ons zoontje van 3 maandeb clusterd sinds 2 dagen savonds.Op zich geen probleem maar zaterdagavond moet ik weg... wat kan ik doen??hij heeft vandaag voor het eerst uiit een flesje gedronken,dat ging wel goed..ik hoop dar het gauw beter wordt,,,
dat doet mijn meisje ook altijd s'avonds en die wilde vanaf een maandje of 4 geen fles meer en die wil ze nu nog steeds niet. ze drink vaak om half 7 en om half 8 weer en gaat altijd slapen rond 8 uur en slaapt dan flink door. ik maak mijn afspraken altijd na 8 uur, ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen. ik zou wel flink blijven oefenen met de fles, en het liefst elke dag dezelfde tijd (bijv in de avond) dan went hij er vast aan, denk ik? moet je elke zaterdagavond weg? of is dit eenmalig? je kunt ze wel een bepaald ritme aanleren. dat heb ik ook gedaan voor mijn werk. ik werk in de middag en begin om 1 uur, vanaf half 1 gaf ik haar de borst. en dat is nu normaal, waar we ook heen gaan ze wil altijd om half 1 de borst!
Gewoon weggaan, voor je vertrekt even goed laten voltanken en flesje achterlaten. Ergste wat er kan gebeuren is dat je eerder naar huis moet.
Tja, zorgen dat je voldoende flesjes achterlaat, denk ik. Ik heb vanavond een verjaardag, ik ga nog niet zo heel lang weg maar denk toch drie of vier uur weg te zijn. Waarschijnlijk heeft hij hooguit twee voedingen nodig, maar als hij gaat clusteren is er nog een derde nodig. Ik vind het zonde om drie voedingen uit de vriezer te halen, want als je die derde niet nodig hebt kun je hem niet meer terug invriezen en moet je hem dus weggooien. Dus heb ik twee voedingen uit de vriezer gehaald en vanochtend nog een verse gekolfd. Ik denk dat hij aan die twee voedingen uit de vriezer wel genoeg heeft. Dan kunnen we die derde verse voeding alsnog invriezen. En als hij toch niet genoeg heeft aan doe twee voedingen kunnen we die verse gewoon gebruiken natuurlijk.
Zo doe ik het ook. Julian komt om 17.30, 18.40 en dan weer om 20.15 ( en na 5 minuten slapen) Als ik eerder weg moet geef ik hem zoveel mogelijk en dan zit er nog wel 400 cc in de vriezer.
Clusteren betekent dat de baby een paar keer kort achter elkaar drinkt. Dus dat er bijvoorbeeld geen drie uur tussen twee voedingen zit, maar dat je kindje vier keer in drie uur drinkt. Veel kindjes doen dit bijvoorbeeld 's avonds om zich vol te tanken voor de nacht. Op een regeldag kunnen baby's een hele dag vaak drinken. Dat doen ze dan om je productie op te krikken.