ik heb 6 jaar geleden een borstverkleining (met tepelbesparing) ondergaan. Bij mijn eerste heb ik geprobeerd om te voeden, maar dit is mislukt. ik had na 2 weken max 20cc per voeding en moest het met de hand eruit kolven (dus geen handkolf, maar echt met mijn vingers) en het zo opvangen in een flesje. na 2 weken waren mijn borsten tot bloedens toe kapot. nu wil ik meteen beginnen met bijkolven na een voeding en ook tussendoor. het is waarschijnlijk een hele belasting voor mijn tepels, maar een klein gelukje is dat ik vrijwijl alle gevoel terug heb in mijn tepels behalve pijn. waardoor ik dus wat langer door kan gaan. Oke dit is ook een gevaar, maar ik wil het zo graag weer proberen. Een electrische kolf helpt niet, hiermee kwam er 0,0 uit. Een handpomp lukte beter, maar met handkolven kwam er het meeste. Een borstvoedingshulpset lukte ook niet, 1)ik ben allergisch voor alles wat plakt (ook stickers en plakband) dus kreeg ik de slangetjes niet op zijn plek en 2) voor mijn dochtertje ging het kleinste slangetje nog te snel waardoor ik hem wat dicht moest knijpen en ook tegelijk moest tegenhouden. Kortom 1 grote ramp. Heb je nog tips voor mij?
Beste Pippip, Soms is het probleem bij een borstverkleining is soms dat het klierweefsel door is geweest en niet allemaal hersteld is: kortom er kan wel melk gemaakt worden in de klieren maar komt er niet altijd uit. Ik persoonlijk ben een voorstander van voeden aan de borst, nakolven bij een goed drinkende baby is dan niet nodig, want wat de baby er met goed drinken niet uitkrijgt zal je er met een kolf/handkolven ook niet uitkrijgen. Bijvoeden dan niet vanaf moment 1, maar op geleide van gewicht/plas en poepluiers en tevredenheid. Het kan dat je niet veel melk produceert maar met vaak voeden (lees 10x bijvoorbeeld) wel genoeg voor je kindje hebt. Soms voed je na de borst nog bij. groetjes Annemarie