dagindeling en voeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door freewilly30, 4 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. freewilly30

20 feb 2011
    50
    0
    0
    Hallo

Was even benieuwd hoe jullie het aanpakken mbt de voeding en dagindeling van de kleine. Mijn zoon is bijna 3 maand en 5,8 kg.

Hij krijgt 's morgens de fles rond 6.30 uur 180 cc
    Rond 10:30 weer een fles 180 cc
    Rond 15 uur weer een fles 180 cc
    Rond 18:30 weer een fle 180 cc
    en rond 22:30 een laatste fles met 180 cc.
    Dit is niet een vast schema want mijn zoon geeft zelf wel aan wanneer hij voeding wil. Heb het echter een paar dagen bijgehouden en het zit toch
    eigenlijk wel meestal rond deze tijden.

Echter de laatste weken is hij overdag meer wakker. Vind het dan moeilijk om in te schatten wanneer hij weer naar bed moet. Dit omdat hij zelf eigenlijk niet aangeeft moe te zijn door gapen, huilen etc.
    Hoelang zijn/ waren jullie kinderen wakker rond een voeding?

Verder gaat hij sinds afgelopen week steeds rond half negen slapen. Is dan behoorlijk vast in slaap als ik hem wakker maak voor de voeding van 22:30 uur en drinkt dan ook niet altijd goed. Maar als ik hem door laat slapen is de nacht te lang en wil hij om half 5 weer een voeding. Dus dat liever niet. Is het verstandig om hem gewoon om 22:30 uur wakker te maken of zouden jullie hem evt om kwart over 8 (2 uur na vorige voeding) een voeding aanbieden (evt kleinere hoeveelheid) zodat hij misschien wel door kan slapen.
    En als ik een kleinere hoeveelheid aanbied krijgt hij dan nog wel voldoende op een dag?

Zo zie dat het een heel verhaal is geworden maar hoop dat jullie wat tips en adviezen hebben.

2. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Blijft lastig hè? Hier was ze op die leeftijd maximaal 1,5 tussen haar voedingen wakker. Maar heb hier dan ook wel een echt slaapkopje hihihi! Vond het ook best lastig om te zien wanneer ze moe was, maar hield de 1,5 tot max 2 uur aan en legde haar gewoon op bed. Negen van de tien keer sliep ze. Later is ze heel duidelijk geworden en is het idd gapen, oogjes wrijven.

Qua voeding. Ik weet niet zo goed meer hoeveel ze kreeg, maar geloof ook 6 van 180. Met 4 maanden zijn we begonnen met groente. Al vrij snel at ze 75 gram of meer. Toen zijn we haar flessen gaan verhogen naar 210 maar wel een fles minder. Hierdoor verviel eigenlijk de 23:00 fles. Dit ging prima.

Met vijf maanden kreeg ze er ook fruit bij en met zes maanden is ze volledige maaltijden gaan eten in de avond. Dus aardappels, groent en vlees of pasta en vis, rijst enz. Toen ging ze ook over op de opvolgmelk waarvan ze dan minder aantal schepjes mogen op een dag. Sinds dien is ons schema:
    7:00 bord pap met opvolgmelk
    10:00/11:00 fruit
    12:00 fles 210/7
    15:00 brood
    17:00 fles 210/7
    19:00 avondeten met yoghurt toe (dit ipv fles)

Hoop dat je wat eraan hebt. Naar mijn idee is je dagindeling prima zeker je zoontje er tevreden mee is.

3. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Onze dochter is nu 2,5 maand oud. Ze drinkt rond 07.00 uur een fles van 180/6, daarna om de drie uur iedere keer een fles van 150/5 en als laatste nog een fles van 180/6. Wij gaven haar tot van de week 6 x 150/5, met als gevolg dat de laatste fles er met pijn en moeite in ging omdat we haar wakker moesten maken, niet wilde boeren en steeds in slaap viel. Nu een fles minder per dag en het gaat een stuk beter. Ze sliep vanmorgen zelfs tot 08.00 uur.

Mijn dochter geeft wel aan wanneer ze wilt slapen. Ze gaat dan met haar handje aan haar hoofd wrijven of begint van moeheid te huilen en te gapen. Soms heb ik het niet op tijd door, valt ze in de box in slaap. Dan laat ik haar lekker liggen, eventueel met een dekentje erover. Het is toch rustig bij ons in huis. Als ik het op tijd merk, leg ik haar lekker in haar eigen bed.

Ik heb begrepen dat een kindje minimaal een halve liter vocht binnen moet krijgen en maximaal een liter vocht per dag. Van het consultaiebureau mocht ik van die 6 x 150/5 er een afhalen als dat beter ging, omdat ze dan alsnog genoeg vocht binnen zou krijgen.
    Persoonlijk zou ik, met mijn ervaring sinds van de week, de laatste fles laten vervallen en misschien kijken of je net voordat hij gaat slapen een kleinere hoeveelheid aan kan bieden? Ik denk dat je in ieder geval naar je kindje moet luisteren qua voeding en testen wat voor jullie werkt. Overigens maakt hij toch een mooie nacht als hij van 22.30 tot 05.00 uur slaapt. Mij is verteld dat ik niet naar mezelf moest kijken, maar naar mijn kind moet luisteren qua (nacht)voeding, dat het er in het begin bij hoort, dat ik een korte nacht zou hebben. Ik zag er tegenop om bij ons de laatste fles te laten vervallen, maar bij ons slaapt ze nu zelfs beter dan wanneer wij haar wakker maakten :$.

4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Met drie maanden waren bij ons de flessen nog wat kleiner: denk 150.
    ze was hooguit een uurtje wakker toen. hier echt een slaapkopje.

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hier al gauw gestopt met wakker maken voor een voeding. Ik was al blij dat hij sliep! Een nachtvoeding vind ik geen probleem. Lange tijd had hij er nog 2 nodig en nu ineens merk ik dat de voeding steeds later komt en kan jk de flesjes kleiner/verdund maken. Het wakker maken koste mij meer stress dan s nachts even snel een flesje maken en hup, weer verder slapen. Maar dat is voor iedereen anders.. :)

Deel Deze Pagina