groente en of fruit hoe veel en hoe!

Discussie in 'Voeding' gestart door zonne bloem, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    Nienke is bijna 4 maanden
    dus tijd om te starten met groente of fruit

op het CB hebben ze t enkel over fruit maar ik wil eigenlijk beiden aanbieden omdat het schijnt dat kinderen dan beter wennen aan de groente smaken en dit dan misschien sneller en beter lusten

maar...

moet ik dan 2x per dag iets doen bv smorgens een fruithapje en savonds een groente hapje

of om de dag? ene dag een fruithapje andere dag een groentehapje

en op het cb zeggen ze als ze niet meer wil dan niet, want tussen 4 en 6 maand is puur om te wennen het gaat gewoon tussen de flessen door als extra om aan smaak te wennen

maar hoeveel moet ik dan maken??

ik heb ook wel gehoord van invriezen, dus n zootje wortels koken en appels raspen en dit in van die ijsblokjes dingen in e vriezer doen

maarja dan heb je zoveel dagen hetzelfde

korto tips tips tips!

2. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    heb mijn boek opperdepop (van AH) er bijgepakt

begin nu gewoon met een beetje bloemkool

eigenlijk "mag" het nog niet want ze is pas 10 september 4 maanden
    maar die 2 week

nu ik iets eerder begin kan ik zelf ook "wennen" en als ik t zo s n dag of wat vergeet is t ook niet erg
    langzaam opbouwen en over 2 week echt iedere dag iets

maar goed dan nog 2x per dag of om de dag afwisselen

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Beginnen met alleen groente is prima en 1x per dag is meer dan genoeg zeker in het begin. Zelf deed ik het 's morgens rond 10u een paar hapjes. En een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven om te wennen. Bijv. meer maken en dan in ijsblokbakjes invriezen en dan uit die voorraad geven. En dan bijv. bloemkool, broccoli, worteltjes, sperziebonen. Het is nog maar voor erbij dus het vervangt de eerste maanden nog lang geen bv of fles.

4. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    oke nouja bloemkool schijn je niet tgoed te kunnen bewaren, vind ik zelf dus ook niet te eten als ik t 1 dag in de koelkast heb laten liggen
    dus dat doen we niet meerdere dagen

ik begin nu ook nog niet steady elke dag, om zelf ook te wennen en omdat ze nog geen 4 maand is maar 3,5

maar dan doe ik idd ook 1 keer per dag en dan in de middag denk ik rond de fles van half 3

soms groente soms fruit :)

ze slaapt nu, dus als ze straks voor haar fles de 1e hapjes bloemkool krijgt nou ben benieuwd :D
    hou de camera maar in de aanslag hahaha

5. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij deden eerst af en toe een keertje, dus nog niet iedere dag.

Toen we wel iedere dag deden, deden we 1x per dag óf groente óf fruit. We gaven 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
    Als je kindje een vergrote kans heeft op allergieen zou ik 3 dagen achter elkaar geven.

Ik zou van fruit bijvoorbeeld 1 stuk pureren, wat ze dan niet meer opeet, kun je zelf wel opeten. Je kunt het ook invriezen. Bij de Action heb je hele handige vierkante kleine bakjes.
    In 1 zo'n bakje gaat de hoeveelheid van een 4 maanden potje. Als je 2 bakjes stampvol maakt, heb je de hoeveelheid van een 6 maanden potje. Ik vind ze ideaal.

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Oh ja, en veel plezier straks natuurlijk! Goed idee om de camera standby te houden!

7. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Uh.. Je kindje is nu dus 3 en halve maand? Zeker nog niet beginnen nu!! Pas vanaf vier maanden maar liever nog wat later, ze haalt tot de 6 maanden voldoende uit haar bv/fles voeding..

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Even wachten tot 4 maanden en dan rustig starten als je dat graag wilt (je 'moet' pas met 6 maanden dus hebt alle tijd).
    Ik zou de eerste tijd zeker 1x per dag max iets aanbieden, één groentesoort (pure smaken) per keer. Drie dagen hetzelfde is wel verstandig ivm mogelijke reactie .
    Als je kijkt op het introductieschema van Stefan Kleintjes zie je een hele lijst groentes (daar vanaf 6 maanden) die geschikt zijn om mee te beginnen omdat ze mild zijn.

Je hoeft zeker nog niet iedere dag iets te geven en een of twee hapjes is in het begin vaak voldoende.
    Hier at mijn zoontje welke groente wij ook aten, mijn buurvrouw kookte om de zoveel tijd een heleboel en deed dat inderdaad in de vriezer.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ook zeker nog even wachten... waarom die haast??
    Die twee weken kun je dan toch ook nog wel wachten als je toch met 4 maanden al wil beginnen?
    Dan zeker minimaal 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven ivm mogelijk (allergische) reactie.
    Tot 6 maanden is het zeker prima om gewoon 1x per dag iets te geven en het hoeft natuurlijk nog niet eens elke dag.

Houdt er rekening mee dat het de eerste tijd met name wat likjes zijn en dat je bijv aan 1 eetlepel per dag genoeg hebt. Je kunt dan beter invriezen in zo'n 'ijsblokjesbakjes', zodra het bevroren is kun je ze er evt uithalen en in een zakje/bakje doen.
    Om te beginnen is 1 zo'n blokje zeker genoeg...
    Verder zou ik adviseren om het tussen twee flessen door te geven en niet voor een fles, dan is vaak de honger te groot en zijn ze te ongeduldig. Dus bijv 1 uur na de fles of zo, in ieder geval op een moment dat je kindje goed wakker en alert is.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze is nog niet eens vier maanden. Dan zou ik echt nog even gevuld hebben. Tot een maand of zes zijn de darmen nog niet ver genoeg ontwikkelt om voedingsstoffen uit vast voedsel te halen, en it er echt voldoende in de melk die je kind drinkt.
    Beste moment om te beginnen is gewoon met 6 maanden, tot die tijd mag vast voedsel ook geen melkvoeding vervangen. Kun je het geduld niet opbrengen, dan mag je inderdaad met 4 maanden beginnen, maar natuurlijk net eerder. En je moet in je achterhoofd houden dt je kind er nog niets aan heeft, maar wel last van kan krijgen.
    Groente is beter om mee te beginnen dan fruit, en als je gaat geven, tot 6 maanden maar 1 ding per dag, dus OF groente Of fruit, niet allebei!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en tien dagen is veel voor een kind dat zo jong is! Komt overeen met anderhalf jaar voor iemand die twintig is...

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij zijn rond de 4 maanden begonnen met 20gr. groente óf fruit. Dus 1x per dag iets aanbieden. 4 dagen achter elkaar hetzelfde soort. We wisselden af met groente en fruit, dus eerst 4 dagen fruit, toen 4 dagen groente, toen weer fruit etc. Merkte dat 20gr. echt wel genoeg is hoor.
    Ik vries het gewoon in in de ijsblokvormpjes dan kun je per portie uit de vriezer halen, erg makkelijk. En later kun je dan weer makkelijk smaakjes combineren.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Precies, dat denk ik ook steeds, maar wist niet hoe ik het duidelijk moest 'omschrijven'... Iedereen zegt altijd: wat maakt die twee weken nou uit, maar op zo'n kort leventje is het behoorlijk wat.
    In een zwangerschap is er ook veel verschil tussen bijv 32 en 34 weken om geboren te worden (beiden natuurlijk te vroeg, maar er is wel overduidelijk verschil bij de kindjes in ontwikkeling).

14. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    goed hier waarm de haast, ze heeft last gehad van buikkrampen en moeilijke ontlasting

ze kreeg lactulose en drupjes tegen buikpijn
    mijn conclusie, groente en fruit is gezonder dan die medicinale troep

en ja hoor, geen buikpijnen meer hier en geen moeilijke poep meer!

top dus!

en ik hoorder laatst juist dat onderzoek heeft uitgewezen dat je beter rond 4 maand of eerder kunt starten dan 6 maand...

het zal per kind wisselen, maar soms rade kinderartsen ook aan eerder te starten voor buikpijn etc!

hier heeft t prima gewerkt!

dagelijks een beetje (vaak fruit dat lust ze wel groente nog niet zo hihi)

15. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Hier hetzelfde probleem.toen ik met 4 maanden met biivoeding begon.waren de krampjes verleden tijd.kijk vooral naar je kindje.;):D

16. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    nou idd
    dus op t antwoord van sommige "waarom die haast"
    omdat ik mijn kind geen buikpijn gun ;)

en omdat ik toch ECHT overtuigd ben dat groente en fruit gezonder is dan drupjes op homeopathisch basis (waarin altijd alcohol verwrkt zit) en lxeermiddelen (volgens artsen onschuldige suiker rommel maar het is en blijft een medicatie achtige)

17. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik heb juist tot 6 maanden gewacht OMDAT ons zoontje veel krampen en buikpijn had. Mijn zoontje kreeg wel bv, dat onderzoek waar je het over hebt ging volgens mij over kv kindjes dus dat gaat niet op voor alle kindjes.
    Ik zou zelf 2 weken wachten en dan enkel met groenten starten. Na 2-3 weken pas fruit introduceren. Drie dagen achter elkaar hetzelfde geven ivm reacties. In het begin heb ik maar een paar lepeltjes gegeven.

18. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    laatst met cb gesproken
    die vrouw zei ook " ze is 10 dagen te laat geboren

kortom, ze loopt in weze 10 dagen voor dan dat wij tellen...

het gaat perfect, ze lust niet alles maar wel veel
    vind t ook leuk en stampt met dr voeten en slaat met dr handen (vanmorgen vloog me de aardbei/perzik om de oren hahaha)

dus ff samen met haar hand gewerkt, nou dat ging toch mooi richting haar mond

geen buikpijnen meer echtgrooooot succes dus

19. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    even in je berichtje gereageerd ;)

20. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid