Dr Brown is uiteindelijk niet de fles voor mijn zoontje. Hij blijft er onrustig uit drinken en kan de speen niet goed pakken. De Avent fles pakt hij wel goed dus we blijven daar maar bij. Hij drinkt nog wel aardig snel maar wel rustig! Alleen blijft hij regelmatig veel zuigbehoeftes houden. Maar dat heeft hij soms ook na de borst. Jij weet ook veel over reflux enzo toch? Ik denk dat mijn zoontje dat niet heeft maar pas de regels wel zoveel mogelijk toe want hij heeft soms wel de symptomen. Vooral als hij aan mijn rechterborst heeft gedronken geeft hij veel golven melk terug. Het lijkt steeds erger te worden. Naar mijn weten pas ik alle regels toe, hij ruikt niet zuur trouwens. Ik zit nu al 3 kwartier met hem rechtop en heeft net dus weer een golf terug gegeven. Heb jij misschien nog een gouden tip? (Het is dus alleen aan mijn rechterborst dus zo erg)
Jammer dat die fles het toch niet is. Past de avent speen erop of niet? Als het alleen bij je rechterborst zo is zou ik verwachten dat daar iets anders is dan je linkerborst. Meer voeding, sneller of iets, maar ik heb te weinig verstand van borstvoeding om daar iets nuttigs over te kunnen zeggen. @Zoe123 of @Shakes kunnen je daar misschien beter mee helpen. Reflux kan in alle vormen en gradaties voorkomen. Als het niet te veel onrust geeft en je de leefregels toepast kan je het zo laten. Na de leefregels is indikken de volgende stap, maar daarvan is de vraag of je het wel wil. Het voordeel kan zijn dat de voeding beter in de maag blijft, maar de voeding is zwaarder en kan bijwerkingen geven. Babys met reflux blijken vaak een gevoeligere maag te hebben. En de stap erna is medicatie. Als het niet nodig is krijg je dat vaak niet en ook daarbij moet je je afvragen wil ik dat. Opzich is een golf terug geven niet altijd verkeerd. Wij zien het als verkeerd, maar vaak betekend dit dat er gewoon te veel in de maag zat. Als jij veel te veel gegeten hebt voel je ook die druk of opgeblazen gevoel. Dat voelt niet prettig. En omdat het maagklepje niet volgroeit is kan een baby het veel makkelijker uitspugen. Dat lucht op. Natuurlijk moet je wel in de gaten houden of de groei voldoende blijft, wel een curve voor kindjes die borstvoeding krijgen. Die van het cb is voor kindjes die fv krijgen en die loopt anders. Dus heel simpel gezegd; spuugt je kindje, maar groeit het voldoende, poept en plast voldoende en is over het algemeen tevreden, dan is het goed.
Het kan zijn dat je overproductie hebt in die borst, een lactatiekundige kan tips geven in dat geval!
De belangrijkste vraag is: heeft hij er last van. Ik heb de indruk dat het enkel spugen is, maar geen overmatig huilen? Dan denk ik dat je je er gewoon bij moet neerleggen dat hij even een spuger is. Mijn zoontje deed dat ook in het begin. Ik kende reflux helaas heel goed van mijn oudste, maar bij mijn zoon was het anders. Wel spugen, slikken, hikken etc, maar geen krijsen. Ik heb mijn bv beleid aangepast met de tips die ik je al eerder gegeven heb. Blokvoeden, biological nurturing, tsr opvangen... Alles in overleg met de lk. En ook de normale leefregels die @Averlhach zo mooi opgelijst heeft. Het spugen bleef, maar hij werd er zeker niet slechter van. Vanaf een maand of vier was ook weer opgelost. Ongetwijfeld een combinatie van zijn maag die beter sloot, en mijn overproductie die stilaan opgelost raakte. Dus zolang hij niet ongelukkig is, zou ik gewoon rustig verderdoen. Je kan helaas niet alles oplossen voor een baby.
Ja die heb ik al over de vloer gehad. Ik probeer alles toe te passen maar hij blijft maar terug geven aan die kant. Ik weet dat wat terug geven normaal is maar hij geeft echt flinke golven terug. En dat tussen de 5 en 8 keer ofzo....Hij heeft er verder geen last van en naar mijn idee groeit hij wel. Maar is veel sneller hongerig. Maandag weer naar het bureautje, eens kijken hoe hij gegroeid is.
Ja ik denk dat je wel gelijk hebt, ik word er alleen zo onzeker door. Ik probeer alles toe te passen enzo maar aan die ene kant loopt het anders, dan ga ik twijfelen of mijn melk wel goed is, heb ik wel genoeg enzo en heb ik wel genoeg voedingsstoffen voor hem... Ik ga het maar proberen te accepteren. Hij heeft er verder geen last van. En dat ik er onzeker/onrustig word zal voor hem ook niet helpen....
Hier werd het ook vanzelf minder bij de jongste; zij spuugde vrij veel, maar had totaal geen last ervan. Mijn productie werd ook vanzelf goed, in die eerste weken en maanden wisselt het soms erg en ging ik van onderproductie naar overproductie naar exact goed en dan ineens toch weer te weinig/te veel etc. Hier was het dus echt een kwestie van tijd tot dst stabiliseerde en tot dochter simpelweg iets groter was.
Hier sluit ik me bij aan. Je kindje is nog maar ieniemienie. Over een tijdje zal hij beter om kunnen gaan met jouw wat heftige tsr. En zal het spugen minder worden. Mijn zoontje had reflux en echt, als ze er echt last van hebben, dus pijn hebben, dan weet je het. Dan heb je een onrustige baby, die veel huilt, heel vaak wil drinken, en gewoon overall niet blij is. Mijn oudste was ook een spugertje de eerste weken, maar verder een tevreden dame. Ik had geen overproductie maar wellicht toch een kwestie van een maagklepje die niet helemaal goed gesloten was, en ze was randje prematuur. Die eerste periode is gewoon zwaar, zeker als nieuwbakken moeder. Je gaat zeker die rust vinden, het heeft wat tijd nodig.
Ja deze periode is inderdaad zwaar. En met mijn hoofd weet ik dat het allemaal goed komt maar mijn gevoel gaat vaak met me aan de haal. Dat vind ik zo lastig.