Hoi allemaal! mijn zoontje van bijna 4 maanden spuugt echt heel veel. Zij shirt is constant nat, waardoor nu zelfs de huid op zijn kinnetje helemaal geïrriteerd is. Hij heeft er geen last van, gelukkig. Hij huilt niet veel, poept normaal (dagelijks, hoogstens om de dag) en groeit goed! Het is verder een hartstikke vrolijk en lief ventje gelukkig! Hij krijgt 5 flessen van 180+6 Hero comfort voeding (zit al Johannes broodpitmeel in). Nu zijn we in overleg met consultatiebureau al begonnen met rijstebloem en wat vaste hapjes. Het lijkt iets beter te gaan maar echt nog niet optimaal. ik vind het zo zielig voor hem, en ben bang dat hij tekorten gaat oplopen of uitgedroogd raakt zonder ik het merk. We boeren hem al tussen door en voeden wanneer hij dat wil. Dragen is geen optie, voor mijn gevoel spuugt hij dan alleen nog maar meer. Moet ik hier mee naar de huisarts? Behalve wat later na de voeding (dus zuurder) denk ik niet dat hij er last van heeft! iemand tips en ervaring ?
Ik zou de refluxleefregels (https://www.google.nl/amp/s/averlhach.wordpress.com/2017/04/24/eerste-blogbericht/amp/) op gaan volgen. Dat hielp bij mijn dochter enorm. Verder lijkt het meer dan het is (gooi maar eens 10ml over een theedoek en kijk wat voor vlek dat maakt) dus over te korten zou ik me geen zorgen maken als je kindje het verder goed doet.
Idd de leefregels volgen. Vooral kleinere flesjes die minstens 20 minuten duren zou kunnen helpen. In principe is er niks aan de hand als hij er geen last van heeft, behalve dat je wasmachine overuren draait.
Als hij goed groeit en vrolijk is en goed slaapt, is er niets aan de hand. Zijn kin zou ik regelmatig insmeren met bepanthen ofzo, dan zal hij minder irritatie hebben.
Ik zou inderdaad ook kijken naar de refluxregels. Onder de kin wat bepanthen smeren zodat de smetplekjes niet groter worden. Zolang hij er geen last van heeft hoef je niks te doen. Mijn dochter heeft gespuugd tot ze 1,5 was.
Hier werd het spugen minder met 6 a 7 maanden, toen ze echt meer vast voedsel gingen eten. Verder zinkzalf onder de kin en steeds een droog slabje om doen.
Hier nog steeds veel spugen. Hij is bijna 8 maanden, ik heb het maar geaccepteerd, het is niet anders. Zelfs als mijn dochter naar school breng neem ik maar de lift anders ligt de vloer onder en als ik het niet gemerkt heb mag zei het opruimen Hij heeft er geen last van en zit kwa lengte en gewicht boven het gemiddelde. Dacht ook dat het zal minderen met vast eten maar helaas.
Blog van @Averlhach heeft ons ook enorm geholpen (verborgen reflux en lactose intolerantie met drempelwaarde). Kan inderdaad een overloop functie zijn van te volle maag. Probeer eens ipv 3 flessen diezelfde dagtotaal hoeveelheid over 4 flesjes te verdelen (onderdeel van de refluxleefregels) en hou dat een paar dagen (3-4) vol. De eerste fles is protest want ze weten echt wel dat er meer in die fles zat, mijn dochter was veel jonger toen we terugstapte naar kleinere flessen en voelde zich geloof ik ook belazerd. Ff korte pauze en kiekeboetje met bijv hydrofiel washandje tussendoor helpt daar vaak wel mee. Zodra ze doorhebben dat de volgende fles iets eerder dan t oude schema komt worden ze wat contenter met de kleinere flesjes. (Vandaar de kijk het even een paar dagen aan) Wij hadden een luchtalarm in huis en kregen t stabiel met: Lichtere voeding (frisolac ipv nutrilon) Flesduur van 20 minuten is beetje de richtlijn (duur van t drinken, pauze niet meegerekend). Ik hield mijn dochter met t drinken vrij rechtop en iets over dr as heen naar mij gedraaid zodat dr maagopening naar darmen toe gunstig lag voor de zwaartekracht= Vervolgens 45 minuten boeren. Rollend verschonen en dat soort grappen (staat in blog van averlhach) Wij draaiden maximale flessen van 120 ml rond die leeftijd (en dan dus meerdere). Pas met 14 mnd zaten we op 180. Op 120ml aangemaakt voeding zat 1 schepje jhbpm, jhbpm hebben we nooit opgehoogd toen de flessen qua inhoud omhoog gingen, dus die liep er langzaam uit. Rijstebloem nooit gebruikt. Infacol helaas ook wel moeten gebruiken en langer dan wij wilden vermoedelijk door lactose intolerantie had ze enorm last van gasvorming in dr darmen. Omdat t op deze manier stabiel was vond de ka het geen probleem. Anders werd t dieetvoeding en dat bracht risico van kma mee (nu was ze "maar" intolerant, alles ontwijken dan risico opbouw allergie) Beetje bewerkelijk dat wel maar de ellende werd geminimaliseerd. Met vast eten werd t hier wat minder maar reflux hield aan tot 14mnd. Met groente veel minder ellende dan met fruit. Fruit at ze in t begin ook niet, moest ze niks van hebben. Groente konden we niet aanslepen Merk je nou dat t na een paar dagen met kleinere flessen dat het dan minder is dan was de hoeveelheid waarschijnlijk teveel voor de grootte van de maag. Wordt het niet minder, hoeft t niet gelijk een probleem te zijn. Happy spitters bestaan ook, die zijn hardstikke vrolijk gaat ontzettend goed met ze maar je wasmachine draait ff wat meer.