Baby 6 weken oud, onrustig en slecht drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door YouBri, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze jongste zoon in nu 6 weken oud. Hij woog afgelopen woensdag 4700 gram bij 57 cm.

We zijn voor mijn gevoel sinds het begin al wat aan het sukkelen met hem.
    Hij heeft de eerste anderhalve week borstvoeding gekregen.
    Daarna zijn we overgestapt op flesvoeding. Friso standaard.
    Omdat hij nogal veel last had van krampen en hij veel te snel zijn flessen dronk zijn we dit gaan combineren met Friso comfort.

Sinds begin vorige week is hij ineens slechter gaan drinken. Na 50 cc drinken stopte hij ermee en wilde hij verder niet drinken.
    Als je dan wel verder probeerde te geven trok hij of een vies gezicht, begon te huilen en soms ging hij gewoon om zich heen zitten kijken zonder ook maar enige aanstalten te maken om verder te drinken. Na een minuut of 10 bedacht hij zich dan vaak ineens dat hij toch nog wel honger had en wilde hij weer verder drinken.
    Dus dan maar weer verder flesje gegeven. Dan dronk hij weer tot er nog ongeveer 40 cc in het flesje zat en vond het dan wel weer best. Als we geluk hadden ging later nog wat van die 40 cc naar binnen, maar dit lukte niet altijd.

Omdat ik dacht dat hij misschien moe werd van het drinken (voeding te dik van de comfort), zijn we eergisteren begonnen om de comfort wat af te gaan bouwen.
    Hij heeft nu tot eergisteren 2 schepjes standaard en 2 schepjes comfort gekregen (met 130 ml water vanwege wat dikkere ontlasting).
    Nu krijg hij 130 cc met 3 schepjes standaard en 1 schepje comfort.

Alleen moet ik zeggen dat we niet echt verschil merken.
    Hij stopt nog steeds na een cc of 50.
    Hij gaat dan zijn hoofd wegdraaien, gaat persen, laat scheetjes, duikt in elkaar en overstrekt zicht. Soms gaat hij ook huilen.
    Dan houd ik hem even rechtop om te boeren (dit doet hij heel af en toe) En laat ik hem even tot rust komen.
    Daarna wordt hij vaak weer onrustiger en wil hij zijn fles weer hebben. Maar hij blijft onrustig drinken, verslikt zich soms (bijna), draait zijn hoofd en laat zijn speen los, duwt zijn speen naar buiten samen met een mondje melk.
    In elk geval gewoon nog hetzelfde als vorige week.

Ik wordt hier nogal onzeker van eigenlijk. Ik heb het gevoel dat hij ergens last van heeft ofzo.
    Hij is tot anderhalve week geleden ook echt veel aan het huilen geweest. Ben toen naar een osteopaat geweest en die heeft hem 2x behandeld waarna de laatste keer alles goed was. (schoudertje en heupje zaten wat vast en zijn schedelbladen zaten nog wat over elkaar) Sindsdien is hij al een stuk meer tevreden met het probleem met het drinken blijft bestaan.

Heb je misschien nog adviezen? Is dit iets dat bij meer babys voorkomt en vanzelf wegtrekt?
    Of is het belangrijk om hier eens mee langs de huisarts te gaan?
    Hij krijgt nu trouwens zo om de 3 á 4 uur een fles.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Het is misschien wel slim om eens naar de huisarts te gaan, gewoon ook voor de zekerheid. Heb je het idee dat hij soms wat opgeeft wat hij weer doorslikt? Dat kan verborgen reflux zijn en daar kunnen kindjes soms ook last van hebben, komt vaker voor op deze leeftijd.

Ik heb het idee dat hij wat last heeft van krampjes. Dan is het fijn als hij rustig zijn fles leeg drinkt (in 15-20 minuten), je hem regelmatig laat boeren, ervoor zorgt dat zijn speen altijd gevuld is en je kan hem verlichting geven door met de klok mee over zijn buikje te wrijven, iets warms op zijn buikje te leggen en te 'fietsen' met zijn beentjes.

Groetjes Linda

3. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie.
    Ik heb zelf niet echt het idee dat het reflux is, want ik zie geen oprispingen en ruik ook geen zure geur uit zijn mondje.

Krampjes heeft hij volgens mij alleen nog tijdens het geven van zijn fles. Alleen op die momenten is hij druk met zijn beetjes aan het trappelen, persen en zich overstrekken.

Ik ben afgelopen woensdag naar de huisarts geweest. Deze wilde eerst afwachten hoe het met zijn gewicht ging, omdat hij vond dat Brian er verder gewoon goed uitzag.
    Maar aangezien ik al vaker terug naar huis gestuurd ben en ik echt zie dat hij ergens last van heeft heb ik flink op m'n strepen gestaan dat ik wilde dat er verder naar hem gekeken werd. Ik heb nu een doorverwijzing gekregen voor de kinderarts. Daar kan ik a.s. woensdag terecht.
    Omdat ik zelf het idee heb (en anderen in mijn omgeving ook) dat hij redelijk wat verschijnselen heeft die overeenkomen met kma, heb ik woensdag een pak nutrilon pepti gehaald en dit zijn we nu aan het geven.
    Hij drinkt nog steeds niet veel, zo rond de 70 á 80 cc per voeding. Soms 90 cc, maar hij lijkt wel wat rustiger te worden tijdens het voeden.
    Gisteren heeft hij ook overdag goed geslapen, terwijl dat normaal een ramp is.

Ik mag straks nog even op het consultatiebureau langskomen om te wegen en om nog even naar hem te kijken. Ben benieuwd hoe zijn gewicht nu zal zijn.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn dat je woensdag al bij de kinderarts terecht kan en dat hij al wat rustiger lijkt te worden. Het kan nu misschien ook even wennen zijn aan de smaak van de voeding. Dat hij daarom nog niet veel meer drinkt.
    Nou succes, hopelijk gaat het snel weer beter!
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina