wat voor groenten?

Discussion in 'Voeding' started by elsie22, Oct 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

wat voor groeten mag je een baby geven als je er mee begint? en als je het zelf maakt kan je er dan aardappel door doen? ik wil het namelijk zelf gaan maken en invriezen.

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    - wortel
    - courgette
    - bloemkool
    - brocolli
    - sperziebonen

ik zou eerst met puur groente beginnen, ik doe er nu sinds 2 daagjes wat aardappel door!

fruit:

- appel
    - peer
    - banaan
    - nectarine
    - banaan
    - kiwi
    - aardbei

ik maak ook alles zelf in de blender en vries het in!
    Jelmar is binnenkort 6 maanden, dus ga dan ook wat andere dingen proberen, zoals beetje vlees erbij, of een keertje wat pasta of rijst, maar maak dus wel alles zelf, is goedkoper, gezonder, leuk, en je voelt je stiekem toch wel een beetje goed dat je je eigen hapjes maakt :D
    (niet lullig bedoeld tegen dames met potjes, zijn hier ook met potjes begonnen, en heb ze ook nog wel in huis voor het geval ik es wat uit de vriezer vergeet te halen :p)

3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

dankje! ik moest even inspiratie opdoen haha en moet ook nog een blender in huis halen! maar ben bijna jarig en ik zie mijn moeder er nog wel voor aan om zo'n ding voor me te kopen.

maar vanaf hoeveel maanden heb je er aardappel door gedaan? want je hebt ook worteltjes met aardappel in een potje van 4 maanden.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Daar kun je beter even mee wachten omdat de kans op allergische reacties groot is.

Verder zie ik doperwtjes in je lijst niet staan - hier een groot succes.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Aardappel is ook groente en mag je dus vanaf 6 maanden gewoon geven. Is erg gezond.

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    oh, dat wist ik niet van die aardbei en kiwi! ik weet dat olvarit wel aardbei door 'zn 4 maanden cupjes doet, vandaar dat ik dat er neer zette :) heb het zelf nog nooit gegeven omdat het me te duur is :p

Jelmar is nu 5,5maand en krijgt dus net wat aardappel erdoor, maar dat is meer omdat ik hem eerst gewoon aan de groente smaken wil laten wennen, want aardappel geeft het toch wel een heel andere, ook wat mildere smaak

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    blender, of staafmixer, werkt beide goed! zijn altijd wel in de aanbieding ook bij marskramer of blokker,
    of inderdaad even hint laten vallen bij je moeder haha ;)

8. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Dat het in potjes zit, wil niet zeggen dat je het ook vers kan geven trouwens. Wat er in potjes zit is vrij minimaal en erg bewerkt waardoor de allergenen kapot gaan (heb ik me laten vertellen).

Aardappel zou ik inderdaad mee wachten. Ons ventje heeft er in het begin erg veel last van gehad en het ging pas goed vanaf een maand of 9.

Ik geloof dat pompoen en aubergine ook nog veilige groentes zijn, maar dat weet ik niet zeker.

9. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik was bij ons in de winkels eens aan het kijken wat ze zoal hebben, maar ze hebben niet echt veel keus. vandaar dat ik het idee had om het zelf te gaan maken.

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    komt omdat ze nog heel erg moeten wennen aan een nieuwe smaak. kan wel tot 10 keer duren voor ze het echt lekker vinden. dus hier begonnen met heel vaak dezelfde smaak achter elkaar ;)

ik ga als hij 6 maanden is, proberen vers te maken ;) vind ik een mooi streven!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik ben begonnen met echt pure smaken: wortel, broccoli, bloemkool en sperzieboon. Daarna ook eens los een stukje aardappel. Pas nadat hij die 4 groentes een paar keer goed had gegeten, ben ik verder gegaan met een paar fruitsoorten (banaan, appel, peer en mango). Pas daarna ben ik wat gaan proberen met rijst en aardappel.

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hier heb je in de winkels alleen wortel bruine bonen sperziebonen en bij de kruitvat zag ik nog iets van tuingroenten, dus geen brocolie ofzo.

13. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Courgette valt hier ook in de smaak..

14. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    nee, maar Olvarit bepaalt niet wat wel & niet mag hoor ;)
    want courgette hebben ze ook niet in hun potjes zitten vanaf 4 maand, maar mag wel, sperziebonen, brocolli, doperwtjes inderdaad.
    je kunt dus zelf ook veel meer variatie bieden dan potjes :) (ik deed 3 a 4 dagen achter elkaar hetzelfde aanbieden qua smaak eerst)

15. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik ga denk ik vanaf 6 maanden zelf het eten maken, en wil dan graag zo'n babycook hebben. weet niet of dat handig is?

16. marijke2

marijke2 Actief lid

Mar 27, 2009
    466
    0
    0
    ik heb een vraagje. waneer mag je ze spruitjes geven?
    en wat voor vlees?
    ons meisie bijna al 10 maanden.
    wil proberen dat ze met ons mee eet.

17. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

Dec 28, 2006
    1,541
    142
    63
    Female
    De babycook is hier een erg groot succes!!! Ik gebruik hem iedere dag en je kunt erg fijn pureren maar ook met stukjes. Ideaal voor al het eten mijn meisje is nu 9,5 maand een heeft nog nooit iets uit een potje gehad, echt niet nodig want als ik snel wil gebruik ik ook de babycook. Binnen 15 minuten een super maaltijd.

Spruitjes mogen ze in principe vanaf 6 maanden al alleen het kan darmkrampjes geven. Ik geef het vanaf 8 maanden en dat gaat prima.
    Vlees vanaf 9 maanden
    mager rundergehakt
    lamsvlees
    kipfilet
    kalkoenfilet
    Maar denk ook eens aan
    ei
    Tahoe
    soja

18. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

Dec 28, 2006
    1,541
    142
    63
    Female
    Oh ja even terug komen op de vraag van TS.
    Je vindt lijsten op internet wat wel en niet mag op bijv. borstvoeding.com.

Je kunt het beste eerst alles even apart proberen zodat je weet hoe je kindje erop reageert. Als je direct gaat mengen weet je niet waar een eventuele allergische reactie van komt of die eventuele krampjes. Als je het drie dagen hebt gegeven kun je het gaan mengen.

19. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik zal eens een kijken nemen op borstvoeding.com

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Aardappel is heel erg mild en daarom heel erg geschikt als allereerste groente. Je kunt het ook op heel veel verschillende manieren aanbieden, van bijna vloeibaar tot in stukken.

Dingen als blenders, staafmixers en babycooks zijn echt overbodig hoor! Als je gewoon met 6 maanden begint met de introductie van bijvoeding (dat is ook wereldwijd het advies) dan is het voldoende om even met een vork te prakken. Je kunt dat ook je kind gewoon zelf laten eten met de handjes (babyled weaning). Veel minder werk en veel gezelliger, vonden wij.

Share This Page