Wanneer beginnen met fruit- en groentehapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Curitiba, 5 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    De titel zegt het eigenlijk al: wanneer zijn jullie hiermee begonnen?
    Mijn zoontje krijgt geen borstvoeding maar de fles (ik had helaas geen melk) en groeit als kool. Ik heb soms gewoon de neiging om hem een stukje banaan of zo te geven, het lijkt echt of hij er gewoon al aan toe is!
    Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Logan

Logan Niet meer actief

Wij zijn met 16 weken begonnen. Op het cb overlegd en ze zeiden dat eerder dan dat niet verstandig was vanwege de darmen.
    Ik had hetzelfde trouwens hoor, onze zoon keek heel erg naar ons eten ;)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Alle adviezen, alle richtlijnen zeggen hetzelfde;
    Je mag pas beginnen met 4 maanden = 17 weken en niet eerder!

Veel onderzoeken zijn toch verschillend, maar bovenstaande zeggen ze allemaal en niet zonder reden. Het geeft namelijk vergrote kans op blijvende allergieën om eerder te beginnen en eventuele (darm)schade met gevolgen op latere leeftijd.

Dus voor 17 weken niet geven. Ook niet omdat jij het leuk vind. De eventuele schade zie je namelijk niet direct, maar komt vaak pas op latere leeftijd naar boven. Wat pietje of klaasje ook zegt, niet doen!

En hoe denk je dat hij er aan toe is?
    Aan alle normale ontwikkelingen die op deze leeftijd plaatsvinden, zoals kijken wat jij in je mond stopt, dingen in zijn mond stoppen etc? Dat zijn geen tekenen van toe zijn aan bijvoeding, maar normale ontwikkeling die vrijwel elke baby door gaat. Ergens tussen de 3 en 4 maanden.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dit advies had het cb jouw nooit mogen geven.

De richtlijn is 17 weken en geen dag eerder! En ook jouw cb hoort dit te weten. Ik heb namelijk onlangs een heel gesprek gehad met de overkoepelende organisatie van alle cb's in nederland en zij horen allemaal hetzelfde advies te geven. 17 weken en geen dag eerder.

Dat het nu goed lijkt te gaan geeft geen garantie voor de toekomst. Jammer dat je dit advies hebt gekregen.

Naar jouw eten kijken is niet omdat hij ook wil eten. Het is omdat hij rond de 3 a 4 maanden ineens beter gaat zien en daardoor ook meer van jou ziet. En ze willen ook alles zien, want ze zijn erg nieuwsgierig.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Wij hielden dit aan van het voedingscentrum:

Belangrijke criteria om te bepalen of het kind toe is aan bijvoeding zijn voldoende romp/hoofd stabiliteit, afnemende kokhalsreflex, interesse in eten en zelf dingen pakken en in de mond stoppen.
    Het risico op het ontwikkelen van een voedselallergie is hoger wanneer andere voedingsmiddelen dan borst- of kunstvoeding eerder dan de leeftijd van 4 maanden of later dan de leeftijd van 6 maanden worden geïntroduceerd. Dit is met name relevant voor kinderen met een erfelijke aanleg voor allergie die een grotere kans op het ontwikkelen van voedselallergie hebben dan andere kinderen. Het gaat hierbij om kinderen met minstens één ouder of broertje of zusje met een aangetoonde allergische aandoening zoals hooikoorts, astma of eczeem.
    Het Voedingscentrum adviseert dat in de leeftijd van 4 tot 6 maanden, als kind en ouders er aan toe zijn, vaste voeding geïntroduceerd kan worden. Dit dient als kennismaking met nieuwe smaken. Het gaat om kleine hapjes (dus een paar lepeltjes). Ze zijn extra en komen niet in de plaats van borstvoeding of kunstvoeding.

Wij hadden zelf al gelezen dat het wel tot 15 keer proeven is voor ze het lusten. Ook eerst groente proeven en daarna pas fruit, het zoete lusten ze sneller.

6. Logan

Logan Niet meer actief

We hadden het vier maanden consult en toen vroeg ik aan ze hoe te beginnen. Ze legde het uit en toen vroeg ik of we moesten wachten tot vier maanden of dat het 16 weken was. Hij was toen 16 weken en ik schat 3 dagen, en het mocht diezelfde dag zei ze. Erg jammer, want dan had ik liever nog die halve week gewacht.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Even ter onderbouwing over het zicht van een baby, misschien ook leuk om te weten ;)

Wat ziet mijn baby? | Ontwikkeling van het gezichtsvermogen in het eerste jaar

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op 5,5 maand. Daarvoor keek hij ook al enthousiast naar alles wat we deden en aten en at hij zijn vingers bijna op, maar toch gewoon gewacht. Mijn oudste kreeg overigens al op vier maand groente.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Daarom zeg ik ook jammer dat je dit advies hebt gekregen. Jij kan het nu niet meer terugdraaien. Ik wil jou en alle andere lezers dus wel erop wijzen dat het advies een niet correct advies is (en ook waarom).
    Het beste is om dit ook terug te koppen aan jouw cb. Vragen waarom ze dit advies hebben gegeven, terwijl hun eigen richtlijnen (en alle onderzoeken) anders zeggen;

Hier staan de richtlijnen van het NCJ, de overkoepelende organisatie binnen de jeugdgezondheid.
    https://www.ncj.nl/aanbod/richtlijnen/jgzrichtlijnenwebsite/details-richtlijn/?richtlijn=4&rlpag=526

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Niet doen hoor!
    Zijn lichaam kan nog geen voedingsstoffen uit iets anders dan melk halen.
    Dus als je nu al groenten/fruit geeft, zit zijn buikje daarmee vol, terwijl hij hier geen voedingsstoffen uit haalt. Hij kan nu enkel nog maar van de melk groeien.

Andere redenen zijn hierboven al aangehaald!

11. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Heel erg bedankt voor de reacties dames! Ik houd me aan de 17 weken, duidelijk zo :)

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Hier met 4 mnd begonnen met groente. Dat ging goed. Daarna (ca. 2 wkn later) ook fruit geintroduceerd. Dat ging wat minder. Hij bleef het een beetje opboeren en leek wat onrustig. Dus meteen gestopt, ook met groente. Daarna weer gestart met 5 mnd met weer alleen groente en later fruit. Toen ging reageerde hij wel goed.

Ik zou ook zeker het minimum van 4 mnd aanhouden, en daarnaast ook goed kijken hoe je kindje reageert op de hapjes.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier met 6 maand begonnen met rapley.
    Beter voor de darmen en de regie lekker bij het kind gelaten.

14. dalk

dalk Actief lid

10 okt 2014
    425
    0
    16
    Hier met 3 maanden begonnen op advies van de kinderarts.

15. Logan

Logan Niet meer actief

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Dat snap ik, maar het is juist een combinatie van gewone, normale ontwikkelingen die dankzij de voedingsindustrie worden gelinkt aan "toe zijn aan bijvoeding".
    Terwijl die ontwikkelingen volledig los staan van bijvoeding.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Hier met 5,5/6 maanden begonnen.
    Ik kon geen enkele reden bedenken om eerder te beginnen.
    Met 4 maanden konden ze ook nog niet goed rechtop zitten.
    En halfliggend een appeltje naar binnen slurpen,daar zag ik de meerwaarde ook niet van.

18. lian19

lian19 Actief lid

24 aug 2015
    260
    27
    28
    Wij zijn zo begonnen:
    4 maanden, fruit sochtends
    4.5 maanden, ook groente aanbieden, savonds
    5 maanden, broodkorstje in de hand smiddags (bakte ze nog niet zoveel van haha)
    6 maanden, stukjes brood (dat ging gek genoeg wel gelijk super)

19. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Mijn jongste is 5 maanden en wij beginnen op z'n vroegst over 2 weken maar eigenlijk vind ik het pas vanaf 6 maanden nodig. Oudste was ook over de 5 maanden heen.

20. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Met 4,5 maand. Af en die een hapje gegeven om te kijken wat hij deed. In een moment vind hij het lekker en wilde meer.

Deel Deze Pagina