Laatste fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door inverw8ting, 1 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inverw8ting

inverw8ting Actief lid

3 jan 2013
    135
    0
    16
    Goedemiddag,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn dochter welke net 1 is geworden.

In het verleden kreeg zij altijd om 7/8 uur haar laatste fles pyamapapje waarna ze de hele nacht door ging.
    Met 11 maanden heb ik van het consultatiebureau door gekregen dat ze geen flesvoeding meer nodig heeft en ik over mocht stappen op gewone melk. Daarnaast mocht ik ook de laatste fles vervallen.

Dit heb ik eigenlijk meteen in de praktijk gebracht en zonder problemen (dacht ik). Echter kwam ik er snel achter dat mijn dochter nog wel behoefte heeft aan een fles voor het slapen gaan waarbij ze nu een flesje melk drink van 150ml voordaat ze naar bed gaat.

Het valt mij op dat ze al weken rond half 10/ half 11 wakker word en ik haar dan weer moeilijk in slaap krijg. Dit is al weken zo waardoor ik me eigenlijk begin te vragen waarom ze wakker word. Daarnaast vind ik het erg toevallig dat het bijna elke avond dezelfde tijd is.

Nu zat ik vanochtend opeens te bedenken zou het kunnen zijn dat ze gewoon honger/ dorst heeft? Dat ze gewoon niet helemaal verzadigd is om een hele nacht door te gaan?

Ik heb geen idee hoe het voedingspatroon van een 1 jarige er over het algemeen eruit ziet. Maar zou ze behoefte kunnen hebben aan een pyamapapje voor het slapen gaan? Of is dit niet de bedoeling op deze leeftijd.

Graag krijg ik advies in deze situatie.
    Alvast bedankt!

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hoi Inverw8ting,

Wat vervelend dat je dochter opeens zo onrustig is in de avond! Als een kindje 1 jaar is geworden, is een fles voor het slapen gaan voedingskundig gezien meer nodig. Als je dochter overdag goed eet en drinkt, moet dit haar voldoende verzadigen om na de warme maaltijd lekker te kunnen gaan slapen tot de volgende ochtend.
    Voor veel kindjes is zo'n fles voor het slapen gaan echter wel een belangrijk moment als onderdeel van het slaapritueel. Je dochter is de afgelopen maanden natuurlijk altijd in slaap gevallen na haar laatste pyjamapapje, je kunt je voorstellen dat het dan even wennen is als deze voeding plotseling komt te vervallen. Geef je dochter de tijd om aan deze verandering gewend te raken: bied haar het pyjamapapje niet aan, maar geef haar voor het slapen gaan bijvoorbeeld een flesje water of slappe thee als alternatief.
    Ook als zij 's avonds rond 10 uur wakker wordt, is het belangrijk haar op dat moment geen voeding aan te bieden. Probeer haar te troosten door even bij haar te zijn, met een speentje of met een paar slokjes water. Zo zal ze waarschijnlijk snel weer lekker gaan doorslapen.
    Merk je nu toch dat ze in de avond wat hongerig is, dan kun je er wel voor kiezen om haar na de maaltijd een toetje te geven voor wat meer verzadiging.

Succes!

Groetjes Leonie

3. inverw8ting

inverw8ting Actief lid

3 jan 2013
    135
    0
    16
    Beste Leonie,

Bedankt voor je reactie.

Momenteel krijgt ze voor het slapen gaan een flesje melk.
    Puur omdat ze dit voor mijn gevoel nodig heeft. Anders krijg ik haar nog geen eens in bed en haar gezicht spreek boekdelen als ze het flesje ziet.

Tot nu heb ik haar nog geen voeding gegeven op het moment dat ze om 10 uur wakker word. Ik snap dat het een kwestie van wennen. Maar na ze is na 6 weken blijkbaar nog steeds niet gewend. Daarnaast heb ik gewoon ruim een uur nodig om haar weer in slaap te krijgen. En vraag me dus af of hier een oorzaak voor is.
    Gewoon een speentje geven en even aandacht geven is bij haar momenteel echt niet voldoende.

Vind het ook moeilijk om in te schatten of ze honger heeft aangezien het nooit een meisje is geweest wat begon te huilen als ze een fles wilde.

Ik ontvang graag een reactie.

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste inverw8ting,

Het kan inderdaad lastig inschatten zijn wat de reden is dat je dochter wakker wordt 's avonds. Ik wil je adviseren om met het consultatiebureau haar dagmenu door te spreken. Zij kunnen samen met jou kijken wat je dochter gedurende de dag allemaal binnen krijgt, en of het mogelijk is dat zij in de avond nog steeds honger heeft. Ook kunnen ze samen met je verder kijken wat anders de reden zou kunnen zijn dat je dochter zo onrustig is in de avond, en er hopelijk samen met jou voor zorgen dat je dochter snel weer lekker slaapt in de nacht.

Succes!

Groetjes Leonie

Deel Deze Pagina