Mijn zoontje van bijna 7 maanden krijgt nog steeds borstvoeding alleen nu groeit hij de laatste tijd erg weinig. Gisteren op het cb gewogen en de afgelopen maand was hij maar 120 gram gegroeid! Ook zijn zijn plasluiers niet erg zwaar de laatste tijd. De arts adviseerd om te stoppen met de borstvoeding, nu heb ik een paar keer een flesje gegeven gister en vandaag maar merk dat ik me er helemaal niet goed bij voel ik heb heel erg veel moeite voor de borstvoeding moeten doen, zoontje was prematuur en wilde niet aan de borst uiteindelijk gelukt, daarna spruw, tepelkloven, overproductie en weer een keer spruw, het gaat nu al een tijd erg goed en het liefst wil ik nu doorgaan met de borstvoeding. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat mijn zoontje slecht groeit! Alleen weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken, mijn zoontje krijgt namelijk nog steeds om de 3/4 uur borstvoeding, twee kanten drinkt hij. Hij krijgt ook fruit en groente dit is nog niet erg veel. Kunt u mij helpen? alvast heel erg bedankt!
Hallo Faith, Als jij je niet goed voelt bij de flesjes zou ik het niet doen. Het CB adviseert, jij mag zelf bepalen wat je doet. Bovendien vindt ik het advies van het CB niet getuigen van enige kennis van het borstvoedingsprincipe. Van 6-12 maanden is de gemiddeld groei van een baby tussen 50 en 80 gram per week. 120 gram in 1 maand is niet veel, maar voor mij ook niet zorgwekkend. Kijk ook goed naar de andere signalen die je kindje geeft. Ontwikkelt hij zich goed? Zit hij lekker in zijn vel? Is hij gewogen nadat hij net een flinke plas had gedaan? Groente en fruit voegt qua groei weinig toe aan zijn dieet. Als je wilt dat hij meer gaat groeien kun je kijken of hij nog weer wat vaker wil drinken. En dan per voeding 3 of 4 borsten per keer (als hij dat wil). Voor je groente en fruit geeft, geef je eerste de borst. Borstvoeding zorgt voor groei, fruit en groente bevatten amper calorien. Kan het zijn dat je weer ongesteld gaat worden? Dat kan ook zorgen voor een dip in de melkproductie. Vaker voeden zorgt in het algemeen voor meer melk en meer groei! Hou vol, je doet het goed joh!
Ik ben wel al een paar keer ongesteld geweest en deze week weer. Alleen het probleem is dat hij dan zelf nooit aangeeft dat hij eerder wil drinken, maar ik merk wel dat mijn productie terugloopt. Heeft het nut om tussendoor een tijdje te kolven? Mijn zoontje ontwikkelt zich goed, slaapt veel, is erg vrolijk. Alleen zijn plasluiers zijn wat weinig vind ik. Hij krijgt inderdaad eerst borstvoeding en daarna wat fruit of groente. Hoeveel kan ik hem het beste hiervan geven? Hij eet vers fruit en groente en dan ongeveer de hoeveelheid wat in een potje van 6 maanden zit. Bedankt voor u snelle reactie!!
Hoi, Tussendoor kolven is altijd zinvol, zeker als je het gevoel hebt dat je productie wat terug is gelopen. Sinds wanneer is hij echt minder hard gaan groeien? Komt er allergie in de familie voor? Is er een connectie tussen start bijvoeding en minder hard gaan groeien? Stel dat die connectie er is, dan zou ik er voor kiezen om even wat minder groente en fruit te geven en juist weer even wat meer borstvoeding. Ik hoor graag van je.
de eerste maanden groeide hij hard, een maand zelfs 1,5 kilo. bij zijn geboorte woog hij 2600 gram nu 7500 gram. Hij is inderdaad minder gaan groeien toen we met bijvoeding zijn begonnen. Ik ga tussendoor kolven, en hem beide kanten dubbel aanleggen en hopen dat hij beter gaat groeien! we gaan ervoor! bedankt voor het advies!
Als hij de eerste maanden heel hard gegroeid is mag het nu ook best een beetje minder. Hij kan niet in het zelfde tempo blijven groeien Bijvoeding zorgt vaker voor een stagnatie in de groei. Als ik al wil vallen ga ik ook juist fruit en groente eten. Je kunt zijn fruit en groente hapjes wat kleiner maken, zodat er meer ruimte is voor melk. Van de melk groeit hij namelijk. En verder... probeer het maar los te laten. Hij heeft het tot nu toe geweldig op jouw melk gedaan. Die melk is nog steeds fantastisch voor hem. Vertrouw er maar op dat hij zijn eigen pad gaat. Komt goed.
bedankt voor het duidelijke antwoord! klinkt inderdaad logisch! Vanmorgen heb ik mijn zoontje 1x extra aangelegd en ik heb neusspray aan de dokter gevraagd om het kolven makkelijker te maken! en dit werkt erg goed! Ik ben wel erg onzeker geworden, en bang dat hij niet goed groeit maar dat ga ik inderdaad proberen los te laten!