Hulp nodig bij voedingsschema!

Discussie in 'Voeding' gestart door Sproettie, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Hoi moedertjes,

Ik heb hulp nodig bij mijn voedingsschema voor mijn 7 maanden oude dochter. Ze heeft 7 maanden uitsluitend borstvoeding + ook bijvoeding gekregen, en sinds 2 weken krijgt ze nu overdag flesvoeding en savonds en smorgens borstvoeding.

Maar het loopt allemaal niet zo soepel en lekker bij het schema, ze neemt alles wel maar met beetjes, en ik begin te merken dat ze teveel krijgt.
    Maar op het bureau waar ik pas was zeiden ze dat ze meer mocht.. ik dacht al meer? mhm dat wordt lastig.. en ja hoor het werkt niet!

Schema:

04:00 snachts nog een borstvoeding (1 borst)
    06:00 borstvoeding 1 kant
    08:00 / 09:00 als we zijn opgestaan krijgt ze 160 ml water + 5 scheppen opvolgmelk 2 en 5 scheppen pyamapapje dit eet ze helemaal op.
    10:00 / 10:30 fruithapje, bijna altijd vers een heel bakje vaak ook een liga erdoor.
    12:30 / 13:00 probeer ik een flesje te geven, eerst vond ze dit heerlijk, nu heeft ze hem vandaag al laten staan, en de dagen ervoor ook.. soms probeer ik het dan nog eens na haar slaapje.
    13:00 samen met mij aan tafel mee eten, eet ze echt een paar mini stukjes brood, daarna gaat haar mondje dicht en hoeft ze niets meer. Ik doe hier apelstroop of leverworst of alleen boter op.
    15:00 samen met mij thee drinken en wat erbij.. zij koude thee natuurlijk en meestal een koekje of rijstenwafeltje
    16:30 groentehap meestal 100 gram of als het vers is een paar hapjes
    18:00 proberen we pap of een fles te geven, dit gaat er de laatste dagen niet meer in. Dus wordt ze steeds rond 20:00 wakker (ze gaat om 18:30 naar bedje) en wil ze wel drinken, dan geef ik haar borst.
    22:30 laatste voeding voor de nacht 2 kanten borst.

Maar veel drinken wil ze niet, van thee of water een paar slokjes en van een fles meestal 100 cc.. soms meer.. het ging zo soepel allemaal maar de laatste 2 weken is het een getob met haar.. Verder is ze een super lief en vrolijk kindje!
    Hebben jullie suggesties of tips voor mij?

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Als ze verder gewoon vrolijk is, wat is dan het probleem?

Ons schema met 7 mnd
    7.00 boterham + fles 150/5
    10.00 fruit + water
    12.00 boterham fles 90/3
    15.00 fles 90/3 en een rijstwafeltje of iets dergelijks
    17.30 groentehap
    19.00 fles 180/6

3. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    bij ons precies hetzelde alleen hadden wij toen nog een avond fles rond 2230 a 2300 hij dronk deze toen nog steeds op en ik heb het doorgegeven totdat hij ze niet meer leeg drink!

4. Sproettie

Sproettie Bekend lid

5 jul 2010
    734
    275
    63
    Vrouw
    Fotograaf
    Noord-Brabant
    Nou het tobben met haar is het probleem.. ben bang dat ik of juist te veel of te weinig geef steeds.. ze neemt niet alles van harte.. En veel baby's eten al een hele boterham nou mijn dochter neemt een kwart van de boterham.. meer hoeft ze niet..

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Wat versta je onder tobben?

Je kunt ze helaas niet dwingen tot eten, werkt alleen maar averechts, probeer het een beetje los te laten.. Als ze verder gewoon goed groeit en vrolijk is, lekker laten gaan, gewoon alles aan blijven bieden en de ene keer eten ze het op en de andere keer laten ze het staan. Vooral geen drama van maken, is voor jullie allebei prettiger! Die hele boterham komt vanzelf wel, niet ieder kindje is hetzelfde ;)

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Schema voor onze dochter hier:
    7u fles 180/6 + 3 scheppen fijne granenpap
    10u fruit (is nooit genoeg :D)
    12u fles 180/6, we proberen nu een boterham maar nog geen succes, idee is straks boterham + fles 90/3 of thee
    3u rijstewafel/beschuitje
    4u fles 180/6
    6u groente + aardappels (en vanavond een beetje vlees erbij), eigenlijk altijd vers (geen potje)
    6.30u bij papa & mama aan tafel, soepstengel en paar hapjes yoghurt
    8u fles 180/6

Als ik jouw schema lees, behoorlijk veel drinken dus kan me voorstellen dat ze meer dan genoeg krijgt. Boterham is hier ook nog geen succes, we blijven het gewoon proberen. Yoghurt was de eerste keer ook 1 hapje, volgende dag 2 hapjes en nu is het niet aan te slepen.
    Ik maak me niet druk hoor, het duurt bij de meeste dingen even voor ze het wil eten en anders maar niet. Ze lust genoeg om niet te kort te krijgen.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wij hadden met 7 maanden:

6:00u borst
    8:00u kwart boterham
    10:00u half stuk fruit
    11:00u borst
    Meestal sliep hij door 'lunchtijd' heen
    14:30u rijstewafel
    16:00u borst
    18:00u groente
    20:00u borst

Mijn tip: niet proppen maar lekker laten eten wanneer ze wil.
    Pyamapapje en liga door de fruithap ben ik geen fan van persoonlijk, maar goed dat is persoonlijk.
    Leverworst mag je niet te vaak geven, kijk daarme uit. Hier kreeg hij alleen nog maar roomboter op brood met die leeftijd. Daarna appelstroop en jonge kaas.
    Echt drinken naast de borstvoeding kwam hier ook pas met 8/9 maanden toen hij meer ging eten.

8. adi

adi Niet meer actief

Voor 7 maanden eet en drnkt zij echt voldoende hoor! Misschien dat ze beter zou drinken als je overdag ook borst geeft?
    Bij eten lees ik: veel fruit, 100gram groente en een kwart boterham. Voor 7mnd is dat echt al heel wat! Een baby dat met 6mnd begint met bijvoeding eet een maand later vaak ook niet meer dan een paar hapjes.

En daarnaast: stop met je druk maken. Je biedt haar elke 2uur wat te eten/drinken aan, en elke keer gaat er wat in, dat is toch prima?

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 7,5 maand en zijn schema is als volgt:

08.00 180/6 pap óf boterham met klein flesje melk (120/4)
    09.30 fruit
    12.30 boterham + flesje 120/4
    16.30 tussendoortje
    18.00 avondeten (groente + aardappel)
    19.00 fles 180/6

Ik vind dat je in jouw schema in de ochtend wel erg veel voedingsmomenten hebt. Ik kan me voorstellen dat als ze om 06.00 gedronken heeft, om 08.00 uur gedronken heeft en om 10.30 uur een fruithap en een liga heeft gehad ze om 12.30 uur geen behoefte heeft aan een fles melk en om 13.00 uur al helemaal niet aan een boterham. Het is denk ik gewoon too much.

10. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons schema hier:

Tussen 7 en 8 (ligt eraan hoelaat hij wakker is) fles 180/6
    09.45 fruithapje
    11.45 fles 180/6
    15.00 groente/fruit sapje met eventueel een lange vinger (krijgt hij niet elke dag)
    tussen 17.00 en 18.00 groente
    19.30 papfles
    20.00 naar bed

Brood wilt hij nog niet maar ik heb er toevallig vanochtend met de kinderfysio over gehad en zij heeft toevallig een dochtertje van dezelfde leeftijd en het cb had haar aangeraden om een klein stukje van de binnenkant in het wangetje te leggen en meestal gaan ze dan vanzelf malen en dit is nog goed ook voor de ontwikkeling. Wel brood wat 2 dagen oud is hebben ze aangeraden omdat dit niet makkelijk gaat plakken en kleven in het mondje dan vers brood, heb het zelf nog niet geprobeerd want hij was best moe van de fysio om 12 uur maar ik ga het morgen uiteraard proberen. Wat ik ook al heb gehoord is het brood even in de melk te laten weken maar niet alle kindjes vinden dit prettig omdat het dan ook weer kleverig wordt, heb ik ook nog niet geprobeerd maar wil eerst dat andere proberen want dan leert hij toch echte smaak van brood kennen en eerst in melk laten weken doet toch weer anders op maar als het niet lukt ga ik dat uiteraard toch ook proberen.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    In de melk laten weken? Waarom in godsnaam.
    Gewoon een stukkie brood, dat komt vanzelf wel goed hoor!

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik vind het ook behoorlijk veel hoor!
    Begrijp ook wel dat ze rond het middaguur geen fles meer wil, aangezien ze al behoorlijk wat gehad heeft voor die tijd.
    Misschien kun je die scheppen pyjamapapje weglaten of vervangen door gewone granenpap vanaf 6mnd?? Pyjamapaje vond ik in ieder geval altijd zo'n suikerbommetje! Vult natuurlijk gigantisch. Kun je nog beter wat extra fruit geven bij het tussendoortje... en die liga er doorheen zou ik ook weglaten, voegt niks toe!
    Hierdoor gaat rond 12.30-13u de boterham en melk waarschijnlijk ook wat beter!

Brood gaf ik rond die leeftijd nog alleen met boter erop. Maar je kunt natuurlijk rustig aan wat beleg proberen. Zou het echt nooit in de melk of zo dopen, dan wordt het een grote kleffe bal in het mondje en veel moeilijker weg te krijgen! Zoals het cb het beschreef bij mama annemijn is het prima...

Wat betreft het drinken: je zegt dat ze niet echt veel wil drinken, maar ik vind het toch behoorlijk wat drinkmomenten op een dag, dus ze zal zeker genoeg vocht binnenkrijgen hoor!

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hey meiden ff vraagje tussendoor hoe bieden jullie dat brood aan dan? mijn zoontje heeft bijv nog geen tandjes dat wordt wel lastig?

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat is helemaal geen probleem hoor!
    Die kaakjes zijn echt wel sterk genoeg om een stukje brood te kauwen... Na 6 maanden kun je voorzichtig beginnen met een stukje broodkorst in de handjes te geven en dan wordt er in eerste instantie toch nog vaak aan gesabbeld.
    Hier met 7 maanden écht begonnen met brood, stukje tgv postzegel in wangzak en het kauwen begint!! Ziet er wel grappig uit in zo'n tandenloos bekkie...hihi!

15. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gister een boterham met appelstroop geprobeerd meiden! Dacht dat is lekker zoet dus gaan we het zo proberen:D Heb kleine stukjes in zijn wangetje gelegd en het ging vanzelf:) Bijna een halve boterham op! Niet slecht voor de eerste keer toch?:)

16. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Goed zeg :) mama annemijn! Appelstroop en Jam zijn hier de favoriet :)

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hartstikke goed!!
    Zo at ze hier de eerste keer 4 stukjes en de dag erna al een hele boterham :$...

18. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

15 feb 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij eet nu ook al een hele boterham op een paar kleine korstjes naar:) Werkt goed die appelstroop:D

19. Mayon

Mayon Niet meer actief

mijn dochter nam tot een maand of 11 een kwart boterham en daarna tot vorige week ) een halve. Nu een hele maar s ochtends is dat haar nog teveel terwijl ze ook niet veel drinkt. Ze ziet er wel heel lekker uit.

Elk kind is anders hoor! Gelukkig praat ons CB nooit over hoeveelheden enzo blij toe!

Deel Deze Pagina