Tips groenten eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cookies, 4 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookies

    Cookies Actief lid

    18 jun 2016
    480
    223
    43
    Ons kleine monstertje van 7 maanden weer al prima wat ze wel en niet wil eten. Pap & banaan (en het liefst gecombineerd) zijn grote favorieten, maar over het algemeen gaat fruit sowieso erg goed. Stukjes vind ze wel een dingetje, maar dat gaat steeds beter. We proberen zo veel mogelijk vers, maar hebben zo nu en dan ook wel eens een (in mijn ogen verantwoord) zakje.

    Dit dus ook met groente, maar mevrouw is overduidelijk een zoete kauw. Verse groenten weigert ze, en word hier ook erg boos om. Ik heb al van alles geprobeerd, ook in manier van bereiden. Ik heb er een beetje moeite mee om het avond eten positief te houden. We komen een beetje in een negatieve spiraal, want omdat ze niet eet slaapt ze slechter (en ik dus ook).

    Nu heb ik de afgelopen dagen de groente maaltjes van ella’s Kitchen geprobeerd, en die eet ze dus in een keer op! Nou schiet mij maar lek (‘:

    Heeft iemand hier ervaring mee, en eventueel tips om haar toch aan vers te laten eten? Ik merk dat ik hier redelijk onzeker van raak, terwijl ik zo helemaal niet ben.

    Edit: we zijn met 4 maanden hapjes gaan doen, zijn begonnen met groente en ze krijgt zowel hele stukken van de fruit/groente als gepureerd
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, op zeven maand hoeven ze nog helemaal niet veel te eten. Maar je legt wel de basis voor gezonde gewoontes. Dus ik hield vol met verse groenten dan. En zeker niet boos worden, dat is nu toch helemaal niet aan de orde?

    Als ze slecht slaapt door te weinig groente eten, kan je het groente en fruit bijvoorbeeld omwisselen zodat ze toch met een vol buikje de nacht in gaat.
     
    Nescio en tuc vinden dit leuk.
  3. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Volgens mij bedoelde ze dat het kindje boos wordt, niet zij zelf ;)
     
  4. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik ben veel van de potjes.
    Bij mijn zoontje ook gedaan, en is goed gekomen.
    Nu bij mijn dochtertje (bijna 9 maand) dus potjes voornamelijk. Maar blijf tussendoor ook vers aanbieden. Gewoon paar hapjes. Wil ze niet dan niet, heeft ze toch haar potje al binnen.
     
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Heb je zelf het zakje geprobeerd? Kun je het evt namaken en dan iedere keer met andere verse groente?
    Als ze dat onder de knie heeft dan kun je eens wat puurdere groente proberen met een aardappeltje of rijst.

    Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor...ben je met 4 maanden begonnen met fruit of groente?
    En at ze toen wel groente?
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Hier begonnen we met een drama met fruit, ze at wel groente maar geen fruit. Prima, dan at ze maar twee keer groente. Probeerde t elke keer wel maar t kon me weinig boeien als ze voor de zoveelste keer weigerde, dan had mama een fruithap heeeeelemaal voor zichzelf. (groentehap lijkt me weer niks).

    Loslaten, wel aanbieden, mee eten (ookal is hun portie al naar binnen) met de grote voor de lol en het meedoen is vaak stoer genoeg. Naar verloop van tijd hangen de potjes ook echt de neus uit. Bonbebe heeft nog wat betere variaties.

    Worteltjes zitten veel in de potjes die zijn van nature zoet. Als je zelf kookt kan je dat als basis gebruiken en je kan daar aardappel bij doen en beetje vlees en gaandeweg wat andere groente onder gooien. Voor dr neus geprakt gaat hier beter dan de blender. Zelfs spruiten eet ze hier met smaak weg de eerste keer dat oma ze weer eens had (brrrrrr) meedoen met de rest is de meest sturende factor. Maar in de regel gaat de schuurdeur hier toch al open tenzij je met sperziebonen aankomt dat kan je echt vergeten.

    Eet ze hier niet mee kan ze brood krijgen maar verder pech. Als ze met dr tanden zit eet ze zowiezo niet warm maar dat geldt voor alles ook flessen die ronduit favoriet zijn dan eet ze standaard twee keer fruit. We weten dat t toch wel weer bijtrekt.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh ok, dat kan ook inderdaad :)
     
  8. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Wij zijn op 6 maanden begonnen, ook eerst met groente. Dus nu ongeveer 2 weken bezig. Hier houdt ze ook liever van fruit dan van groente, maar ik blijf het stug aanbieden. Ik maak alles vers, broccoli gaat nu goed, vandaag venkel met aardappel, vond ze ook erg lekker. Potjes heb ik een keer gekocht maar daar gruwelt ze echt van (en ik ook, om eerlijk te zijn).

    Volgens het CB moet ze ook al vlees krijgen maar daar wachten we nog even mee. We hebben dit ook zo gedaan bij de twee oudsten.

    Tot 1 jaar is melkvoeding sowieso het belangrijkste. Dus onzeker worden en het als iets negatiefs zien, heeft helemaal geen zin en is ook gewoon niet nodig. Want als ze peuter wordt, zal ze misschien nog wel periodes hebben van niet of heel slecht eten. Dit hoort er allemaal bij en je moet je daardoor niet laten ontmoedigen.

    De regel is: jij bepaalt wat je kind eet, je kind bepaalt hoeveel.
     
  9. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Het eerste jaar is die bijvoeding niet zo belangrijk hoor. Gewoon blijven aanbieden wat je doet en niet teveel letten op hoeveel ze binnen krijgt. Wij zijn met (bijna) zes maanden begonnen met vast voedsel dus onze zoon at met zeven maanden ook echt niet zoveel. En al helemaal geen vlees. Dat kwam pas met een maand of negen. Op het consultatiebureau willen ze alles heel snel terwijl dat niet persé nodig is. Door vers voedsel leren ze de smaken beter kennen maar met Ella’s Kitchen is op zich ook niks mis. Gewoon lekker blijven afwisselen. Ik neem aan dat ze nog een voeding krijgt voor ze naar bed gaat (fles of borst)? Als ze chagrijnig wordt of slecht slaapt als ze weinig gegeten heeft kun je haar daar wat meer van geven of wat pap door de fles doen (als ze die krijgt).
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.453
    113
    Als potjes (of zakjes) wel werken dan zou ik potjes geven. Dan krijgt ze iig groente binnen en makkelijk voor jezelf. Je kunt dan af en toe afwisselen met vers. Je kunt de eerste tijd ook enkel groente aanbieden waarvan je weet dat ze het lekker vindt.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Jup, hier at ze eerst tijden lang bloemkool en brocolli 4mnd. De rest moest ze niet. Dat trok na lange tijd weer bij. Later iets met stukjes...nope. En nu heeft ze weer een ander ding, geprakt wel maar potje met stukjes niet en wee je gebeente als je met pasta aankomt...
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.453
    113
    Gekke babies :D
     
  13. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Hier ook een fase gehad dat mijn zoontje geen warm eten wou eten, maar wel honger had. Eerst ging het heel goed en opeens gewoon niet.
    Wat ik toen vaak deed was eerst warm eten proberen en wou hij niet, dan een droge boterham(of met wat boter).
    Later kwam ik erachter dat hij gewoon liever dingen als spaghetti of rijst met een saus eet.
     
  14. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Met 7 maanden zou ik me hier nog helemaal niet druk om maken eerlijk gezegd. Pas rond een jaar worden ze ‘afhankelijk’ van groentes, en ook dat is volgens sommigen dubieus. Smaak is nu volop aan her ontwikkelen, en veel smaken zijn nieuw. Niet teveel variatie aanbieden en meerdere dagen achter elkaar hetzelfde, zodat je kindje aan de smaak kan wennen.

    Zelf hebben wij eten als iets leuks en niet als ‘machtsstrijd’ bestempeld. Wil je eten, prima, wil je niet eten, ook prima. Ze hoeft haar bord niet leeg te eten, en al helemaal geen dingen te eten als ze dat niet wil. Zo voorkom je dat eten een strijd wordt, maar leuk blijft.

    Wij zijn begonnen met avocado en dingen als gekookte broccoli en pompoen. Vrij zoete groentes. Dat ging er best jn.
    Nu is ze 2 en eet ze groentes de ene keer heel goed, en de andere keer niet. Ook heeft ze hele sterke voorkeuren. Boontjes worden per definitie niet aangeraakt, terwijl ze weer gek is op spruitjes en witlof.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina