Alles niet lekker vinden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lisanne123, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Ik heb al een topic geplaatst over de eet momenten van mijn zoontje . Heb er veel bruikbare tips uit kunnen halen (sorry voor het niet reageren) . En heb nu ook een broodmoment .

Hij eet nu dus fruit , brood en groente .

Eerst zijn fruit , hij neemt een soort van een paar hapjes niet graag maar hij doet zijn mond open . Bij het 3e hapjes is dat al afgelopen . En moet ik het dus via spelletjes doen . Of moet hij een eigen lepel in zijn hand . Werkt alleen als hij dab net zijn eigen lepel bij ze mond doet en ik dan snel een hap geef . Nou dat is ook goed voor een paar hapjes en daarna gaat hij zich enorm vervelen . Dus echt enorm druk worden zodat eten geven erg lastig is . Hand in ze mond eten over ze gezicht vegen iets proberen te pakken omdraaien , de tafelstoel in ze mond . en soms echt gillen , meer op een dwingende toon .

Ik ga hem niet dwingen dus dan is het wel klaar . Maarja hij laat een fles vallen voor de fruithap dus hij moet wel wat vocht binnen krijgen .
    Vervolgens geef ik hem wat sapfles , wil hij vaak ook niet . Dan laat ik eerst proeven van een lepeltje dat het sap is ipv melk en dan wil hij wel , maar dat is niet meer dan 10cc . Wel wil hij heeeel graag ze sap van een lepel . Snap er niks van , hij begint dan als een hongerig mannetje te schudden met ze hoofd en valt de lepel aan .

Het is niet dat hij nooit fruit eet . Vanochtend heeft hij ongeveer 200 gram op maar echt met spelletjes en niet op een normale manier .

Met groente precies hetzelfde. Zowel vers als uit een potje . Hij is nooit echt hongerig en meld zich echt niet voor zijn groente of fruit .
    Hij is nooit echt gek geweest op fruit trouwens .

Groente heeft hij nog wel dagen er tussen zitten dat hij echt graag ze mond open doet maar dat wordt ook minder lijkt wel .

Hij begint uitgeslapen aan ze eten en heeft niet net gedronken .
    Hij drinkt verder tussendoor ook geen sap .
    Ik vraaf me af hoe ik dit aan moet pakken ?
    Herkend iemand dit ?

2. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Oowja , als ik net doe alsof het eten van mijn bord komt dus zogenaamd een hapje van mijn bord terwijl er eigenlijk al zijn eten op zit wil hij vaak wel . Ook maar voor even hoor .

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Joh, dit is normaal eetgedrag hoor. Een kind zit echt niet van niks eten zo op een hele pot fruit. Bouw het dus langzaam op en geef het flesje na: hij zal dan steeds meer fruit, brood of groente eten en steeds minder van het flesje. Zo gaat da bij elk kind :)

4. raspberry

Trouwens, als hij zo graag zelf wat wil doen, zou je ook stukken fruit en groente aan kunnen bieden: zo groot dat hij ze goed zelf vast kan pakken en zacht genoeg om van af te happen. Kun je eventueel combineren met gepureerd spul/tegelijk geven.

5. solara

solara Actief lid

21 sep 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Hai hai,

Mijn dochter is ook van 24 nov 2012. En zij wilt al een maand onder GEEN geding gepureerd eten meer. Ik dacht dat ze geen eten meer wou maar toen heb ik dus stukken geprobeerd en nu eet ze dat dus wel. Ze noemen het de Rapley methode. Misschien even proberen? Als ze zelf kunnen pakken en hapjes nemen en kleideren is het een stuk leuker! I*sa geniet ervan, maar je moet wel tegen een beetje troep kunnen hahahhahah;)

6. solara

solara Actief lid

21 sep 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Hai hai,

Mijn dochter is ook van 24 nov 2012. En zij wilt al een maand onder GEEN geding gepureerd eten meer. Ik dacht dat ze geen eten meer wou maar toen heb ik dus stukken geprobeerd en nu eet ze dat dus wel. Ze noemen het de Rapley methode. Misschien even proberen? Als ze zelf kunnen pakken en hapjes nemen en kliederen is het een stuk leuker! I*sa geniet ervan, maar je moet wel tegen een beetje troep kunnen hahahhahah;)

7. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je tegen een beetje troep kan, lekker zelf met de handjes laten eten.

Drinken uit een gewone plastic beker is ook leuker dan de fles. Of een tuitbeker of rietjesbeker. Misschien is met oortjes eraan leuker voor hem, dan kan hij het namelijk zelf vasthouden.

Eten van mijn bord is ook altijd lekkerder, en soms eet hij veel en soms maar twee hapjes.

Hij moet maar eten wat de pot schaft, maar hij mag zelf weten hoeveel.

Verder gewoon geen punt van maken, ze laten zich echt niet verhongeren.

8. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Ik zou een kindje van nog geen 1 geen sap geven... Al die suiker geeft een vol gevoel en de zoete smaak verwend ze ook. In het algemeen drinken kinderen tegenwoordig meer sap dan water en dat is best zorgelijk (suiker, zoetstoffen, tandbederf enz.) verwen hem er niet nu al mee. Dat kan je altijd nog eens doen als hij flink ouder is. Voor de rest ben ik het eens met de rest. Gaat volgens mij best ok. Je hebt nou eenmaal altijd vreetzakken;) en lekneuzen.

9. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Bedankt voor de reacties.

Rozemarijke,
    Ik zou erna ook een flesje aan kunnen bieden maar dat wil hij niet.
    Hij wil alleen sochtends bij het wakker worden of voor zijn slaapjes .
    Dus eigenlijk heeft hij geen fles nodig om te slapen , maar slaap om te drinken . Vandaar dat ik het lastig vind want als hij ineens stopt met redelijke porties groente en fruit eten dan valt er een hoop vocht af .
    Hij heeft trouwens een tijdje 250 gram groente en fruit gegeten .
    Maar hij zit in iedergeval iedere dag wel boven de 400 cc dus zolang dat zo is zal ik ook genoegen nemen met minder fruit en groente maar als hij minder melk gaat drinken zal hij zijn vocht toch binnen moeten krijgen .

Rapley , ik ben nu aan het oefenen met een liga . Het zijn maar 2 of 3 hapjes maar meer om het idee dat hij aan stukjes went . Hij heeft er nog wat moeite mee maar zodra hij stukjes eten wat beter onder de knie heeft wil ik het wel proberen . Ook brood maak ik steeds wat groter . Wat is er bijvoorbeeld zacht genoeg om te geven ? Banaan en zachtgekookte wortel bijvoorbeeld ? Hij moet het wel redelijk kunnen verwerken lijkt mij , een stuk appel is onmogelijk zonder tanden toch ?

Hij vind stukken en zelf doen zowizo leuker . Een liga papje vind hij weinig aan . Maar een hapje liga vind hij geweldig . Hij neemt wel hele grote happen wat hij dan uit wil spugen maar dat lukt niet want het blijft plakken dus moet ik het eruit vissen .

Solara , wat leuk dat jou kindje ook van 24 november is :D .

Johannal , als hij wat meer gaat drinken dan wordt het zeker meer water . Het is nu met geluk 10 cc op een dag . Dus kwa sap valt het erg mee .

10. raspberry

Liga blijft idd gemakkelijk plakken. Je hebt wel de tweede stap, en niet de eerste? Want van de eerste geeft Liga zelf aan dat dat niet voor afhappen bedoeld is.

Zacht genoeg om af te happen:

Fruit: banaan, rijpe peer, rijpe mango, appelpartjes die je even kort gekookt hebt, perzik, abrikoos, meloen
    Groente: worteltjes, broccoli, bloemkool.

Eigenlijk kun je alles wel aanbieden: ook als het harder is, zoals komkommer, vinden ze dat leuk en lekker en leren ze gauw genoeg om het te eten, als er geen verdere problemen spelen. Caitlyn hapt iig al vrij gemakkelijk plakjes komkommer weg inmiddels!
    Onze oudste lukte dat niet, die kreeg hardere dingen niet weg, maar bij haar speelden kauwproblemen door problemen met de oortjes. Zolang dat niet in de weg zit, happen ze ook gauw genoeg dus de hardere dingen :)
    En juist fruit en groente glijdt gemakkelijker weer naar buiten dan brood of koek en is dus minder eng om mee te experimenteren :)

11. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    De ah heeft pompoen in de diepvries. Al in mooie stukjes! als je die kookt en zo aan hem geeft kan hij die zelf in zijn mondje stoppen.

Smaakt lekker en is hier nog steeds een grote favoriet.

12. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Rozemarijke , 2e stap inderdaad . Er staat alleen wel op uit her handje vanaf 10 maanden .

Hij kokhalst soms nog wel , hoort dat voorlopig nog even te blijven ?
    Ik let wel wat beter op want in ons familie komen nogal vaak stoornissen met het motoriek voor . Bij mijn broertje uiten zich dat ook in geen goede tongbewegingen maken dus alles gewoon regelrecht naar achter ipv met de tong naar de zijkant en malen en kauwen .
    Maar kan het wellicht proberen .
    Beginnen met bijvoorbeeld banaan ?

13. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Bedankt voor de tip ! Ga ik zeker proberen

14. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Banaan is idd. mooi om mee te beginnen.

15. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt de banaan eerst ook nog wel prakken als je dat makkelijker voor je zoontje vindt.

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Je hoeft niet bang te zijn dat jonge kinderen niet kunnen kauwen. Dat doen ze namelijk wel met de kiezen die direct onder het tandvlees liggen. Ze zijn dus niet afhankelijk van de twee tanden die ze hebben, het gaat om de kiezen (die nog niet door zijn).

Je kunt heel veel eten geven al. Echte harde kleine stukken als appel zijn niet handig in het begin maar veel fruit en groente kun je gewoon in stukken aanbieden. Ze vinden er zelf wel een manier op. Kokhalzen is juist een teken dat ze leren eten. Het is een reflex en hard nodig om te grote stukken terug in de mond te krijgen, heel normaal.

Blijf wel altijd bij je kind wanneer hij eet en geef zelf het goede voorbeeld, dan volgen ze snel.

Kook wat wortels, broccoli, pompoen, courgette e.d., dat eet makkelijk weg. Ook zacht fruit is lekker, kan wel glibberig zijn trouwens.

17. raspberry

Kokhalsen is idd normaal! :)

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je kunt veel geven volgens de Rapley methode, zowel van groenten als fruit. Er zijn al voorbeelden genoemd...
    Appel kun je zelfs even koken of opwarmen in de magnetron, wordt het ook zachter van.
    Maak de stukken niet te klein, dan heb je meer kans op verslikken. Zorg dat je kindje de stukken gewoon goed vast kan houden en er zelf wat vanaf kan happen/likken/sabbelen.

Persoonlijk zou ik nooit beginnen met stukken afbijten van een liga, dat wordt zo'n plakkerige bal in het mondje zodat ze het niet meer weg krijgen... Waarom niet gewoon beginnen met een gekookte wortel of boontjes oid?? (Avocado, (zoete) aardappel, pompoen, courgette oid)
    Zorg ook dat je kindje goed rechtop zit en niet in de wipstoel oid. Gewoon in kinderstoel met evt wat extra ondersteuning of op schoot... helpt ook de stukken weer gemakkelijker terug te kokhalzen als ze niet goed vallen!

Kijk anders eens wat filmpjes op youtube over rapley!

Hier ook zo'n dametje wat gewoon zelf wilde eten.
    Toen nog nauwelijks weet van Rapley, maar ons meisje gaf het zelf aan en ben me er toen in gaan verdiepen. Als het even kan gaat nr 2 ook aan de Rapley, als hij/zij dat ook graag wil!

19. solara

solara Actief lid

21 sep 2012
    213
    0
    0
    Ik werk in de houtsector
    Paramaribo/Suriname
    Ja echt hea! Welke stad ben jij bevallen? Ik zelf in Amsterdam in het VU ziekenhuis.

Mijn Isa eet al alles, aardappel, rijs, pasta, groente, vlees, meloen, mango enz. Liga vind ik best eng want laatst was alles aan haar gehemelte geplakt en kreeg ze geen adem meer. Ik kwam er toen achter na dat ik mijn vinger in haar mond gestopt had. Pffff was wel ff een stress momentje.

Ook geef ik haar gewoon van mijn bord eten, en dan met lekker vers gemaakte sap. Ik woon in Suriname dus heb veel tropische vruchten hier heerlijk! En allemaal onbespoten:D.

20. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou hem zijn bordje geven en dan zelf het goede voorbeeld geven door mijn bord leeg te eten.

Deel Deze Pagina