Heey bedankt allemaal Ik ben inderdaad van Belgie.. Ik vond het in het begin ook verschrikkelijk weinig, maar ze hadden me gerust gesteld dat het normaal is en dat ons kindje niet 'zeurt' om te eten. Nu is dit al de tweede opvang sinds ze 3 maanden is. bij de vorige vergaten ze haar soms gewoon flesje te geven! En nu heb ik dit probleem weer, bij een andere opvang! Ik ga denk ik een goed gesprek voeren met de verantwoordelijke. En zo even vragen of ze ook wel wat te drinken krijgt na het eten. Ik schrik nu best van de reacties, want ze hadden me echt gerust gesteld dat het echt voldoende was. En omdat ik haar ook goed zie groeien, dacht ik dat het wel goed zou zitten. Nu voel ik me echt ontzettend schuldig naar de kleine toe! Ik heb sinds ze naar deze opvang gaat een pak nutrilon meegegeven zodat ze tussendoor ook wat krijgt. Ze hebben het maar 1 keer gebruikt toen ze een keer de warme maaltijd weigerde.. Ik mocht dat pak terug mee naar huis nemen omdat ze geen flesjes geven. Ik heb ook eens een keer gehad dat ze om 5 uur wakker werd en flesje kreeg en ik moest haar om 7 uur al naar de opvang brengen. ik heb toen aangegeven dat ze rond 8:30 uur nog een fles moet, waarbij er gezegd werd dat ze dat niet mogen doen omdat ze op tijd thuis moet ontbijten. Vond het hele domme opmerking, omdat ik erbij had gezegd dat ze al gegeten had! Ik ga het even terug zoeken want we hadden die dag nog een discussie via hun app betreft de voeding...
ik: Hallo, Heeft O. haar flesje om 8:00 wel willen drinken? zij: O wilde haar fles niet drinken. Gelieve het ontbijt thuis te geven. ik:Beste, zoals ik al had aangegeven nam ze het flesje thuis niet aan, vandaar dat ik hem mee heb gegeven. O zal dan zeker eerder voor een voeding komen en wil niet dat ze blijft huilen voor voeding die ze pas later toegediend krijgt. Een flesje kan ze overigens zelf vast houden en daar hoeft dan niet speciaal iemand bij te zijn, ik snap dat er drukte is in de ochtend. Maar dit had ik bij aankomst ook al gezegd. zij; O wilde het flesje hier ook niet, nu slaapt ze en ze heeft niet gehuild omdat ze wil eten, dat doet ze hier trouwens nooit. EDIT: dit was toen ze om 5 uur had gedronken, toen wou ze om 6:30 niet voor ik haar naar de opvang bracht
Tja, als ze daar ook geen fles wil kunnen ze het er niet in proppen natuurlijk. Ik vind helemaal geen flesvoeding trouwens iets anders dan 's morgens, 's avonds en 's nachts nog drinken. Ze haalt het gewoon 's nachts in. Toch zou ik wel uitkijken naar een andere opvang. Het was bij onze middelste ook best een rommelig 'flesbeleid'. Soms had ze er eentje over en dan vroeg mijn man hem gewoon mee te geven bij het ophalen, zodat ze in de auto zou drinken. Kwam die fles terug met een andere speen erop. Of gloeiend heet, wat sowieso niet moet bij BV. Ze maakten er daar ook soms een potje van. Ik was heel blij toen ze overdag niet meer hoefde te drinken...
Tja, ik snap wel dat een opvang aanstuurt op meegaan in het ritme. Maar mijn zoontje krijgt bv, hij was het gewoon om vaker kleine beetjes te drinken. De onthaalouder heeft dat dus ook gewoon gedaan, op mijn vraag. En ze geven geen flesjes? Hoe doen ze dat dan met baby's van vier maand?
Wow sorry ik vind het een bizar beleid. Hier sturen ze ook wel op meegaan in het ritme, maar dat betekent bijvoorbeeld dat ze om 9u fruit krijgt ipv 10u en om 16u groente ipv 17u. Mijn dochter ging met 13 weken naar de opvang en dronk toen daar 3 of 4 flesjes. Ze kreeg nog niks anders. Hoe doen ze het met kleine baby's dan? Ze gaat nu naar een andere opvang en daar gaan ze ook gewoon nog de fles geven. Ook al is het vervelend ik zou een andere opvang zoeken en vooraf dit allemaal bespreken. Ik snap wel dat je kindje het 's nachts probeert in te halen.
Bedankt voor jullie adviezen. eerlijk gezegd had ik na dat ene gesprek een heel naar onderbuik gevoel maar dacht dat het wel aan mij zou liggen. Ook manlief zei dat het bij elk opvang waarschijnlijk zo zou gaan en bovendien hebben we hier in de buurt geen andere opvang op 2 na van dezelfde 'firma' waar O momenteel op een daarvan zit. Een gastouder krijg ik nooit te pakken van het kind&gezin, zucht. ik ga kijken hoe ik dit nog kan oplossen..
@Nescio Oghh jeetje! Ik zou daar ook heel pissig van worden. Hete fles? wie weet wat ze doen als je kindje daar alleen is! Ik vind het echt verschrikkelijk en ben blij dat we overeen zijn gekomen ons 2e niet naar de opvang te brengen, althans, niet voltijds! @Shakes Ik weet niet hoe ze dat doen met jonge baby's.. Wat me wel is opgevallen is dat men zich moet aanpassen aan hun systeem en niet andersom. ik snap het enerzijds wel, maar goed.. Zoals bij jou kindje, dan kan je niet als opvang zeggen dan heeft hij pech, hij krijgt op onze tijden en als hij niet drinkt is dat jammer. Dat kun je niet maken vind ik! Wel fijn dat jou gastmoeder ritme van jou kind aanhield. @Blijdorp wat fijn dat jij dit niet hebt. Ik vind ook dat ze nog een flesje moet hebben overdag.. Maar zij vinden het 'genoeg' wat ze krijgt. Kunnen jullie mij schema's laten zien die jullie gebruikten bij ongeveer 8 maanden? zodat het mij kan inspireren bij het maken van een eigen schema... alvast bedankt!
Oh ik vind dit ook wel slecht hoor! Ik snap inderdaad dat ze bij binnenkomst niet gelijk een fles kunnen geven, maar helemaal geen flessen meer geven dat is wel erg bizar. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding voor baby's, dus nee ik vind het ook niet vreemd dat ze dat 's nachts wil inhalen. Ik zou of een goed gesprek aangaan met de opvang (desnoods met iemand van hogerop) of uitkijken naar andere opvang. Hier vanaf dat onze zoon 4 maanden is gebruik gemaakt van een gastouder en onze dochter gaat er nu ook heen, vind het echt ideaal werken! Ze draaien inderdaad zoveel mogelijk mee in het ritme daar, maar ze kijkt ook goed naar de kinderen zelf. Ik mag m'n zoontje er zelfs zonder ontbijt 's morgens vroeg brengen (als ik dagdienst heb moet ik om 6.10 met 2 kinderen de deur uit) en als onze dochter straks goed doorslaapt krijgt ze ook daar pas de 1e fles i.p.v. thuis, maar ik weet dat wij erg boffen. Je vroeg nog naar een schema met 8 maanden, hier was dat ongeveer zo: Ontbijt (8.00) fles van 180cc en daarna nog een boterham Tussendoor (10.00) fruithap zo'n 200gram, wat drinken uit rietjesbeker Lunch (12.00/12.30) fles 120cc en een boterham Tussendoor (15.00) nog een keer fruit, oefenen in stukjes of een rijstwafel, soepstengel of iets anders in die richting en wat drinken uit een rietjesbeker. Avondeten (17.30) geprakte maaltijd, zo'n 200-250 gram bij voorkeur vers en zoveel mogelijk van wat wij aten. Pasta en rijst gerechten pureerde ik vaak nog. 8 maanden potje had hij te weinig aan, bij potjes kreeg hij 1,5 potje. Voor het slapen gaan (20.00) een fles van 180cc In de periode van 6-9 maanden sliep hij zo goed als het klokje rond. Daarvoor en daarna ook weer kwam hij rond 5.00, dan kreeg hij een flesje van 120-150cc verdunde melk en pakten we rond 8.00 het gewone schema weer op.
Omze oudste heeft nooit om haar flesjes gehuild. Zal wat zijn dat ze dan niks krijgt Ik zal even het voedingsschema opzoeken voor je wat hier gehanteerd wordt
Schema 7-10 maanden Hopelijk is het te lezen voor je Dit is het schema wat ik van het cb gekregen heb Geen flesjes is erg bijzonder. Ze hebben dit gewoon nog nodig. Lopen andere ouders hier niet tegen aan,? Hier hoef ik de voeding zelfs geen eenS mee te geven. Zit er gewoon bij in De warme maaltijd is nu echt nog geen vervanging voor de melk. Maar dit moet er gewoon echt nog naast
Het schema dat ze vorige week had: 7u thuis pap 9.30u fruit met water op kdv 11u fles 180/6 op kdv 11.30 halve boterham op kdv 14.30u fles 180/6 op kdv 16u groente en water op kdv 18.30u fles 180/6 thuis Sinds deze week heeft ze een fles laten vallen (die van 11u). Dus nu krijgt ze 11.30u 1 boterham en water, maar om 15.30u nog steeds een fles. Succes ermee!
Het schema hierboven is natuurlijk typisch Nederland... In België wordt standaard het omgekeerde gedaan: baby's krijgen rond 11u groente en rond 15u fruit en dan thuis 's avonds een boterham. Dus TS: je moet je ook niet te hard laten opjagen door de reacties in dit topic. In België worden nu eenmaal andere schema's gehanteerd, en de meeste baby's doen het daar prima op. Maar als die van jou heel veel honger heeft, moet je dat ook kunnen aangeven in de opvang, en moet daar ook gehoor aan gegeven worden, vind ik. Hier werd op acht maand dus nog gecombineerd met een fles rond 13u.
Ts vroeg om een schema dus heb ik dat van ons neergezet. Gaat mij er niet om dat ze dit overneemt. Onze meid heeft heel lang haar groente in de ochtend gehad en ook daar ging het kdv in mee. Lijkt me het belangrijkst dat als de kleine een fles nodig heeft overdag dat het kdv dat geeft, toch?
Ja, dat zei ik toch? Ik wou TS gewoon even geruststellen, want ik weet dat ik toen ik eerst op dit forum kwam als nieuwe mama half in paniek was toen ik de Nederlandse schema's zag. En dat hoeft dus niet. Alleen die fles, indien nodig.
https://www.mamaenzo.nl/baby/baby-voeding/voedingsschema-maand-tot-maand#6 Hier kan je per maand kijken En wat het geen melk geven op het kdv betreft zou ik eens goed in gesprek gaan. Melk is de hoofdvoedsel tot 1 jaar en dus belangerijk. Schema van mijn zoon7 maand) 06:15 - 180+6 papfles 09:00 - fruit 11:00 - 180+6 12:00 - boterham met beleg (eet die paar stukjes van) 15:00 - 150+5 en een maisboogie/rijstwafel etc 17:30 - avondeten + Griekse yoghurt 19:00 - 180+6
Ik zou samen met het kdv een schema maken waar je wel tevreden over bent. Als ze geen flessen wil drinken kunnen ze haar niet dwingen. Maar ze kunnen wel samen met jou een schema maken wat wel werkt. Mijn dochter weigerde alle flessen met 7 maanden behalve de ochtendfles en een late voeding. Maar omdat ze nog niet genoeg vast voedsel at kreeg ze 's middags bij de lunch een schaaltje yoghurt. Dat gaf ik mee naar het kinderdagverblijf omdat ze anders te weinig at en vocht binnen kreeg. Ze hebben haar 2 maanden yoghurt gegeven naast het brood. Vonden ze totaal geen probleem. Schema 7/8 maanden: 07:30 fles melk 09:00 cracker/rijstwafel 12:00 brood + yoghurt 15:00 fruit 18:00 warme maaltijd 21:00 fles melk Thuis kreeg ze 's morgens fruit en 's middags een rijstwafel. En het maakt natuurlijk helemaal niet uit of ze met de lunch een warme maaltijd krijgt en 's avonds brood. Dat kun je prima omdraaien. Maar op het kdv kreeg ze dus altijd 3x eten. Had ze om 17:00 honger kreeg ze een soepstengel om de tijd tot het avondeten te overbruggen. Ik zou echt even kijken of je niet tot een ander schema kan komen. En niet via de app, maar maak gewoon een afspraak. Kom met een voorstel en kijk of dat voor hun ook haalbaar is. Willen ze niets aanpassen? Op zoek naar andere opvang.....
Hoi mamas bedankt voor alle schema's ! Ik vind het een hele goeie om een afspraak te maken. Ik heb nu een mail geschreven die ik wil verzenden. Ik zal dat maar eerst doen om wat info op te vragen betreft de voedingen. Want kreeg net bij de opvang te horen dat ze zich strikt houden aan de regels van kind en gezin en dat het kind zijn/haar eten daaraan moet aanpassen. ze krijgt nog geen brood want ze vinden haar nog te jong. Ik vind het echt een heel raar verhaal allemaal. Ik ga zelf bellen met kind en gezin om het een en ander te vragen en wacht op een terug belletje van een voedingsdeskundige voor baby's om haar argument mee in mijn mail te zetten. Vanochtend heb ik geprobeerd witte boterham te geven met boter, ze heeft toch wel wat op gekregen, niet veel want ze laat het steeds vallen of spuugt het eruit. heeft daarna wel een(edit: papflesje) flesje van 240 ml op. En ik ga zo aan de slag met een schema. Vannacht is ze 1 keer wakker geworden om 00:30 heb haar toen een fles gegeven. Vervolgens is ze nog 2 keer wakker geworden maar was de speen voldoende.
ze vroeg zelf om schema’s Het ging mij het erom dat ze dit te zien zou krijgen ivm de flessen die nog normaal zijn op deze leefijd Dat is waar het topic toch om gaat?? Dat het kdv weigert om een fles te geven? Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben Schema’s zijn toch meer handvatten , geen verplichting. Wij doen ook het warm eten tussen de middag op die leeftijd. Omdat ik dan meer tijd ervoor had Het gaat er toch meer om dat je de hoeveelheid binnen krijgt. Niet dit moet in de ochtend en dit in de middag
Het schema op het kdv bij ons is: 9.00 fruit 11.30 lunch met brood 14.00 cracker/rijstwafel/liga 17.00 soepstengel Maar elke baby mag lekker in zijn eigen ritme blijven, krijgen flesjes zoals de ouders dat aangeven. Mag op eigen tijden de slaapjes doen enz. Dus goed dat je dit gaat opnemen met de leiding. En anders zou ik toch proberen om een andere opvang te zoeken waar ze wel naar je kindje kijken.