Ik zou het niet doen hoor. denk niet dat je je kindje er momenteel een groot plezier mee doet. ik zou het risico op onderkoeling oid te groot vinden hoor. wacht gewoon nog een paar weekjes.
Er zijn ook aanwijzingen (wetenschappelijk onderzoek) dat de chloordampen schade veroorzaken aan de groeiende longen. In groepen kinderen die babyzwemmen gedaan hebben zou 2x zoveel astma ontstaan. Maar idd ik denk ook dat jij er een leuker beeld van hebt dan dat het echt voor je kindje is. Ga lekker samen in een warm bad, thuis of in zo'n huisje of bij iemand die je kent, veel leuker. Warm water, niet te veel prikkels, lekker veilig met mama of papa, geen chloor, lekker bloot op je buik, aan de borst of een beetje drijven tussen je benen, heerlijk!
Ik zou het ook niet doen. Het babybadje bij Center Parcs vonden wij erg koud en het bubbelbad is wel warm maar voor een baby zeer onhygienisch. Wij zijn voor het eerst geweest toen ze 12 weken was ook bij Center Parcs maar toen was het hier eigenlijk nog te vroeg. Ze vond het helemaal niks. Nu zijn we met 5 maanden begonnen met babyzwemmen en ze vindt het helemaal geweldig. Ze giert het uit van de pret. Ik zie ook jongere baby's in de groep waarvan ik nou niet echt de indruk krijg dat ze het prettig vinden. Maar je kan het proberen als ze haar prikjes gehad heeft. Je komt er vanzelf achter of het wat is of niet...!
En dat wordt dan weer bestreden... In Nederlandse zwembaden vindt als ik het goed heb begrepen geen controle plaats op de "uitstoot" van het bad, ik kan het even niet goed zeggen, maar het gehalte schadelijke stoffen in de lucht boven het bad. Terwijl dat nou juist bepalend is voor de belasting van de longetjes.
hey hier ook met de pas geboren beeb na centerpacs geweest... jay had oko geen prikjes gekregen. en mog het water ook niet in vanwege de ziekte die je via water kan oplopen... wij zijn wel na het zwembad geweest en hebben hem een zwambroekje aan gedaan maar zijn niet met hem het water in gegaan.. en het water is best wel koud voor een pasgebore beeb ik stond namelijk toen ook te rillen haha... ik zou het niet doen en het cb en verlos raad je ook aan het niet te doen bij mij tenminsten wel dan...
Klopt, gemiddeld 2 x daags wordt de hoeveelheid chloor IN het water gecontroleerd. Ik zou denken dat dit wel behoorlijk samenhangt- maar dat weet ik dus verder niet. Over die tegenberichten op de tegenberichten, wil ik graag lezen, dus als je linken hierover hebt: graag . Ik heb nog even gezocht, maar kan ze zelf (nog) niet vinden.
Het hangt wel samen, de uitstoot met de hoeveelheid chloor in het bad, maar slechts gedeeltelijk, want als er meer vervuiling in het bad zit, is de uitstoot van schadelijke dampen hoger. Dus los van het gehalte chloor IN het water. Daarom wordt er veel gezegd dat in Nederlandse baden dat ook gemeten zou moeten worden, het gehalte in het water zou echt onvoldoende zeggen om de veiligheid voor de kleine longetjes te beoordelen (en voor andere gevoelige longen trouwens ook, volwassenen met astma oid). En dat zijn dan ook de "tegenreacties" die ik bedoel. Misschien kun je het daarmee vinden? Ik heb overigens weer nergens een echte wetenschappelijke reactie gezien dat het onderzoek voor Nederlandse zwembaden niet representatief zou zijn, wel dat er aansluiting is bij de conclusies vanuit geloof ik Zweden en Engeland. Wij doen dus niet aan babyzwemmen, er zit astma in de familie, ik wil echt alles doen wat ik kan, om dat dl te besparen. En het lijkt me zo plausibel, dat gevaar, want chloor is hartstikke giftig en reactief, dus ook als het niet volledig is aangetoond vind ik het verhaal wel erg plausibel moet ik zeggen. Dus het risico van chloordampen neem ik voorlopig niet, tot ze echt kan gaan leren zwemmen natuurlijk, want ja, dat is ook heel belangrijk vind ik. Maar dit raakt een beetje offtopic misschien, sorry dan
Laatste reactie : Ik snap wanneer astma in de familie zit, dat je het risico niet neemt. Hoewel dat gelijk ook één van de tegenreacties weer is: Dat een groot deel van de kinderen die astma kregen uit het onderzoek, er al 'bevattelijk' voor waren, vanuit de erfelijkheid. Oftewel: Als ze niet gezwommen hadden, hadden ze zeer ws ook astma gehad. Maar zoals gezegd ik begrijp je wel. Maar de lucht onderzoeken zou inderdaad wel goed zijn. En dat zie ik ook persoonlijk, dus voor de medewerkers die dus jarenlang wekelijk heel wat uren in het zwembad doorbrengen. ----
Ik zou het niet doen. Buiten de koudere temperatuur zit er vaak ook meer chloor in dat water vanwege de hoeveelheid bezoekers. In slagharen b.v kreeg ik het al harstikke benauwt en na 15 min wou ik alweer weg, was toen blij dat ik D. niet had meegenomen (even bij zus gelaten).
ik denk dat jezelf er meer plezier mee doet om met haar te gaan zwemmen, dan dat zij er plezier aan heeft! Tis veels te koud voor zo'n klein meiske!!