paar vraagjes... ik weet het even niet :)

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by kawaii, Jul 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Goedemorgen,

Mijn zoontje is nu vier maanden (nou ja, overmorgen vier maanden:D).
    Hij drinkt om 07.00-11.00-15.00-19.00-23.00 een fles van 180+6, en dat ging tot twee weken terug ongeveer helemaal prima. Netjes 20 minuten over een fles, dronk alles zo goed als leeg. Maar sinds twee weken maakt hij er een beetje een rommeltje van... Laat regelmatig veel staan (soms tot 100cc!!), spuugt de speen uit en wil gewoon echt niet drinken. Soms is hij dan wel gewoon vrolijk en speelt hij lekker in de box ofzo, maar helaas net zo vaak begint hij keihard te brullen en lijkt hij last van zijn darmen te hebben. Laat scheten, krimpt in elkaar en krijst echt. Dan moet ik hem echt kalmeren en dat kan best wel een tijdje duren. Probeer ik hem daarna nog een beetje voeding te geven begint het gedoe van voor af aan. Hij drinkt gemiddeld 3 vd 5 flessen wel gewoon goed, bij de overige twee (het wisselt welke flessen, niet op een vast tijdstip) laat hij dus veel staan.
    De late fles wil ik eigenlijk laten vervallen, hij is er volgens mij oud genoeg voor en weeg inmiddels ongeveer 6700 gram dus dat moet ook lukken. Ik moet hem meestal uit een diepe slaap halen voor die fles en dat staat me tegen. Echter, gisteren was hij wakker om 23.00:( En die voeding ging dus ook weer niet goed...meestal drinkt hij die fles half slapend op en gaat hij gewoon leeg... wat is wijsheid? Als hij het nog leegdrinkt heeft hij het nodig lijkt me, maar ja hij laat over de dag gezien zoveel staan dat ik begin te denken dat hij teveel krijgt.
    Wat denk je? gewoon de late fles een keer weglaten en kijken hoe hij reageert? En wat kunnen die halflege flessen en krijspartijen bij sommige voedingen betekenen? Vind het vooral vreemd dat het soms goed gaat en soms niet... valt echt geen peil op te trekken!

Zou het late nvervallen van de late fles beter gaan als we bijvoeding gaan geven? Dat mag natuurlijk ook al met zijn leeftijd..

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Tot 6 maanden mag je 5 flessen van 200 ml (180/6) blijven geven, 4 flessen van 200 ml of 235 ml (210/7) mag ook. Dat is even kijken waar je kindje het goed op doet.
    Welke soort flesvoeding geef je? Is hier recent wat in veranderd? Moeilijk om zo te zeggen waarom hij nu huilbuien heeft en meer voeding laat staan. Wel goed om even in de gaten te houden en bij twijfel kan je ook altijd het cb even vragen.
    Misschien kun je nog even wachten met de bijvoeding als het weer wat beter gaat. Zodat je in de gaten kunt houden waar het evt mee te maken heeft als hij ergens op reageert.
    Groetjes Angelique

3. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Bedankt!!

Hij krijgt Kruidvat extra care H.A., al vanaf dat hij 7 weken oud is en ik de borstvoeding niet meer kon geven.
    Bedenk me ineens, hij heeft reflux. En krijgt naast de medicatie daarvoor ook nutriton door de voeding. En hij spuugde ineens weer meer dus ik heb de nutriton een beetje verhoogd. Hij kreeg 2 schepjes op een volle fles, nu drie. Maar dat is al langer geleden, ik denk 3 weken nu terwijl de problemen nu ongeveer 2 weken duren. Kan het zijn dat het een verlate reactie is op de nutriton? Toen we net begonnen met de nutriton kreeg hij ook best wel darmkrampjes.
    Ik heb liever dat hij wat meer spuugt dan deze ellende. Van het spugen zelf heeft hij weinig last door de medicatie.
    Overigens ging het gisteren ineens de hele dag goed, hij liet 1x 30 cc staan en dat was het. Alles ging op, geen huilbuien en de hele dag een blije baby:)

Wachten met bijvoeding is op zich wel een prima idee, in elk geval totdat het wat langer goed gaat.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn dat het gisteren goed ging. Misschien blijft het zo en kan je het nog even aankijken. Staat het los van de voeding. Het kan misschien met het johannesbroodpitmeel te maken hebben (nutriton), goed dat je daaraan denkt. De manier om erachter te komen is (als het nog nodig is) door even iets minder te geven en dan te kijken hoe het gaat. Of het verschil uitmaakt. Voor het spugen is het ook fijn als je kindje een goed drinktempo heeft voor een voeding, 15-20 minuten is een mooi drinktempo.
    Groetjes Angelique

5. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Zijn drinktempo is goed, zit netjes op die 15-20 minuten. Alleen bij de late fles wat langer want dan slaapt hij half haha!
    Bedankt voor je tips. We hebben maandag een afspraak bij het CB dus dan zullen we het ook even aankaarten.

6. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Te vroeg gejuicht.. gisteren weer bij de 11.00 en 15.00 fles veel laten staan. 19.00 ging wel leeg, en 23.00 bleef weer 50 cc staan. hij sliep wel netjes de nacht door, gelukkig. (Is ook wel anders geweest als hij slecht drinkt.)
    Vanochtend bleef er weer 100c staan.. pff ik vind het toch maar niks hoor, hij krijgt genoeg binnen om niet uit te drogen, hij heeft goede plasluiers. Maar echt groeien zal hij zo niet doen, denk ik. En hij is al vrij slank voor zn lengte. Hij was wel vrolijk, zowel gisteren als vanochtend, dus ziek is hij niet volgens mij. Hij lijkt er gewoon geen behoefte aan te hebben. Maar kindjes gaan toch niet ineens minder drinken als ze ouder worden?

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Dat is jammer. Misschien kun je eens kijken of het met het johannesbroodpitmeel te maken heeft? Komt er misschien een tandje door? Ook goed om even met het cb te kijken of er mogelijk een andere oorzaak voor is. Het is niet erg als kindjes tijdelijk wat minder drinken. Wel goed om in de gaten te houden of je kindje voldoende vocht binnenkrijgt. Normala gesproken gaan kindjes niet zomaar minder drinken.
    Groetjes Angelique

8. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    De JBPM hebben we al terug gezet naar de vorige dosering (max. 2 schepjes.) Dat zal het dus niet zijn. Of althans, het verklaart het laten staan van de flessen niet. Hij lijkt wel minder darmkrampen te hebben, brult niet meer zoveel tijdens de fles. Dat is wel fijn.
    En een tandje...ja het zou kunnen, maar dat zou hem toch pijn moeten doen? En hij is juist supervrolijk de hele dag.
    Heb sowieso dinsdag een afspraak bij het CB dus we zullen het dan zeker aankaarten.
    Het zit me niet echt lekker, maar gelukkig heeft hij wel genoeg plasluiers en is hij goed vrolijk, dus echt veel zorgen maak ik me vooralsnog niet.

9. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Dat is inderdaad het belangrijkste dat je kindje tevreden/vrolijk is en goed groeit!
    Fijn dat je morgen ook nog bij het cb komt.
    Groetjes Angelique

10. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Vanochtend bij CB geweest, hij is super gegroeid. 66 cm en 7055 gram. Netjes volgens het lijntje.:D
    Het gaat een beetje op en af met zijn flessen, soms een hele dag super en dan ineens weer wat lastiger. Maar de laatste twee dagen gaat het top en lijkt hij zelfs nog honger te hebben na zn fles. Daarom beginnen we deze week wel heel voorzichtig met groentehapjes!

Share This Page