Dames, Zaterdag viert mijn schoonvader zijn verjaardag, maar er zijn drie kindjes in de familie met de waterpokken... Mijn kleine man is nu bijna drie maanden, en ik weet wel, hij moet het een keertje krijgen, maar vind dat nu nog wat te vroeg? Weten jullie hoelang de waterpokken besmettelijk zijn, en kunnen de ouders/opa's en oma's ook drager zijn?
Hoi! Waterpokken zijn al 2 weken voor het zichtbaar is besmettelijk en dit blijft zo, zolang er nog vocht uit de blaasjes komt. Of opa's en oma's echt drager kunnen zijn weet ik niet zeker, maar volgens mij niet. Wel is het zo dat kindjes die onder de anderhalf jaar waterpokken krijgen, het nog een tweede keer kunnen krijgen. Dit hangt er ook wel een beetje vanaf hoe heftig ze het hebben gehad hoor! Kan me ook heel goed voorstellen dat je niet wil dat je kleintje het nu krijgt hoor! Zou ik ook niet happy mee zijn, liever als ze wat ouder zijn..
Waterpokken zijn besmettelijk totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Een baby van 3 maanden wil je echt niet de waterpokken laten krijgen. Een baby kan er heel ziek van worden. En als ze die krijgen op die leeftijd heb je grote kans dat ze het nogmaals krijgen. Ik zou niet op visite gaan en een andere keer (over week of 2 ) langs gaan.
Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten? Waterpokken is heel besmettelijk vanaf 2 dagen voor het optreden van huiduitslag totdat alle blaasjes een korstje hebben (meestal uiterlijk 7 dagen na het ontstaan van de blaasjes). Het waterpokvirus zit in de keel en neus van iemand die geïnfecteerd is. Door hoesten, niezen en praten komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet worden. Besmetting kan door contact met vocht uit de blaasjes plaatsvinden. De korstjes die later in plaats van de blaasjes komen, zijn niet besmettelijk. Na besmetting duurt het maximaal 3 weken voordat ziekteverschijnselen optreden. Zou dus even kijken en navragen hoelang ze het al hebben.. Of anderen drager kunnen zijn denk ik niet, maar aangezien het in de lucht 'hangt' als een virus zal het er dan wel in huis zijn. Anders als eerste langs gaan hihi.
Je wilt idd niet dat je baby van 3 maanden het krijgt. Ik zou de verjaardag skippen. Kans is groot dat minstens 1 van die kindjes besmettelijk is.
Mijn zoontje was 4 maanden toen hij het kreeg, was echt niet grappig. Alledrie hadden ze het maar hij zat echt ontzettend onder, heel zielig. Ook was er 1 stuk gegaan bij zijn oog wat voor een onsteking zorgde en had bijna een longonsteking. De peuter en kleuter met waterpokken trokken het een stuk beter.
Mijn dochter kreeg waterpokken toen ze 4 mnd oud was, en kreeg misschien 15 pokjes. Ze had er totaal geen last van. Twee weken later kreeg haar grote broer ze ook, hij zat helemaal onder en had veel meer last van jeuk. Meestal krijgen kleintjes (jonger dan een jaar) het zó mild dat ze er niet voldoende weerstand mee opbouwen, en dat ze het nog eens moeten doormaken. Ik ga er van uit dat m'n dochter ze nog wel eens zal krijgen. Pasgeboren baby's, zwangere vrouwen en mensen met problemen met hun afweersysteem (bijvoorbeeld door hiv of leukemie) lopen een kleine kans op complicaties. Voor hen is het aan te raden direct contact met een waterpokkenpatiënt te vermijden. (bron: RIVM). Volgens mij is een kind van 3 mnd niet pasgeboren en als die verder niets mankeert zou ik me niet al te druk maken om waterpokken. Als de ouders en grootouders zelf ooit al eens waterpokken gehad hebben, zullen zij er nu geen 'drager' van zijn. Ik zou het niet per se uit de weg gaan, maar dat is een heel persoonlijke afweging.
Ik heb begrepen onder een half jaar. Mijn dochter had ze toen ze 4 mnd was. Geen last van gehad, hoop dat het niet nog een keer komt.
Hier ook zo'n zwaar geval op.hele jonge leeftijd. Het is waar: ze moeten het ooit een keer krijgen. Maar achteraf had ik het 'beter' gevonden als het wat later was geweest. Maar helaas werkt het zo niet op een kdv. Wat betreft verjaarsvisite: hierin heb je zelf een keuze, dus ik zou niet gaan. Waterpokken zijn zeer zeer zeer besmettelijk, dus besmetting (zeker met drie kindjes) is bijna gegarandeerd.
Ps. Ik ben met ingedroogde pokken op visite geweest bij een vriendin met een kleuter. Succes gegarandeerd! Tien dagen later had dat kindje ze ook...
Is het een ziekte, die in alle maanden voor kunnen komen, of is het net als griep min of meer seizoensgebonden?
Meestal in het voorjaar hoor! Ik zit er ook op te wachten nu.. Neefje heeft het, en ze gaan allemaal 3 dagen in de week naar opa en oma..
Die heeft ze inderdaad wel flink zitten... zo veel had mijn oudste er nog niet eens. Maar ik hoop dan ook wel dat dit voldoende was om er afweer tegen te hebben. Geen idee hoe dat precies werkt.
Meestal is het inderdaad zo'n periode waarin heel veel kindjes het hebben! Maar het 'probleem' heeft zich al opgelost! Gister belde mijn schoonmoeder en zei; Kom maar niet met die kleine.. Ik wil niet dat je het opzoekt!! Zonder dat wij erover waren begonnen!! Bedankt voor jullie reacties!
Oh, nog een vraagje. Is Waterpokken iets Nederlands of West-Europees, of is het mondiaal? Het is namelijk zo, dat ega van Vietnamese afkomst is, en natuurlijk 2 tantes en nicht ook. En ik weet niet of die het allemaal hebben gehad.
Mijn zoontje heeft ze gehad toen hij 6 maanden was. Hij is er héél ziek van geweest, heeft 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik zou dus niet naar die verjaardag gaan.
Op wikipedia staat dat meer dan 95% van de mensen voor hun 12de deze ziekte doormaken bij een gematigd klimaat, en dat het bij een subtropisch klimaat op 50% ligt. Sommige landen enten hier ook standaard tegen in trouwens.