Soms krijgen we vragen binnen die we hier graag met jullie delen. Dit is er zo een: Ik ben zo bang dat mijn baby het 's nachts koud heeft. Mag ik een kruikje bij hem in bed leggen? Of je baby het koud heeft, kun je beste controleren door te voelen aan zijn voetjes of in zijn nekje. Als die plekken aangenaam aanvoelen, heeft je kindje het niet koud. De handjes zijn geen goede graadmeter, deze voelen vaak koud aan, maar dit betekent niet dat je baby het koud heeft. Als het erg koud is, zou je een kruik kunnen gebruiken om het bedje voor te verwarmen. Haal de kruik uit het bed als je je baby in bed legt. Een kruikje bij je baby in bed kan gevaarlijk zijn. Als een hete kruik tegen de tere huid komt, kan hij een brandwond oplopen. Ook bestaat bij een warmwaterkruik de kans dat de kruik gaat lekken. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld in de kraamweek, dat het wel nodig is om een kruik bij een baby in bed te leggen. Dit mag echter alleen op advies van een arts, kraamverzorgende of verloskundige. Leg de kruik dan op de deken op een handbreedte afstand van de baby. Tip: wikkel de kruik in een hydrofiele luier of molton en maak deze aan de zijkant van de kruik vast met een dubbele knoop. Leg de kruik met de knoop naar de baby toe, de knoop zorgt ervoor dat de kruik op afstand blijft en niet naar je baby toe kan rollen. Groet, Angela VeiligheidNL