afbouwen bv na een jaar

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mummylove, 2 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mummylove

mummylove Nieuw lid

2 okt 2013
    4
    1
    3
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is te vroeg geboren. na een maand ziekenhuis, een maand zuurstof thuis en nog een maand oefenen met drinken uit de borst en heel veel kolven is het me uiteindelijk nu al een jaar gelukt om.bv te geven.
    Maar nu wil ik dit graag gaan verminderen het liefst naar twee keer per dag en evt een keer in de nacht.
    hij krijgt nu borstvoeding op verzoek. hij drinkt overdag ongeveer om de drie uur soms vaker. snachts drinkt hij ook om de drie uur en soms vaker.
    hij valt voor zijn nacht en middagslaap in slaap aan de borst.

Ik weet nu.niet zo goed waar ik moet beginnen.
    moet ik.eerst de slaapassociatie aan de borst zien weg te trainen, ik vind dit zelf niet zo n probleem maar als dit de nachtonrust veroorzaakt wil ik het wel veranderen.
    moet ik eerst de nachtvoedingen gaan.proberen te verminderen en hoe dan? met een.flesje water?
    of kan ik gelijk de voedingen structureren en alleen nog om de vier.uur geven?
    de nachtvoedingen verminderen.heeft voor.mij prioriteit. ik begin pas over twee maanden weer met werken dus heb ook nog wel wat tijd.
    ik wil het liefst geen kv geven moet dat? hij drinkt nu vooral water en soms een glaasje rijst/soya/koe melk. verder eet hij.om de drie uur,kauwen gaat steeds beter, dus nu.mag het wel eens wat.minder met de bv.
    alvast bedankt voor uw antwoord

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Super dat je zo goed je kindje hebt kunnen voeden zijn eerste jaar! Top! Ik zal eerst je vragen beantwoorden en dan uitleggen hoe je voedingen kunt afbouwen. Je kunt ook de folder downloaden van vereniging borstvoeding natuurlijk, kijk hiervoor op Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Wereld Borstvoeding Week 2013

moet ik.eerst de slaapassociatie aan de borst zien weg te trainen, ik vind dit zelf niet zo n probleem maar als dit de nachtonrust veroorzaakt wil ik het wel veranderen.
    Nee, dat hoeft niet: zeker niet wanneer je het geen probleem vindt zou ik hier niet heel veel tijd in steken nu.

moet ik eerst de nachtvoedingen gaan.proberen te verminderen en hoe dan? met een.flesje water? Zoals ik boven al zei. Veel kindjes hebben overigens de nachtvoeding echt nodig voor groei en ontwikkeling en om het evenwicht van vraag en aanbod in stand te houden. De nachtvoeding is daarnaast gewoon een hele waardevolle voeding, zoals ik al zei voor groei en ontwikkeling.

of kan ik gelijk de voedingen structureren en alleen nog om de vier.uur geven? tja, dat is altijd maar op 1 manier te zeggen: door het uit te proberen. Maar wanneer je kindje nu nog om de 3 uur voeding nodig heeft, hoe ga je dat uur dan invullen? En dat een aantal keren op een dag. Denk daar even over wat bij jullie zou kunnen werken: afleiden, draagdoek, wandelen...

de nachtvoedingen verminderen.heeft voor.mij prioriteit. ik begin pas over twee maanden weer met werken dus heb ook nog wel wat tijd. Ik dacht uit je bovenstaande zinnen te begrijpen dat je het geen probleem vindt...laat even weten wat je eerste doel nu is! dan kan ik het beste adviseren!

ik wil het liefst geen kv geven moet dat? hij drinkt nu vooral water en soms een glaasje rijst/soya/koe melk. verder eet hij.om de drie uur,kauwen gaat steeds beter, dus nu.mag het wel eens wat.minder met de bv. Nee, moet niet. Is je kindje een jaar, dan kan het gewoon aan melk. Overleg met het cb hoeveel het nodig heeft. En inderdaad gaan de hapjes naast de borst meer over in maaltijden. Ook hier kun je weer overleggen bij het cb.

Dan nu over afbouwen: je start vaak met de voeding waar je minder hebt: soms is dat heel duidelijk eind van de middag bijvoorbeeld. Soms is het niet heel duidelijk, dan kies je gewoon een voeding die je wilt overslaan.

Wanneer je de ochtend, tussen de middag of middagslaapje en avond nog wilt houden ga je de andere voedingsmomenten dus afbouwen. Start met 1 en biedt op dat moment wat anders: fruit, bekertje melk, maaltijd... Kolf je voeding af wanneer je last hebt van stuwing. Dit kun je gewoon nog geven natuurlijk. controleer ook je borsten op warme of rode of gevoelige plekken. Wanneer je merkt dat je geen spanning meer hebt, heeft je lichaam deze voeding afgebouwd en kun je met de volgende voeding aan de slag. Het is dan vaak handig wanneer er nog een moment tussen zit bijvoorbeeld wanneer je snel stuwt. Anders maakt het niet zo heel veel uit. Sla ook dit moment over en houd spanning en borsten in de gaten.
    Zo bouw je af welke voedingen je niet meer wilt houden.

Ik hoop dat je zo verder kunt. Anders hoor ik het graag!

3. mummylove

mummylove Nieuw lid

2 okt 2013
    4
    1
    3
    NULL
    NULL
    Hoi het liefst zou ik helemaal geen nachtvoeding geven maar als hij het nodig heeft vooruit dan maar. Maar hoeveel nachtvoeding heeft een jongetje van 13 maanden dan nog nodig?

Ik vind het niet erg dat.hij.de borst.gebruikt.om in slaap.te vallen, wat.wel een probleem is is dat.hij.het nodig heeft om door te slapen hij wordt om de paar uur wakkeren soms om het half uur zelfs bij de middagslaapjes. Hoe kan ik dit.oplossen?

Ik wil voedingen dus zowel overdag al s nachts verminderen overdagkom ik daar wel uit maar wat kan ik s nachts doen?

Ik wil graag zo min mogelijk borstvoeding geven want ivm dysforische toeschietreflex en vasospasme is het voor.mij.niet erg fijn. Wel wil ik graag nogeen paar momenten 2_4 x borstvoeding geven omdat het gezond is voor mijn kind. Kan iedereen dat of stopt het soms als je te weinig voedingen geeft? Ik ben daar zo bang voor ik wil echt nog een.tijdje doorgaan maar niet meer 10 voedingen per dag.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer je een jaar borstvoeding geeft kun je best gaan kijken of je hem op 4 voedingen op een dag kunt krijgen inderdaad. Daarnaast kan hij dan andere dingen nemen (brood, bekertje melk, fruit hap, maaltijden etc.)

Kijk welke momenten je wilt overhouden: werk daar dan naar toe. Het doorslapen zou je eens op het cb kunnen bespreken: hoeveel slaapjes heeft hij nog overdag bijvoorbeeld. Hoe kun je zorgen dat hij toch aan zijn rust komt als hij zo kort slaapt.

Afbouwen start je door met 1 voeding tegelijk te beginnen: sla een voeding over waar je voor je idee minder voeding hebt (middag of avond?) Wanneer je daar geen verschil in merkt maakt het niet zoveel uit welke voeding je afbouwt.
    Wanneer je deze voeding niet meer aanbiedt kijk je of je lichaam het aan kan: geen stuwing, rode plekken etc. Wanneer je teveel spanning op je borsten krijgt kolf je enkel dat af.
    Na een paar dagen zul je merken dat het minder of niet meer nodig is. Je lichaam heeft het dan opgepikt dat je dat moment niet meer voedt.
    Nu kun je een volgende voeding afbouwen. Soms is het handig om tussen 2 momenten die je afbouwt nog een voeding te laten zitten. Voor het evenwicht zeg maar.

Veel succes!

Deel Deze Pagina