groente en fruithapjes maken 4 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door prachtigwonder, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ik ben begonnen met zelf groentehapjes maken.

iemand suggesties en ook de stappenplan;) ?

nu heb ik vandaag broccolihap gemakt.
    ik heb de brocoli een half uurtje gekookt zodat het echt zacht was en daarna heb ik het in een "blender"gedaan. maar kreeg het niet echt smeuig dus toen heb ik 30cc kookvocht met 1 schepje flesvoeding erbj gedaan. en toen was het precies goed.
    maar zijn er ook nog andere manieren?

graag hoor ik tips van andere mamas die zelf voor een kindje tussendoortjes maken:)

2. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik heb het altijd gewoon gekookt en geblenderd. Persoonlijk zou ik die flesvoeding achterwege laten, dat is echt overbodig. Dat krijgen ze wel in de fles.

Voor de eerste hapjes de smaken zo puur mogelijk houden, dus gekookte worteltjes, doperwtjes, sperzibonen etc. Zo leren ze die smaken eerst goed kennen.
    Later kun je aardappel toevoegen of rijst en nog later wat vlees.

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik ben met 6 maand begonnen en prakte gewoon zachte groente met aardappel, eventueel olijfolie erbij.

Mn jongste heeft nu 2x fruit uit een potje op maar ze duwt alles er meteen uit, ze slikt niet. Is ze er nog niet aan toe dan? Slikken jullie kindjes wel?

4. prachtigwonder

prachtigwonder Niet meer actief

ja hoor volop. hij is 3 en halve maand.
    op advies heel voorzichtig eerder begonnen en hij doet het verbluffend ( hij zit op 4 flessen vandaar bijvoeding ). alleen groente vind ie niet lekker nog. en rijstebloem gaat hij van spugen als ik het door zijn fles doe dat gaat beter in papje. maar hij is nog jong dus niet zo gek;) zijn lichaam vind dat denk ik te zwaar nog.
    fruithapjes werkt hij een half potje met gemak weg. maar dat is ook wat natter. groente heeft hij ook wat meer moeite mee omdat het droger is.
    maar blijf dat toch ook proberen want het is niet de bedoeling dat hij alleen maar zoetigheid lust.
    wortel vind ie nog wel gaan en sperziebonen uit potje maar de rest lust hij echt nog niet.
    hij heeft trouwens totaal geen krampjes dus dat is gunstig.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je kindje kan zitten, kun je ook gewoon zachte stukken fruit en groente geven om van af te happen. Maar met 4 maanden is dat meestal nog erg lastig ;)

Hier combineer ik: ze krijgt gepureerd als ze haar warme hap krijgt en verder krijgt ze stukken in haar hand als wij aan het eten zijn.

Om mee te beginnen:
    wortel, broccoli, sperciebonen, erwtjes, koolraab, courgette.
    banaan, appel, mango, peer, avocado.

Dat zijn lichte fruit- en groentesoorten, waarmee je je kind goed kunt laten wennen aan de bijvoeding.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

@RM reageerden jouw kindjes ook op fruit of groente? ik heb een lijst van de dietiste dat ik heel voor zichtig moet beginnen (KMA) omdat ze kan reageren.. Lijkt me zelf wat vergezocht..

oke slikken dus wel. Ik ga nog een weekje wachten en dan groente geven dat is wat ruwer. Ik had peer uit een potje en dat was zooo glad! Net melk zeg maar.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza wilde zelf pas echt bijvoeding met 5,5 maand en dat ging goed. Weet niet of dat kwam door de BV, dat daarmee haar darmen beter klaar waren voor de fruit en groente, maar die heeft nooit ergens last van gehad toen eigenlijk.
    Caitlyn begonnen met 4 maanden, vanwege de reflux kijken of dat ging. Voor de reflux ging dat idd prima, maar die kreeg giga krampen van de groente, dus weer gestopt. 3 weken later weer, weer krampen, weer gestopt.
    Uiteindelijk ging het bij 5,5 maand wel goed en een week of 3 later ook met fruit gestart. Ben dus wel heel voorzichtig begonnen met de groenten en fruit die ik hierboven noemde. Geen bloemkool (gasvorming), geen bruine bonen die olvarit wel in potjes aanbied vanaf 4 maanden (wederom vanwege gasvorming, maar ook omdat bruine bonen wel heftig zijn op zichzelf).
    nu twee weken geleden gestart met vlees door de warme hap en hup: weer enorme krampen. Weer mee gestopt nu dus en nu weer even enkel groente en fruit en brood.

Dus twee verschillende ervaringen, met dus wel de oudste op BV en de jongste op KV. Of dat het verschil gemaakt heeft, of dat Caitlyn gewoon gevoeliger darmen heeft, is natuurlijk de vraag. Zullen we voorlopig het antwoord nog wel niet op achterhalen :)

Maar ik zou dus zeer zeker voorzichtig zijn! Bepaalde voedingsmiddelen kunnen een kruisallergie uitlokken, en die moet je dan tot de eerste verjaardag liefst wel mijden, (geitenmelk, sojamelk, citrusvruchten).

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Dankjewel!

die geef ik soweiso niet nee, maar het ging me om de gewone dingen. appel moest ik eerst koken omdat dat allergeen is bijv. Mn oudste kreeg daar rode vlekken van en laatst ineens weer. zij had geen KMA bij mijn weten maar goed.

Deel Deze Pagina