Koemelkallergie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Ladycake, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter krijgt sinds 2 week fles ipv borstvoeding en heeft sindsdien last vanhuiduitslag. Ook heeft ze enorme krampen, vooral direct na de fles. De huiduitslag zijn allemaal hele kleine bultjes op voorhoofd, wangen, nek, hals, borst en zojuist ontdekte ik er een paar op haar schaambeen.
    Ze spuugt niet extreem veel, een mondje per fles geeft ze terug.
    Tijdens het drinken van de fles lijken de bultjes vuriger te worden.
    Kan dit koemelkallergie zijn? Het zusje van mijn partner heeft dit ook gehad.
    Volgens de huisarts zijn het gewoon babypukkeltjes maar ik twijfel togh erg.
    Vind het erg sneu want ons meisje is de laatste dagen erg uit har doen.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Het is moeilijk om zo te zeggen of het een koemelkallergie is. Het kunnen inderdaad babypukkeltjes zijn, dat zie je wel meer rond deze leeftijd. Ook krampjes zijn rond de 6 weken op zijn hevigst en kunnen kindjes last van blijven houden de eerste 3-4 maanden.
    Je dochter heeft een verhoogde kans op een koemelkallergie wanneer je zelf of je partner een allergie/allergische klachten hebt (denk ook aan astma/hooikoorts). Of als je al kinderen hebt met klachten.
    Wanneer je zeker wilt weten of de klachten met de voeding te maken hebben kun je in overleg met de arts een eliminatie-provocatie test doen. Dit houdt in dat je gedurende 4 weken een speciale voeding gaat geven (bv. FrisoPep), kijken of de klachten duidelijk minder worden, na de 4 weken ga je de gewone voeding geven om te kijken of de klachten terugkomen.
    Welke flesvoeding krijgt je dochter nu? Vaak is het ook even wennen voor de darmen wanneer een kindje van borstvoeding overgaat op flesvoeding.
    Groetjes Angelique

3. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Bedankt. Wij hebben zelf beide geen allergien, echter het zusje van mijn partner heeft wel koemelkallergie gehad.
    De uitslag wordt steeds erger en breid zich uit.
    Ze krijgt nutrilon forte. Snap dat de darmen moeten wennen maar ze is zo onrustig, slaapt veel te weinig en huilt ontroostbaar.
    Ik twijfel gewoon heel erg, vindt dit extreem zielig want ze heeft echt last

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Het maakt voor je kindje niet uit dat het zusje van je partner een allergie gehad heeft hoor. Hierdoor heeft je kindje geen verhoogde kans.
    Het is inderdaad zielig als je dochter zo'n last heeft. Dat is niet de bedoeling.
    Misschien kun je nog eens met de huisarts/cb overleggen? FrisoPep is verkrijgbaar bij de apotheek.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina