Sinds ongeveer twee weken doet mijn dochter ontzettend moeilijk met eten. Begint dan bijvoorbeeld heel hard te huilen en druk te duimen. Of hapje beland wel in de mond maar wordt er direct met haar vingertjes weer uit haar mond gehaald. Of ipv netjes haar mond open doen doet ze haar mond een heel klein beetje open en dan meteen weer dicht zodat het eten van de lepel af valt. Of ze begint heel druk met haar handen en voeten te zwaaien. Ik snap er niets van tot twee weken geleden vond ze alles heerlijk en at ze zonder problemen al het avondeten op en nu ineens niet meer. Tandjes heeft ze nog niet, heb wel gecheckt of er iets doorkomt, maar ik zie geen bobbels of witte puntjes... Iemand die dit kan verklaren? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Oh ja dat hebben we hier ook al weken. Dr uit duwen met dr tong/ mond dicht/mond klein stukje open/ 3 happen verzamelen en dan langzaam dr uit laten lopen/hoofd wegtrekken enz Wat nog het beste helpt is afleiden met speelgoed en snel het eten naar binnen kiepen.
Hier met ZL zo'n zelfde fase gehad...van de 1 op de andere dag een lastige eter. Hij was altijd dol op macaroni en bloemkool maar ook dat ging er niet meer in. Gewoon eten blijven aanbieden. Kan ook zijn dat door het warme weer ze iets minder eet. ZL eet nu het liefste iets van brood en niet echt warm eten. Ik zelf trouwens ook ZL wilde graag op een gegeven moment zelf eten trouwens. Geeft een beetje een zooitje maar iets in de buik is beter dan niks denk ik dan maar.
Hier ook met dochter ineens terwijl ze altijd goed at. Maar de warmte doet geen goed voor haar eetlust.
Herkenbaar! Warm eten gaat nog wel maar brood is een drama Ik probeer haar meestal ook een beetje af te leiden en dan gauw wat geven. Ook zelf wat laten eten (stukje in de hand) helpt ook nog wel.
Hier ook een dochter van 10 maanden die hetzelfde doet.. Dacht eerst ook de warmte of doorkomende tandjes, maar volgens mij hoort het ook bij de 11-maanden-sprong. Ik blijf er in ieder geval luchtig mee om gaan en niets forceren. Wil ze niet eten? Probeer ik het nog 2 keer daarna haal ik het bordje weg. Als ze echt honger hebben eten ze vanzelf wel. En veel zelf laten eten inderdaad (al maakt dat niet zo'n verschil hier ze gooit de stukken brood en fruit gewoon op de grond of geeft het aan de hondjes)
Hier ook zo'n fase. Maar hij eet dus wel mooi zijn bord leeg als ik alles in stukjes voor hem neer keg. Hij wil het zelf doen. Prima! En dan moet ik niet meer dan twee stukjes per keer neerleggen anders gooit hij het op de grond. Ook zoiets. Gekkie. Maarja dan maar zo. Dus van 50/50 rapley methode zijn wij nu over gegaan op 100% rapley. Misschien eens proberen of ze zelf wil kliederen?
Zelf eten werkt wel bij haar, maar dan wordt het zo'n rotzooi. Met penne en boontjes gaat t prima in haar mond, maar rijst of macaroni wordt echt een mega bende... Ik weet het, moet het loslaten, maar bah
Haha hier word ook veel in het haar gesmeerd groot laken onder de kinderstoel, en tegenwoordig is een badje na het eten heen overbodige luxe maar je word er steeds sneller in. Tien minuten en manneke is weer schoon en fris . Maar ik maak me dan ook geen illusies...ik heb straks twee jochies...als ze eenmaal gaan buiten spelen dan zal er nog wel meer te wassen bij komen
Zoek eens wat op over de rapley methode, kindjes leren zelf eten. Bied het aan, laat ze zelf pakken, voelen, proeven, ontdekken, kauwen, slikken. Eten moet gezellig en leuk zijn, niet negatief of een strijd. Je kindje zal eten wat nodig is, de rest komt wel. Tot een jaar is het BIJvoeding. Niks moet. Maak het gezellig aan tafel. Als je kindje zelf eet, kun jij ook lekker eten. Op facebook is er ook een groep: Bijvoeden vanaf 6m à la Rapley