Onze dochter is inmiddels 10 weken en doet het op zich prima. Echter heb ik het idee dat ze vrij onrustig is. Ze slaapt overdag zo'n 2tot 3 uur tussen haar voedingen en soms zelfs de volledige 4uur. In de nacht slaapt ze ook prima (sinds 2 nachten slaapt ze zelfs door). Maar zodra ze eerder wakker wordt voor haar voeding kan ze nooit langer dan 15min rustig in de box of wipper liggen, daarna begint ze zachtjes te kreunen wat al snel volgt in huilen. Ik ben dus constant bezig om haar een speen te geven, te troosten, wiegen etc. We bakeren haar in voor het slapen aangezien zij erg wild is met haar armpjes en zichzelf dus wakker slaat of haar speen uit haar mond slaat en dus wakker wordt. Maar zodra ze aan het huilen is wikkel ik haar ook snel weer in en geef de speen, want dit schijnt de enige manier te zijn om haar rustig te krijgen. Is het normaal met deze leeftijd dat ze nog niet rustig wakker kan zijn, of zou ze echt ergens onrustig over zijn? Mijn oudste dochter kon ik van begin af aan in de box leggen en vermaakte zich prima, ik heb hier dus geen ervaring mee. Af en toe denk ik ook dat het krampjes zijn, maar ze heeft goede zachte ontlasting en heeft dit dan ook zeker elke dag en vaak ook 2 keer per dag. verder laat ze wel regelmatig harde winden. Iemand hier ervaring mee? Of wellicht tips.. (Het huilen is niet zo dramatisch dat we over een 'huilbaby' kunnen praten, maar erg rustig kan ik haar ook niet noemen)
Heeft ze dan niet gewoon al honger? Kan ze na de fles nog wel even rustig liggen? Misschien heb je "gewoon" een slaapkopje. Ze gaan vanzelf langer wakker zijn en zichzelf kunnen vermaken. Wij hadden rond 10-12 weken echt zo'n overgangsmoment: ze sliep niet meer van voeding tot voeding (werd "te" vroeg wakker), maar kon ook nog niet zolang wakker zijn. Werd gewoon snel weer moe. Ik denk dat ze inclusief voeding 45-60 minuten wakker was tussen de slaapjes.
Ik zit ook wel eens te denken of ze honger heeft. Heb de flessen sinds deze week opgehoogd van 150/5 naar 180/6 en dan 5 voedingen. Het ene moment is ze wel een tijdje tevreden na de voeding het andere moment wordt ze direct huilerig maar dan leg ik haar op bed, en na een paar keer op en neer te hebben gelopen voor de speen valt ze dan uiteindelijk in slaap. Misschien is het idd gewoon een slaapkop en kan ze het gewoon nog niet aan om ' wakker' te zijn
ik denk inderdaad ook honger, en vermoeid. is die onrust pas sinds je de flessen veranderd hebt? als je dan de voeding gewoon aanbied drinkt ze die dan wel op?
Ze is onrustig vanaf het eerste moment. Ze drinkt haar flessen wel gewoon leeg. Heel soms laat ze wel wat staan en lijkt het alsof ze boos wordt en begint hard te huilen als ik haar dat laatste beetje nog aanbied dus dat doe ik dan ook niet. Ze wil wel haar speen na de fles.
Als ik hoor hoeveel ze slaapt dan lijkt ze me geen heel onrustig kindje. Maar gewoon met honger. Moet ze wachten met honger hebben tot het tijd is voor de fles? Edit: klinkt naar, maar wat ik bedoel is, geef je strak op schema eten of op verzoek?
Als ze gewoon lekker 2-3 uur slaapt tussen de voedingen en verder moeilijk lang wakker kan zijn, zou ik de fv op verzoek geven en 120/4 geven. Dan krijgt ze over de dag door niet teveel en is het prima als ze regelmatig om de 3 uur drinkt. Meeste baby's kunnen het prima zelf regelen zonder teveel te drinken. Dan kun je haar na het slapen gewoon laten drinken, even knuffelen, spelen in de box en als ze moe wordt naar bed. Hier een onrustig kindje maar die slaapt dus bijna niet. Gaat nu wel wat beter. Geniet ervan dat het zo'n lekker slaapkopje is! En als ze wat ouder worden, kunnen ze vaak ook zichzelf wat makkelijker even vermaken. Die van mij houdt het nog geen 5 min. vol in de box.
Is het idd geen idee om de fles te geven zodra ze wakker wordt en erom vraagt? Waarom zou je de fles rekken? Met een volle buik kan ze daarna waarschijnlijk ook iets rustiger spelen in de box, want anders is ze alweer te lang wakker en alweer moe
15 minuten rustig in de box is op die leeftijd best lang hoor, als ze daarna op schoot ook niet rustig wordt, dan idd eens flesje vervroegen? Kan best dat ze dan honger heeft en moe is, maar niet kan slapen door die honger... Mijn dochter heeft twee weekjes flesvoeding gehad en ik gaf flessen van verschillende groottes, misschien een tip? Op sommige tijdstippen had ze veel honger ('s ochtends bijvoorbeeld) en soms juist minder (de fles na de ochtendfles bijvoorbeeld). Beetje mee experimenteren misschien? Dan hou je gewoon de max aan voor haar gewicht en verdeel je die hoeveelheid over de flessen. Hier werkte dat iig erg goed (ze liet niks staan en was na een fles altijd lekker verzadigd).
Dus ze ligt bijna de hele dag in bed, en als ze dan wakker is verwacht je dat ze zelf ergens (box, wipper oid) ligt? Mij lijkt dat ze het dan even fijn vindt om geknuffeld te worden .
Nou knuffelen wordt er zat gedaan hoor.. en ik heb ze ook heus vaak zat wakker op mijn schoot of lekker samen in bed. Maar met nog een peuter in huis heb je niet de tijd om constant een baby op je arm te hebben. Natuurlijk is het erg fijn dat mijn dochter zoveel slaapt. Ik heb ook vaak genoeg gedacht dat ze honger heeft maar als ik haar nog wat laat drinken dan weigert ze meestal de fles, of begint ze juist nog harder te huilen. Dus voeden op verzoek heeft niet echt zin. Ik voed wel om de 4uur, maar het is niet zo dat ik mijn dochter laat huilen om per see de 4uur vol te maken of te rekken. Ik heb er ook aan zitten denken om wellicht voeding voor hongerige baby's te geven, maar heb hier geen ervaring mee dus weet ook niet of ik dit zomaar kan aanbieden. Een draagzak heb ik ook aan zitten denken. Ik zal me daar eens in gaan verdiepen, wellicht is dit een goede oplossing.
Nou ja... Zo heb ik het bericht niet gelezen hoor... Ik snap heel goed dat je er onzeker van wordt als je baby niet tevreden wakker is, vooral als je oudste dat wel was. Ik herken het en heb me er ook een beetje zorgen om gemaakt, uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen,
Níet de BabyBjüngel en consorten. Kies voor een ergonomische drager (soft structured carrier) als je zelf ook nog een comfort wilt.
Dat is idd zo. Mijn oudste dochter was altijd tevreden.. Had ook geen speen en huilde nooit zelfs niet als ze soms wat later moest eten. Nu weet ik dat elk kind anders is en ik heb ook erg veel geduld en kan dus ook best tegen een beetje huilen. Maar het geeft mij als moeder zijnde geen fijn gevoel als je merkt dat je kind niet rustig is. Gelukkig weet ik dat het na een tijdje vanzelf over gaat maar voor die tijd wil ik er natuurlijk alles aan hebben gedaan om haar tevreden te maken.
Ik heb de Manduca. Je kunt in http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/282527-grote-draagdoek-topic.html veel informatie vinden en vragen stellen. In een ergonomische drager of draagdoek kun je je kindje de hele dag dragen. Ik draag per dag zo'n vier á vijf uur gemiddeld. Ontzettend zonde dat het niet meer ingezte wordt tegen afgeplatte hoofdjes
Ik ga direct naar het topic. Mijn dochter heeft ook een afgeplat hoofdje, probeer er alles aan te doen maar wil maar niet helpen. Ik heb het idee dat een draagdoek veel rust voor mij & mijn dochter brengt.
Ik bedoelde het niet gemeen hoor. Ik kreeg de indruk dat de kleine vooral alleen lag en dan kan ik me voorstellen dat ze mama mist. Mijn jongste moet ook weleens wachten op de oudste en huilt dan ook weleens. Mijn tactiek is dan om hem steeds te verplaatsen. Dus vijf minuutjes in de box, vijf minuutjes in de schommelstoel, even op de bank.. En soms gewoon even huilend wachten, heel vervelend maar helaas. De oudste moet ook weleens wachten want je hebt als mama maar twee handen, ook met meerdere kinderen. Een draagdoek werkt hier geweldig maar binnenshuis vind ik het zelf niet zo fijn.