Onze dochter van 17 maanden eet heel slecht groente en aardappelen. Wat ze wel lust is soep en en vlees en bijvoorbeeld gebakken aardappelen. Nou hadden we vandaag wortelstamppot en ze wilde niet, nu zei ik neem een hapje,dan krijg je een stukje worst. En hup zo een grote hap in der mond. En dit deed ze nog zo 4x achter elkaar. Nu vraag ik mij dus af is dit slecht, want eigenlijk beloon ik haar nu met eten zeg maar. Hapje groente, stukje vlees.... Maarja het werkt dus wel. Wat zeggen jullie hiervan?
Ik heb zelf nog gewn ervaring ermee.. Maar als t werkt en jij voelt je er goed bij maakt het toch niet uit wat andere vinden...
Jaa dat is wel zo, maar ik heb wel vaker gehoord dat belonen of straffen met eten niet goed is, krijgen ze verkeerde associaties mee.... Daarom was ik ook benieuwd naar andere meningen
Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar als ze daardoor wel eet krijgt ze wel haar voedingstoffen binnen. Alleen zou ik oppassen dat dit geen spelletje wordt en straks alleen maar beloond wil worden met vlees als ze geen groente wilt eten! Maar voor nu zou ik lekker zo doorgaan, ze eet wel!
Ze is 17 maanden.....ik vind het heel goed dat je het zo doet. Als ze "ouder" is, moet je natuurlijk wel "iets" anders bedenken.
Waarom zou het niet goed zijn?? Is ook maar net de manier waarop je het brengt.... Als ze hier d'r groenten niet wil eten dan maken we ook wel eens een hapje met onderop groenten en bovenop stukje vlees. Dan gaat het er wel in. Zo krijgt ze wel alles binnen en is iedereen tevreden! Vindt het bv anders als er gechanteerd wordt met het toetje: niet eten is geen toetje. Dat hoort hier in ieder geval net zoveel bij de maaltijd als de rest.
Dit werkte bij zoonlief heel prima en hij is nu 3,5 jaar en eet heel graag van alles (het bij voorkeur groenten!)... we deden dit niet zozeer uit beloningsprincipe maar vooral omdat hij anders eerst het vlees op at en daarna nog 2 hapjes van de stampot (boerenkool bijvoorbeeld).
Wat wij deden, was bij elk hapje groente dat ze nam, haar prijzen En als ze haar hele bordje op eet, roepen we hier altijd "hieperdepiep, het is weer helemaal op!" En dan showt ze haar lege bord aan iedereen.. Helemaal trots is ze dan ook Een soort van feestje maken we er dus van. Werkt hier goed, zelfs bij de groentes die ze eigenlijk helemaal niet zo lekker vind (rode kool en zuurkool). Misschien het proberen waard, en anders gewoon doen zoals je het nu doet. Zolang ze het maar binnenkrijgt, denk ik dan.
Dat is een persoonlijke keus, wij doen het absoluut niet, dan maar niet. Hij mag zelf pakken wat hij lekker vindt. Zo is hij dol op broccoli en boontjes en als die op het bord liggen, eet hij vaak die eerst en dan zijn vleesje, maar..... als er rookworst bij ligt, zoals gisteren, dan eet hij die eerst op, maar daarna gewoon zijn boontjes. Ik heb geen supermakkelijke eter, maar ben best trots dat hij bepaalde groente nu wel eet. Ik vin dat eten normaal moet zijn en daarom doen wij niet aan belonen en straffen of het verbloemen met vlees of appelmoes ofzo.
Wat vind je zelf lekker? Mij smaakt stamppot beter als ik stamppot en worst samen in de mond heb. Ervaar je het zelf als belonen? Ervaart j kind het zo?
Ik doe wel iets soortgelijks, omdat mijn dochtertje anders niet eens wil proeven. Ik vind het prima als ze iets niets lust of niet lekker vind, maar ik wil wel eerst dat ze proeft. Als we dus boerenkool eten (oh groen help!) geef ik haar eerst een hapje van mijn bord, boerenkool met een stukje worst erbij. Dan wil ze het wel en als ze eenmaal geproefd heeft weet ze 'oh ja dat lust ik wel' en eet ze gewoon. Ik vind het geen verkeerde methode om ze op dit moment wat meer te laten proeven. En als ze het niet wil, dan niet, prima, dan eet ze alleen vlees, maar dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd.