Hoi allemaal, Ons zoontje is 6 weken oud vandaag en sinds eigenlijk dag 2 kolf ik af en aan ivm zere tepels. Qua tepels ging het een tijdje beter en vanaf 4 weken kolf ik overdag 80 cc voor de laatste voeding 's avonds zodat ik rustig even kan douchen e.d. Hugo komt namelijk heel vaak voor een voeding. Ik heb hierover een aantal vragen: 1-hij komt nu nog steeds zo'n 10-12 keer per dag voor een voeding. Wakker worden is echt eten, maar de ene keer neemt hij 6 slokken en drinkt dan niet meer effectief, maar wordt wel boos als je hem afkoppelt en wil dan weer aan de borst. Wanneer werd het aantal voedingen bij jullie wat minder en kwam er enigszins wat ritme in? Ik reken dus de snelle slokken ook mee in het aantal voedingen. 2-bij een afgedwongen ritme: hoe deden jullie dat? Hij gaat vanaf begin september naar het KDV voor 2 dagen en 1 dag naar mijn ouders, dus dan is het wel praktisch neem ik aan dat er enigszins logica in zit? 3-hoe weten jullie wanneer je kindje afdoende gedronken heeft tijdens een voeding c.q. wanneer hij klaar is? Hugo laat zelden de borst zelf los en slaapt bij voorkeur zelfs al sabbelend. Ik koppel hem wel af als ik merk dat hij sabbelt, maar heel lang effectief drinken doet hij niet. Hij was bij de eerste afspraak bij het CB 6 cm gegroeid en 600 gram aangekomen tav zijn geboorte (in 3,5 week!), dus hij groeit goed en ik heb dus klaarblijkelijk afdoende melk. 4-hoeveel kolven jullie per kolfbeurt? Heb nu verschillende kolven van Medela geprobeerd. Heb zelf de enkelzijdige Swing en in het begin en nu weer een Symphony dubbelzijdige huurkolf. Als ik mazzel heb, dan haal ik uit de borsten samen 80 cc, maar soms maar veel minder. Welke kolf maakt dan niet uit. Hopelijk kunnen jullie helpen.
Hoi! Het kan ten eerste zijn dat hij gewoon snel drinkt en daarna nog zuigbehoefte heeft. Misschien dat hij daarom boos wordt als je hem eraf haalt. Toen Rafi met drie maanden naar de creche ging kwam hij eigenlijk vaak om de 4 uur. Ik voed ook op verzoek, maar langzaam aan komt er dan echt wel een ritme in. Als je hem niet echt veel meer hoort slikken, dan is de borst leeg. Ze hoeven niet lang te drinken, dat verschilt per kindje. Milan kon er een half uur over doen, terwijl Rafi binnen 10 minuten klaar is. Zolang hij goed groeit gaat het goed! Ik kolf als ik werk 2 keer wn kolf 180 per keer. Succes ermee!
hier krijgt ze 2 flesjes van 100 in zo een 7 uur tijd. ik zorg dat als ik weg ga ze nog gedronken heeft en als ik terug kom mag ze meteen weer drinken. ik geef nu al 3 jaar borstvoeding en mijn lichaam heeft kolven nog NOOIT geaccepteerd. ik heb 100e kolven geprobeerd en het beste kolf ik toch met de handkolf van avent. ik zorg dat ik sochtends 1 borst kolf dan heb ik meestal 100 en op het werk kolf ik een keer en heb ik met wat geluk ook 80 a 100 (dit doe ik met een dubbele kolf van medela)
Slaapt je kindje wel goed? Ook overdag? Anders kan het zijn dat als je daar meer ritme in aanbrengt, hij ook anders gaat drinken. Minder vaak. Dit lijkt zo te gaan bij mijn dochter, nu we haar sneller op bed leggen. Het doet ons goed. Als je meer wilt weten, stuur me dan even een pb want het is een heel verhaal. Als het slapen verder geen issue is... Fijn!
Bij mijn eerste was dat rond 10 weken geloof ik, toen kwam ik op 8 voedingen per dag. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet tel. Op ons kdv voeden ze gewoon op verzoek, en laten ze ook slapen op verzoek? Lijkt me heel vreemd als er op een kdv een beleid voor babies is om ze in een ritme te forceren, maar goed, ik heb alleen ervaring met ons kdv en die hebben wel een bepaalde filosofie (Reggio Emilia/Pickler). Een kind ontwikkelt zijn eigen ritme. Als ze blijft zoeken en onrustig is na een poosje drinken leg ik haar opnieuw aan. Vaak laat ik haar ook even boeren, ik heb een flinke tsr, dus er gaat nog wel eens wat lucht naar binnen omdat ze half afkoppelt. Ik kolf elke dag na de ochtendvoeding, dat is meestal nog goed voor 200 cc. Daarbij moet ik zeggen dat ik echt veel melk heb, bij mijn oudste had ik nog meer, was voor mij echt niet leuk en voor mijn dochter ook niet. En ik kolf makkelijk. Ik heb een Medela PISA. Ik zou dubbelzijdig aanraden omdat je met enkelzijdig de tsr en eerste stroom van de borst kwijtraakt die je niet kolft.
En idd, niet alle borsten zijn gewillig met een kolf. Ik ken iemand die er amper wat uitkrijgt. Dat zegt niks over hoeveel je werkelijk produceert... een kind is gewoon de beste afnemer Enneh, beetje offtopic... ik ben niet de enige tandemmama op ZP zie ik! Leuk
Evenstar: wat fijn dat ze op jouw kdv op verzoek voeden en laten slapen! Ik weet nog niet hoe dat bij ons gaat, zal ik eens navragen. Toen ik inschreef had ik daar nog helemaal niet over nagedacht. Ik hoop stiekem dat madame tegen die tijd wel iets meer ritme heeft dan nu, vanwege het inschatten van de gekolfde melk. Ikvind het ook heel zielig als ze op het kdv in een ritme zou worden gedwongen. Hier thuis proberen we er subtiel wat in te sturen. Dat gaat nu aardig in de ochtend maar de restvan de dag is een grote verrassing... Mykelti: ik heb nog geen vaste kolfmomenten. Ikdoe het als ze me met een volle borst laat zitten. Meestal op onmogelijke tijden s nachts of heel vroeg in de ochtend... Ca. 80 cc per bijna volle borst. Helaas drinkt ze er nog geen slok van... Ik voed op verzoek en tel niet. Maar gemiddeld denk ik om de drie uur. Eerder meer dan minder. Nu ze iets regelmatiger slaapt zit er ook vaker daadwerkelijk drie uur tussen.
Waarom zouden ze dat niet doen? Een kind dat niet gewend is aan schema's zal ook geen fles leegdrinken op het moment dat het geen honger heeft. Dat is verspilling van tijd en kostbare moedermelk (je kan het niet twee keer opwarmen). Je hebt straks denk ik een intake/kennismaking, ik zou het vragen. Nou ja, vragen... ik zou denk ik gewoon aangeven dat JIJ op verzoek voedt, en dat dit en dat de hongertekenen zijn, en dan hopen dat het antwoord is dat ze er op zullen letten. Een kdv probeert in de meeste gevallen te doen wat het kindje gewend is. Dat het wel eens anders loopt omdat er nu eenmaal 10 kindjes zijn... dat is logisch. Ik heb in het begin ook live gevoed daar. Dan moest mijn kindje ook even wachten... want ik kan niet stante pede op komen draven uit werk. Het was even zoeken, maar het was misschien 3 weekjes dat het gedoe en weinig drinken uit de fles was.