4 maanden dip of luie drinker?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door limax, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. limax

limax Lid

4 aug 2012
    5
    0
    0
    Hallo,

Ik ben lisette en moeder van sanne (bijna 4 maanden).
    Ze is een hele tevreden, lieve en heldere baby. Vanaf haar geboorte iets te iel maar dat maakt ze dubbel en dwars goed met karakter.
    Vanaf de geboorte heeft ze moeite met drinken.

De borstvoeding hebben we na 13 dagen opgegeven omdat ze niet goed dronk (ze zeiden een luie drinker) steeds in slaap vallen zodra het ergste hongergevoel voorbij was.

Vanaf dat moment flesvoeding gegeven. Ging opzich prima maar niet van harte. Ook cb zei dat ze eigenlijk te weinig drinkt 5x 120cc. Ze lijkt geen honger te hebben want ze slaapt veel tussen de voedingen en s'nachts komt ze al vanaf 8 weken niet meer (slaapt tussen 21.00 en 07.00)
    Dit alles vond ik acceptabel...

Maar sinds 1 week wil ze de 120cc eigenlijk ook niet meer opdrinken. Ze begint al te mopperen zodra ik de slap om doe. Speen in de mond en dan meteen met de tong weg duwen of de melk weer uit haar mond laten lopen. Na veel moeite en enige driftbuien van sanne krijg ik er meestal 100cc in 5x per dag. Veel te weinig naar mijn idee maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Wat ik tot dusver heb geprobeerd is:
    - afleiden door gezelligheid
    - juist niet afleiden en alle prikkels uitbannen
    - grotere speen
    - kleinere speen
    - in 2 of zelfs 3 keer geven zodat ze zoveel mogelijk eet
    - dwingen
    - niet dwingen
    - lauwe fles
    - wat warmere fles

ppffff ik weet het even niet meer. Ik zit nu even in de fase van prima als je niet wilt drinken dan ga ik je niet dwingen. Maar maak me wel een beetje zorgen over de hoeveelheid die ze binnen krijgt.
    Ze weegt nu ongeveer 6 kilo en is ongeveer 62 cm lang. 8 augustus wordt ze 4 maanden.
    Hier en daar hoor ik mensen over de 4 maanden dip... bestaat dat echt? En zou dit dat kunnen zijn?

Hopelijk kunnen jullie wat met deze vraag en hebben jullie een gouden tip voor mij!

Groetjes lisette

2. limax

limax Lid

4 aug 2012
    5
    0
    0
    owhja nog vergeten,

Sanne drinkt nu uit een avent fles...heeft het nog zin om eventueel een andere fles te proberen bijvoorbeeld difrax? Of is het een fabeltje dat als je een andere fles aanbied dat dat een nieuw inpuls kan zijn voor je kind om te gaan drinken?

groetjes lisette

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Lisette,
    Ik kan me voorstellen dat je je wat zorgen maakt en je hebt al zoveel geprobeerd. Het is ook niet erg als je dochtertje tijdelijk wat minder drinkt, maar je moet het wel in de gaten houden. Het is wel wat vroeg, maar misschien krijgt ze tandjes? Dit kan er ook voor zorgen dat ze minder trek in de fles heeft. Een andere fles en speen is altijd de moeite waard om te proberen. Of met een lepeltje de voeding geven. Heel veel succes.
    Groetjes, Petra

4. limax

limax Lid

4 aug 2012
    5
    0
    0
    Hallo petra,

Dank je wel voor je reactie!
    Aan tandjes had ik zelf ook al gedacht, ze is al een maand aan het kwijlen en kauwt op alles wat ze tegen komt. Maar kan nog niks ontdekken in haar tandvlees. Ook sprew had ik overwogen omdat ze een heel klein beetje aanslag op haar tong heeft maar voor de rest nergens blaasjes of witte stipjes.
    Ik ga gewoon nog even een ander merk fles proberen om te kijken of het misschien helpt.

Nog een vraagje...misschien heeft dit ook te maken met haar drink gedrag. Ik hoorde als je intollerantie voor koemelk hebt, 1 van de tekenen kan zijn dat je heel veel witte brokken in de poepluiers zitten. Ik vindt namelijk dat sanne veel meer witte brokken heeft dan ik mij uit de kinderopvang kan herinneren (mijn werk). Kan het zijn dat ze niet zozeer allergies is maar misschien enigsinds intollerant?
    Ik weet het ook niet, misschien zie ik ze wel vliegen omdat ik zo graag een oorzaak/oplossing wil vinden voor Sanne:)

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Groetjes lisette

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Lisette,

Een lactose intolerantie komt bijna niet voor bij kindjes, ik denk niet dat dit het geval is, maar je kunt het ook altijd aangeven en navragen bij je CB.

Groetjes Eveline

6. limax

limax Lid

4 aug 2012
    5
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie!

Ik kijk het nog even aan en anders overleg ik het met het cb.

groetjes lisette

Deel Deze Pagina