 'nachtdienst' altijd na een werkdag, dan is er verse melk, en wat er over blijft kan dan gewoon bewaard tot de volgende werkdag. En ik sla dus maar 1 voeding over, maar slaap daardoor toch een uur of 5 a 6, en veel dieper. Bovendien drinkt ze niet veel dan, dus kost het niet zoveel melk en ik kan dan vaak 's ochtends weer kolven omdat mijn borsten toch nog wat voller zijn. Hoe doe jij dat met een nachtdienst dan? Niet erg volle borsten??
Nachtdienst = 's ochtends kolven. Zo rond deze tijd (uur of 6) drinkt ons zoontje altijd. Ten mijn man de nachten even met de fles deed, was de melk bij deze voeding toch op. En ik sta dan wel op ontploffen ja. Dus liet ik zoom de ene kant leegdrinken terwijl ik de andere kant kolfde. Mijn man is niet zo moe als ik. Hij kan met veel minder slaap toe, terwijl ik normaal gesproken minimaal 8 tot 9 uur ononderbroken slaap nodig heb. Het verbaasde me de eerste maanden dus wel dat ik het zo goed kon volhouden. Maar ja; toen was ik nog met verlof en sliepen zoon en ik allebei overdag nog een beetje. Toen ik met vier maanden ing werken, dronk hij 1x per nacht. (Rond 10 uur als ik naar bed ging en dan om 4 of 5 uur nog eens.) dat was oed vol te houden. Maar 1,5 tot 2 maanden verder ging hij weer zo aak drinken 's nachts. En in dat ritme zitten we nu nog.
Tja, pittig he. Hier ook: ze ging met 3,5 mnd van slapen van 20-8 met daartussen 1 voeding ineens naar elke 2 u . Ik was zoooooo gaar!! Toen was ik ook net gaan werken. Dat komt dan door de 4 mnd bv-dip, maar eigenlijk denk ik dat ze dan gewoon veel meer willen eten ineens, door een groeispurt ofzo. Ze dronk in die tijd op de creche ook ineens 160 per keer, dat is sindsdien ook niet meer gebeurd. Heb je nog iets (denk je) aan de tips/voorbeelden van hoe wij het doen? Hier vannacht ook weer papa-nachtdienst: kleintje 1,5u wakker en 2x 40cc gedronken. En ik in mijn eentje op zolder wakker gelegen vanaf 3:20 . Toen heb ik mijn vriend maar vast afgelost, pas om 6u, na de volgende voeding, viel ik weer in slaap. Heb er dus niet zo heel veel aan gehad deze keer....
@Babel44: Vooral de tip om het toch manlief af en toe over te laten nemen is er één die ik toch wel vaker wil gaan toepassen. Het is soms door de weeks wel lastig met het kolven voor mijn werkdagen. Maar ik vind het nu niet meer zo erg als we het af en toe zouden moeten aanvullen met kunstvoeding. Hij krijgt nu ook al andere bijvoeding, dus het is toch niet meer exclusief borstvoeding. Ik moet daarbij natuurlijk wel opletten dat mijn productie in stand blijft! Maar dat zal wel lukken.
Even een update: we zijn nu bezig met een nieuwe poging. Ik ben deels afgetapt van voeden op verzoek. Er moet nu (zowel overdag als 's nachts) minstens drie uur tussen zitten. Op deze mnier hopn we dat L leert om echt een volledige voeding te eten, ipv steeds een paar slokjes. Dat betekent dus soms ook dat hij naar bed moet en zich niet aan de borst in slaap kan drinken. Ik denk dat dat een gewoonte is die toch wel een deel van de nachtvoedingen veroorzaakt. Verder krijgt hij sinds twee avonden als laatste voeding een pyjamapapje. Die geeft mijn man. Ik kolf nog een keer voor het slapengaan en kan op tijd naar bed. De afgelopen nachten vroeg hij na het pyjamapapje maar één keer om een gewone voeding. Verdere gaat mijn man één vaste nacht i de week de nachtvoeding(en) overnemen. Misschien dat daar nog een tweede nact bijkomt, we moeten even kijken hoe we uitkomen met de melkvoorraad. Door het pyjamapapje kan ik een keer extra kolven, dus dat moet denk ik wel goedkomen. (En ik zit nu ook weer te kolven, want mijn man heeft vannacht behalve het pyjamapapje ook de nachtfles gegeven, dus ik zit wel vol nu.) Na twee nachten juichen is wat vroeg, maar ik heb goede hoop dat we met deze aanpak terug kunnen naar 1 nachtvoeding. He is jammer dat het zo moet, maar de andere manier hebben gewoon geen vruchten afgeworpen. En dit kon gewoon niet meer langer.
Ik hoop het voor je Tupp, want dit is natuurlijk ook geen doen zo. Mijn ervaring is dat inderdaad de gewenning van het elke keer wakker worden om te drinken wel verdwijnt als je geen voeding meer aanbiedt maar gewoon troost. Hier kan ik dan eindelijk melden dat mevrouw DOORSLAAPT we hebben er een jaar over gedaan, maar hoera, ze gaat om 19.00 uur naar bed en komt ergens tussen 5 en 6 voor de vroege voeding, waarna ze nog een keer 2 uur gaat slapen. Echt genieten!
Idd Tupp, ben ook nieuwsgierig! Wat jij beschrijft hebben wij (ik) ons ook voorgenomen de afgelopen twee weken (vakantie), alleen nog niet wanneer we dat gaan proberen, ik vind het erg moeilijk, zou toch het liefst alles natuurlijk laten verlopen. Maar hier moet ook iets gebeuren, zeker na deze vakantie waarin we (heerlijk) gerommeld hebben en samen in 1 bed geslapen enzo Hebben al wel sinds een maand geleden ofzo het drinken overdag "geregeld" nl met ongeveer 4u ertussen. Dat ging prima en mevrouw dronk eindelijk weer eens lekker door - maar ging er niet per se langer van slapen 's nachts Mbt het papje, hoe laat geef je dat nu? Ik vind het lastig beslissen, ons meisje drinkt rond 20u haar 'laatste' voeding en komt dan tussen 24 en 1u weer ergens. Wakker maken om te drinken als ik naar bed ga heeft eerder niet gewerkt nl.