Baby 6 mnd alleen zelf laten slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamsma, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamsma

Mamsma Actief lid

15 okt 2013
    129
    0
    16
    Hallo,

Ik heb een zoontje wat nu 6 maanden oud is, geef borstvoeding en hij slaapt s nachts altijd bij mij in bed. Overdag slaapt hij in zijn eigen bedje (wat naast mijn bed staat) daar leg ik hem dan in en valt hij zelf (soms na even wat huilen) in slaap mbv zijn duimpje.

Ik zou nu graag willen dat hij s nachts in zijn eigen bedje gaat slapen.
    Tot nu toe is het eigenlijk altijd zo gegaan dat ik s avonds met hem op bed ga, hij nog lekker bij mij drinkt en aan de borst in slaap valt. Ik heb hem nu 2x daarna in zijn bedje overgelegd maar beide keren werd hij na ongeveer 15 min wakker en was het huilen geblazen...dat snap ik want hij mist mama waarschijnlijk :(

Ik dacht gisteravond ik laat hem even huilen maar dat gaat bij hem op een gegeven moment over in echt razen/overstuur huilen zonder tussenstop. Dus na een half uur ben ik bezweken en heb ik hem weer bij mij in bed genomen...
    Is laten huilen de enige optie? Hebben jullie misschien nog andere tips voor mij? Ik wil even weten hoe ik dit varkentje het beste kan gaan wassen...een soort plan van aanpak zeg maar ;)

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Je moet denk ik zien te voorkomen dat hij bij die laatste voeding in slaap valt, dan kun je hem wakker wegleggen net als overdag.
    Misschien kun je hem eerst voeden en dan gaan omkleden, boekje lezen, liedje zingen oid en dan in bed leggen. De voeding iets eerder geven dus, je kunt dan in bed evt nog wat water uit de fles laten drinken.

3. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier altijd slapend weggelegd overdag en 's nachts.. Meestal ook na een voeding.
    Vanaf 6/7 maand geoefend met wakker in bed te leggen, ging vrij goed, op de crèche heeft ze dit eigenlijk aangeleerd (Zonder te huilen).

Hier helpt : Vast bedtijd-ritueel zodat ze weet dat het bijna slaaptijd is, een (redelijk) vast tijdstip (Dochter wordt altijd tussen 18u & 19u écht moe en dan gaan we naar boven), knuffeltje in bed, muziekje, ...

4. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Idd, vast ritueel, hier is dat papfles, liedje en muziekuiltje.
    Je kunt ook een hydro of knuffel in je bed leggen en daar zelf een nacht mee slapen. De volgende nacht kun je dit in het bedje van je baby leggen. Dan ruikt hij/zij jouw geur en dit kan gerustellende zijn.
    Kan me voorstellen dat je baby niet in 1 x rustig gaat slapen, maar de aanhouder wint.
    Succes!

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Heb je een co-sleeper? Zou een goede eerste start zijn, steeds een beetje uitbreiden. Een half uur huilen is echt mega lang voor zo'n kleintje.
    Als hij wakker wordt, snel terug naar boven, even kalmeren aan de borst en dan weer wegleggen. Dit net zo herhalen totdat hij langer gaat slapen.

Mijn dl heeft de eerste 7 mnd in de kinderwagenbak beneden geslapen. Valt nu aan de borst in slaap en inmiddels kan ik haar in de co sleeper leggen en slaapt ze een aantal uur. Ik laat haar nooit huilen.

6. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Je kunt ook heel voorzichtig het alleen slapen stimuleren. Het ligt eraan wat je zelf wilt. Laten huilen is niet nodig om te bereiken wat je vraagt. Het kost misschien wat meer geduld, maar ik denk dat het waardevol is voor het vertrouwen van je kindje in jou.

Voorheen wiegden we zl in slaap, toen merkten we dat in slaap voeden heel goed werkte. Wegleggen lukte net als bij jou eerst niet. Dat veranderde langzaam en ik merkte dat als ik wachtte met wegleggen totdat hij heeeeel diep sliep het beter ging. (Armpje optillen en laten vallen :)) Eerst sliep hij 10 minuten alleen, later een half uurtje en een tijd lang lag hij vanaf een uur of 01:00 bij me. En dat tijdstip schoof op.
    Na een tijd was ik dt in slaap knuffelen een beetje zat (ik werd er zelf zo moe van) Ik zat dan wel rechtop met zl in mijn armen op een bankje in zijn kamer. Dat hielp al. Toen ging ik proberen hem eerder weg te leggen, tikje minder diep slapend. Dat ging met ups en downs. En op een gegeven moment vroeg ik gewoon:zal mama jou in bedje leggen? En dan zei hij soms nee en soms ja. Bij nee, vroeg ik het na een minuut of 2 nog eens. En dan was het steeds sneller ja.
    Op een gegeven moment wilde ik met hem op het bankje gaan zitten en toen zei hij :die! En ik legde hem moeiteloos in bed.

Nu slaapt hij altijd in zijn eigen bedje, behalve bij enge dromen of ziek zijn. Ik ben erg blij met mijn zelfgefabriceerde cosleeper, zo creëer ik tijdens die enkele nacht meer ruimte in bed en heeft zl zijn eigen deken. Veiliger, maar ook praktischer.

Volg je hart. Deze periode gaat vanzelf voorbij, welke keuze je ook maakt.

7. Mamsma

Mamsma Actief lid

15 okt 2013
    129
    0
    16
    Bedankt voor jullie tips! Ik ga er even over nadenken..ook even kijken wat goed voelt. Ik ben geloof ik niet zo'n voorstander van hem 'cold turkey' alleen laten slapen. Ik denk dat ik inderdaad eerst even met hem aan een ritueel ga werken, ik heb vanmiddag zo'n muziek knuffeltje bij zn bedje gehangen..doe ik die steeds aan als ik hem overdag op bedje leg om te slapen..en dan nu ook s avonds zodat dit voor hem een soort van herkenning wordt van 'oke we gaan nu slapen'. Ik zou het al fijn vinden als ik hem s avonds inderdaad kan voeden (gewoon op een stoel en niet in bed) en dat ik hem dan wakker in zn bedje kan leggen en dat hij dan gaat slapen..en dan gewoon maar even aankijken hoe de rest van de nacht gaat. Meestal komt hij nog wel 2x om voeding..rond de klok van 1 uur en 4 uur.
    In elk geval bedankt voor jullie tips..ik zat even in de modus van we moeten er maar even doorheen en veel laten huilen maar gelukkig is er ook een middenweg en zie ik nu dat we het ook stapje voor stapje kunnen doen.

8. Mamsma

Mamsma Actief lid

15 okt 2013
    129
    0
    16
    O ja, de tips van de Co sleeper: ik heb zijn ledikantje direct naast mijn bed staan. Mijn matras is ongeveer even hoog als de zijne dus bijna hetzelfde als de co sleeper maar er zit dan wel het hout van het bedje tussen zeg maar. Dus naar mijn idee is dit al zo goed als een co sleeper of zijn er nog voordelen aan een co sleeper ten opzichte van een ledikantje naast je bed?

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Verschil is dat je echt tegen je kindje aan kunt gaan liggen als de nacht onrustig verloopt. Ook kun je na een nachtvoeding makkelijk en rustig terugdraaien naar je eigen plekje als je kindje in slaap is gevallen. Het maakt de totale slaapruimte breder. Zo lag ik ook wel eens een beetje schuin inde cosleeper als babylief om wat voor reden wel in slaap viel tussen ons in en niet aan de andere kant.
    Ik denk dat het al heel fijn is dat jou ledikantje op dezelfde hoogte als jullie bed is. Kun je niet de zijkant er eventueel afhalen? Ik heb dat gedaan met een ikeabedje. Goedkope oplossing.

Deel Deze Pagina