Baby 7,5 maand slaapt zeer weinig overdag, maar is duidelijk moe. HELP!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jody1985, Apr 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jody1985

Jody1985 Fanatiek lid

Feb 10, 2011
    3,705
    0
    0
    Heemskerk
    Dames, ik ben echt een beetje wanhopig met mijn tweede dochter (Noëlle) aan het worden. De eerste 2 maanden sliep Noëlle erg goed. Vanaf 2 maanden was er ineens een keerpunt in haar slaapgedrag en helaas is dat vanaf dat moment nooit meer goed gekomen.
    Ik heb al zo extreem veel dingen geprobeerd, maar ik weet het gewoon niet meer.
    Ik heb nog een dochter van 4 en die is altijd een extreem goede slaper geweest. Ze sliep uren lang overdag. Maar met onze tweede is het een ontzettende strijd.

Het frustrerende is dat ze het duidelijk wel nodig heeft. Nagenoeg iedere avond is ze compleet oververmoeid en moeten we heel wat keren omhoog omdat ze compleet overstuur is door de oververmoeidheid. Haar grote probleem is namelijk dat ze overdag bijna nooit doorpakt naar een tweede slaapcyclus, dus elk slaapje maar 40 a 45 minuten slaapt. We hebben al heel erg veel dingen geprobeerd om haar langer te laten slapen, maar niks heeft effect:

-Kamer helemaal donker maken
    -Baby slaapmuziek
    -Babyprojector (werkt alleen maar averechts omdat mevrouw gaat zitten zoeken waar het licht vandaan komt)
    -Inslapen met stofzuigergeluid of juist complete stilte
    -2,5 uur tussen ieder slaapje laten (nu ze 7 maanden is, daarvoor natuurlijk korter) of juist de 2-3-4 slaapmethode toepassen
    -Mevrouwtje drinkt echt niet meer flesvoeding dan dit, dus meer eten lukt helaas ook niet

Haar dagritme ziet er nu als volgt uit op de meeste door de weekse dagen:
    06:30 wakker
    07:30 150 cc flesvoeding (Nutramigen ivm verdenking KMA)
    08:15 oudste naar school brengen
    08:45 slapen
    09:30 fruithap
    11:00 150 cc flesvoeding
    13:00 slapen
    13:45 wakker
    14:45 180 cc flesvoeding
    15:00 oudste uit school halen
    15:30 probeerde ik haar voorheen nog een keer te laten slapen, maar meestal zonder succes
    17:00 groentehap (eet ze ook bijna niks van, wat ik ook aanbied. vers, potje, het maakt niks uit)
    Tussen 18:00 en 19:00, afhankelijk van of het laatste slaapje gelukt is, de laatste fles en aansluitend slapen

Hebben jullie tips van wat ik nog zou kunnen proberen? We zijn echt een beetje ten einde raad...

2. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0
    Nischien rekken naar 2 slaapjes overdag mijn zoontje vanaf 8maanden ging ook naar 2 slaap mes

Hij is nu een jaar

Maar ook geen goede slaper vaak wakkee
    Als je er 3.5 a 4 u tussen laat

3. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Lastig hoor! hoe gaat het snachts?

Onze dochter kon met gemak de hele dag doorhalen, en ja ze was moe, maar weigeren om te slapen. Pas sinds 11 maanden kan ik zeggen dat er wat ritme in zit; ze slaapt vaak 1 uur. 2 uur is een goede dag! Maar voor die tijd; soms niet, soms 30 min, nooit lang! Heel erg pittig.

Ik had besloten om vooral te doen, wat ik wilde doen; dus naar buiten, wandelen, etc. Want ik maakte mezelf zo gek met haar in slaap krijgen, tot het punt dat ik tegen haar aan het gillen was. Natuurlijk is niemand daar bij gebaat, dus het naast me neergelegd. En doen dacht ik 'tja beter 10 min in de auto slapen dan helemaal niet'.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Langer wakker houden in de ochtend? Hier ging hij op die leeftijd na zn fruit slapen en rond de lunch weer wakker. En dan rond 15.00 nog een keer.
    Hier ook erg moeizaam geslapen de eerste maanden, maar toen ik echt consequent dit schema aanhield ging het veel beter.
    Met 11 maanden over op 1 slaapje en sindsdien gaat t slapen echt super! Een grote slaper zal hij nooit worden, maar hij is vrolijk en uitgerust en dat is t belangrijkst .

5. udition

udition Actief lid

Dec 1, 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als ik het goed begrijp is het probleem doorslapen na 1 slaapcyclus? Hoe slaapt ze nu in? Wat doe jij/wat doet zij waar ligt ze etc.
    Dat heeft vaak een samenhang.

Waar slaapt ze in? een slaapzak?

Hoe doet ze het snachts? wordt ze wakker? zo ja, hoe vaak? hoe valt ze dan weer in slaap?

Onze dochter is ook een hele moeilijke slaper geweest. Uiteindelijk hebben verschillende dingen bijgedragen in het process.
    o.a een zipadeezip slaapzak, kamer stikdonker maken, white noise, en slaaptheorie van Anna Wahlgren. Elke keer ontdenkten we 1 van deze dingen waardoor er verbetering in kwam.

Maar daarvoor sliep ze 20-45min max, en was ik net zolang bezig minimaal om haar in slaap te krijgen. Bij haar was het probleem verborgen reflux in combinatie met een pittig karakter.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Mijn dochter had ook dat probleem: korte of geen slaapjes overdag en uitgeput.
    Bij haar was het wondermiddel een slaaptentje voor overdag.

7. Jody1985

Jody1985 Fanatiek lid

Feb 10, 2011
    3,705
    0
    0
    Heemskerk
    @Sophia, ja 2 slaapjes hebben we dus geprobeerd met het 2-3-4 systeem. Dus 2 uur na wakker worden van nachtslaap het volgende slaapje, 3 uur na wakker worden van ochtendslaapje haar middagslaapje en 4 uur daarna naar bed. Klinkt allemaal heel leuk en het zal voor veel mensen werken maar als mijn kleine meid rond half 2 wakker wordt omdat ze in de middag dus maar 1 cyclus slaapt dan zou ze half 6 weer naar bed moeten in de avond. Dat is te vroeg voor haar om aan haar nachtslaap te beginnen, dat gaat gewoon niet lukken. En daarnaast zou ik niet weten hoe ik het dan zou moeten plannen met de flessen en groentehap.

@Butterfly, ja het is enorm frustrerend. Ga gewoon slapen!! En het is inderdaad ook je eigen mindset. Maar als ze nou gewoon vrolijk bleven zonder slaap en het ook niet zo belangrijk was geweest dan had ik me ook minder druk gemaakt.

@Olifantje, ja dat zouden we kunnen proberen maar mijn ervaring met te lang wakker houden is dat ze oververmoeid raakt en dan helemaal niet meer gaat slapen. En dan heb ik toch liever 2 keer 40 minuten dan helemaal niks... Ik denk echt niet dat ze dat al trekt.

@Udition, ze slaapt in haar eigen bedje in. In een slaapzak. Ik ga naar in die tijd het huishouden doen. Heb inderdaad al white noise en complete stilte geprobeerd. Maar beide hetzelfde resultaat. Ze wordt soms wakker 'à nachts. Soms ook niet meer in slaap te krijgen zonder flesje, soms met 1 of 2 keer haar speen geven weer slapen. Over algemeen zijn de nachten oke. Alleen de avonden wel veel wakker door de oververmoeidheid van de dag. :(

@Zohra, waar zet je dat slaaptentje neer dan?

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Ik zette het slaaptentje op mijn eigen bed en dan sliep ze overdag dus daar. Ik had geen plek meer op de grond naast haar eigen bed anders had ik dat gedaan. 's avonds wel gewoon in haar eigen bed, dat gaf nooit problemen.

9. udition

udition Actief lid

Dec 1, 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    nog wat vragen:)

heb je weleens gekeken wat ze doet vlak voordat ze gaat slapen aan het begin van het slaapje?
    Zoja, heeft ze die elementen makkelijk bij de hand / probeert ze dat ook op die manier als ze na 45min wakker wordt?

als je naar boven gaat en in het stikdonker haar weer neerlegt na 45min en zegt ga maar weer lekker slapen wat doet ze dan? Ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt en dit dan krijsen is? of?

Wat ik bedoel te vragen, probeert ze uberhaupt weer in slaap te komen na die 45min? of gaat ze direct in bed zitten oid. En als ze in bed gaat zitten en je legt haar weer neer wat doet ze dan?
    Miss lastig in te schatten als je geen babyfone met camera hebt.

Bij ons hielp het om te kijken wat ze deed voordat ze sliep en ook kijken wat er gebeurde als ze na 45min wakker werd. Dat gaf ons meer inzichten waarom ze wakker werd en waarom ze niet meer in slaap kwam. Mja, we zaten we precies bij 40min slaap aan de babyfone camera gekluistert alsof het de tv was haha!

En daarnaast zou ik toch misschien de zipadeezip slaapzak proberen. wellicht helpt het wel. Als je ten einde raad bent is het waard het geld uit te geven om het te proberen. Door de lichte weerstand in de arm-span wijdte heeft het daardoor een kalmerende werking en helpt de baby rustiger liggen. Het is dus anders als een normale slaapzak. Kijk maar eens op babbababy.nl daar staat wel meer info.

10. Jody1985

Jody1985 Fanatiek lid

Feb 10, 2011
    3,705
    0
    0
    Heemskerk
    We hebben ook een babyfoon met camera inderdaad.
    Als ze na 40 minuten wakker wordt draait ze meestal direct op haar buik waar ze dan vervolgens geïrriteerd van raakt en begint te miepen. Als ik dan binnen kom om haar goed te leggen en haar speen in te doen dan is ze te wakker om weer te gaan slapen.
    Het in slaap vallen gaat eigenlijk altijd anders. Nooit echt goed te voorspellen bij haar. Meestal gaat het eerste slaapje prima en de laatste een stuk minder.
    Als ik haar eenmaal uit bed heb gehaald dan kan ik haar echt niet meer terugleggen om verder te slapen, want dan is het krijsen inderdaad.

Wij zitten hier ook na 40 minuten aan de babyfoon gekluisterd, hahaha
    Maar omdat ze altijd zo ontzettend onvoorspelbaar is en ze meestal wel gewoon (uiteindelijk) in slaap valt bij haar eerste cyclus, weet ik ook gewoon niet wat ik bij de tweede zou kunnen doen...

Ik ga eens kijken naar die slaapzak, dank je! Dat hielp dus wel bij jullie?!

11. udition

udition Actief lid

Dec 1, 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dus als ik het goed begrijp heeft ze haar speen nodig om in slaap te vallen? en slaapt ze op haar rug? Dan snap ik dat ze klaarwakker is als ze zich omdraait. Mijn dochter deed dat ook een tijdje, en toen hebben we aangeleerd om op de buik te slapen. Sindsdien geen problemen met omdraaien en klaarwakker. Ze draaide zich altijd om in een soort reflex, en dan als ze er eenmaal was en haar hoofdje omhoog ging was t mis. Maar ze realiseerde zich nooit dat op de buik slapen ook prima was. Toen ze dat eenmaal doorhad draaide ze zich om en ging gewoon verder slapen haha.

Eigenlijk moet je volgens mij haar gaan aanleren dat ze met vaste dingen in slaap valt die ze zelf weer kan vinden / zelf weer op die plek kan komen. Want ik herken het heel erg dat als je zelf er heen gaat dat ze dan niet verder wil gaan slapen. Is wel een lastige zoektocht, maar het is ons uiteindelijk gelukt de juiste ingredienten te vinden!

Maar de zipadeezip is was echt een uitkomst voor ons, het geeft extra geborgenheid, en daarna ging ze echt stukken beter slapen!
    Bovendien ging ze de uiteinden van de zipadeezip op sabbelen en daardoor had ze geen speen meer nodig:D
    Ik zou het zeker proberen, ik ben grote fan!

Ik hoop echt voor je dat je in deze thread wat tips kan vinden wat voor je werkt! Ik weet hoe vervelend het is als je kleine niet uitgerust is, en je zelf steeds in de weer bent met het slapen.

12. Veera

Veera Niet meer actief

En als je op pad bent? Een stuk gaan fietsen ofzo, misschien valt ze dan in slaap. Of met de wandelwagen?

13. zuuske

zuuske Fanatiek lid

Oct 9, 2010
    1,317
    0
    36
    Tilburg
    Vervelend joh! Vooral omdat je ziet dat ze het zo nodig hebben. Kon je ze dat maar uitleggen he?

Hier ook zo'n rommelkont. Vaak wakker na 1 cyclus. De laatste tijd slaapt ze haar tweede dutje meestal 2 cyclussen. Soms zelfs met tussendoor een kwartiertje wakker maar dan ligt ze wat te brabbelen en spelen en dan sukkelt ze weer in slaap. Soms heeft ze haar speentje weer nodig om in slaap te vallen. (Op het moment denkt mevrouw dat ze die zelf al in en uit kan doen maar dat gaat meestal dus mis en heel dat gespeel met die speen bevorderd dus het inslaap vallen niet ;) )
    Maarrr snachts slaapt ze altijd en gaat ze ook moeiteloos slapen met bedtijd, dus ik heb me erbij neer kunnen leggen.

Het laatste (derde) dutje is op het moment een drama (is altijd al de moeilijkste geweest om in te slapen), maar ze is dan zó op dat ze het niet trekt tot avondeten en bedtijd. Ik denk dat ze haar slaapjes wat gaat schuiven nu. Weer alles door de war, haha.

Hier merken we in ieders geval dat we langer op onze handen moesten gaan zitten voordat we haar gingen helpen/troosten. Ze krijgt gewoon teveel wakker-prikkels van ons als we de speen komen geven. Ook al is dat echt het enige wat we doen, de speen in de mond doen. We kunnen op de babyfoon haar inslaap pogingen herkennen aan haar handjes op haar gezichtje leggen. Dat is bij ons het moment om haar met rust te laten.

14. Jody1985

Jody1985 Fanatiek lid

Feb 10, 2011
    3,705
    0
    0
    Heemskerk
    Ja speen is 9 van de 10 keer nodig om in slaap te komen. Buikslapen ben ik nu af en toe mee aan het proberen. Gisteren op buik in slaap gevallen maar helaas weer maar 1 cyclus geslapen. :(

Ja het is echt een enorme zoektocht. Ik leg haar ook echt op tijd op bed heb ik het idee, dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.

Klopt inderdaad wat je zegt, hoor. Ik kom ook alleen haar kamer binnen als ze begint te mekkeren. Dan probeer ik altijd eerst even het speentje maar meestal werkt dat niet. Als het wel werkt en ze valt weer in slaap dan kan ik echt wel een vreugdedansje doen zo blij dat ik ben, hahaha.

Ja het speelt nu al bijna een half jaar en ik heb er echt goed doorheen gezeten voor een tijdje. Ik ben fulltime thuis voor de kids, maar ik ben nu weer druk aan het zoeken naar een baan want ik ben het nu wel echt zat aan het worden om fulltime moeder te zijn.

Veera, ja meestal in de auto wel. Maar binnen 10 minuten nadat ik de maxi cosi overzet in de wandelwagen gaan die oogjes alweer open. Ze is te nieuwsgierig.

Zuuske, jouw kleintje ook 7 maanden?
    Hier precies hetzelfde met die rotspeen. Het lukt haar ook echt nog niet goed om dat ding weer in te doen en op een gegeven moment is het natuurlijk irritatie op en top waardoor ze te wakker wordt en niet meer verder de tweede cyclus in gaat.

Slaapje 3 heb ik afgeschaft. Ik blijf nu doorgaan op 2-3-4 methode en hopelijk zal dit binnenkort z'n vruchten afwerpen icm een volledig donkere kamer. 2 uur na wakker van nachtslaap weer op bed, 3 uur na wakker worden van ochtendslaap weer op bed en 4 uur na wakker worden van middagslaap weer op bed. Nou zal dat laatste vaak 5 uur zijn gezien mevrouw meestal 1 cyclus slaapt in de middag. Maar dat is gewoon niet anders. Het schijnt vaak goed te komen als je dit aanhoudt, las ik op meerdere Amerikaanse websites. Dus ik ga dit nu maar een serieuse kans geven. :)

Share This Page