Ik heb een zoontje van vier weken oud die al twee weken een snotneusje heeft. Met regelmatig een zoutoplossing toedienen was dit goed onder controle te houden en had hij er weinig last van. Sinds twee dagen heeft hij nu ook een zagende ademhaling (met name als hij wakker is en sneller ademt) waarbij je goed hoort dat hij last heeft van slijm en klinkt hij heel hees als hij moet huilen. Hij heeft geen koorts en drinkt redelijk goed al is het wel een kwestie van aanhappen, even drinken en weer loslaten enz. Verder is hij gewoon wat klagerig en slaapt hij heel slecht/onrustig, voelt zich waarschijnlijk toch echt niet optimaal. Ik zit nu al heel de dag te twijfelen of ik de huisarts moet bellen of niet, wij hebben zo'n huisarts die je enorm het gevoel kan geven dat je daar voor niks zit, maar hij is nog zo klein en krijgt het slijm gewoon niet weggehoest.. Anderzijds heb ik ook niet echt een idee wat de huisarts kan betekenen, hij drinkt voldoende en heeft geen koorts. Ik weet het dus gewoon even niet zo goed.. Mijn vraag is, hoe bepalen jullie wanneer je de huisarts inschakelt? En zouden jullie bij bovenstaand verhaal bellen?
Ik zou denk ik voor mn eigen gemoedsrust even bellen. Hier neemt de huisarts dan ook geen risico met kleintjes en zal je ook nooit het gevoel geven voor niks te komen. Overleg met de assistente kan geen kwaad. Al zal de huisarts er denk ik nu ook weinig aan kunnen doen. Even longetjes luisteren is voor mama alleen al fijn
Even bellen kan nooit kwaad natuurlijk! Zoals hierboven wordt gezegd, als er naar de longetjes wordt geluisterd is dat al heel fijn voor de gemoedsrust. Mijn zoontje had ook dat zagende geluid van slijm toen ie nog maar een paar weken oud was. Volgens cb kwam dat door de melk, daar neemt de slijmproductie van toe. Ook kunnen baby's (volgens mijn huisarts tot een maand of 6) niet goed hoesten, waardoor het slijm langer blijft zitten. Ik zou vooral opletten of z'n temp goed is, hij helder en alert oogt, en goede plasluiers heeft. Als dat allemaal in orde is, is er waarschijnlijk weinig aan de hand en is het een kwestie van uitzitten, helaas. Maar als je twijfelt, of je zelf gewoon ongemakkelijk voelt, gewoon bellen! Mijn huisarts geeft me ook altijd het gevoel alsof ik me aanstel, maar jammer dan hoor liever teveel dan te weinig.
Mbt baby's mocht ik altijd komen als ik belde Was beleid dat onder 1 jaar niet geweigerd mocht worden
Ik zou ook naar de HA gaan. En een goede HA luisterd naar een moeder, want moederinstinct is nou eenmaal een goede graadmeter. Mijn drempel is vrij laag voor wat betreft naar de HA gaan, zeker het eerste jaar.
Zeker niet te lang wachten! Ons zoontje kreeg met 5 maanden erge astmatische bronchitis. Was zo snel verergerd dat hij ook prednison nodig had. Hij had overigens geen/nauwelijks koorts. Soms doen huisartsen alsof dat persé nodig is, maar wij koortsen zelden in de familie.
Bedankt voor jullie reacties! Eind van de middag leek het even wat beter te gaan, hij was veel rustiger en omdat hij morgen bij de arts van het CB wordt verwacht wilde ik het even aankijken tot morgen, maar begin van de avond toch koorts en dus een ritje naar de HAP. Hij heeft keelontsteking.. Zo zielig
Agh wat naar Beterschap Mbt cb, nooit denken ik laat hun even kijken, zij zijn niet voor de medische kwaaltjes. Ze voeren controle op groeien ontwikkelijk
Dat dus. Voor medische zaken contact opnemen met je huisarts of HAP. Beterschap voor je kleintje. Zo jong en dan al een keelontsteking.