Mijn kleine heeft lange tijd een spookuurtje (oké, meerdere uren vaak tussen 18 en 23 uur) gehad. Ze was dan aan het krijsen en uiteindelijk gingen wij doodmoe de nacht in. Op een gegeven moment bleek dat ze het rustigst was als we haar gewoon bij ons hielden ipv steeds op bed te leggen. Nu is ze over de 3 maanden en doen we dat nog steeds. Ze spookt eerlijk gezegd ook niet meer. Verder krijgt ze om 22 uur haar laatste flesje en slaapt door totdat we haar de volgende dag om 7 uur wakker maken. Mijn vraag: wanneer zijn jullie begonnen met op tijd op bed leggen? En hoe vaak wordt je beeb 's avonds wakker?
eigenlijk vanaf het begin al tussen 8 en 9.. en toen werd ze om 11u nog wakker voor een fles! vanaf 2 maanden werd ze niet meer wakker om 11u en sliep ze door tot 6/7 uur. en nu slaapt ze alweer 2 maanden tot 8uur. Ze gaat in het weekend vaak ieets later naar bed, want dan is papa thuis..
hij heeft tot een maand of 4 tot 21.30 benenden gezeten denk ik anders was het krijsen huilen en pfff vermoeiende avonden. Sinds 3 weken ligt hij om 19.00 al en slaapt dan tot de volgende ochtend. Ik denk dat hij rond 5 maanden om 20.30 zijn laatste fles kreeg en dan naar bed ging. het was altijd een beetje puzzelen. Maar ik had zoiets van je hoeft nog niet naar school dus op tijd naar bed hoeft ook niet. En savonds zat hij altijd zo lekker bij me en knuffelde en dat deed hij overdag niet dat wilde hij echt niet, dus ik vond het echt heerlijk. Alleen is dat nu al om 19.00. Het komt vanzelf wanneer de laatste fles eraf valt. En ze vaak naar 2 slaapjes op een dag gaan. Toen hij nog op 3 slaapjes zat toen was hij rond 20.00 altijd klaar wakker dus op bed leggen had dan echt geen zin.
Mijn zoontje gaat ongeveer om half 8 naar bed en slaapt dan tot een uur of half 7 volgende ochtend. Soms wordt hij heel vaak wakker omdat ie zn speen mist en soms voor 1 voeding. Maar bijv. vannacht sliep ie van 8 tot half 6 aan een stuk door! Ik kan hem niet later dan half 8 8 uur naar bed doen want hij is dan echt heel erg moe, wakker houden heeft geen zin. Maar meestal komt alles vanzelf wel je kunt het weinig sturen. Soms zit t mee en soms tegen...
Met 4,5 maand probeerden we het eens weer een keertje en sliep ze zonder problemen tot de volgende voeding en sindsdien gaat ze 's avonds naar bed. Ze is dan ook echt niet meer te genieten en is pas rustig als we haar in bedje leggen. Daarvoor hoefden we dat niet te proberen en hielden we haar gewoon lekker bij ons.
Tot hij 6 maanden oud was, werd de dagindeling bepaald door de borstvoeding (elke 2-4 uur) en ging hij dus niet echt "naar bed" 's avonds. Daarna kwam er een duidelijker ritme in en legden we hem elke avond tussen 18-19 uur in bed. Vanaf die tijd is hij ook beter gaan doorslapen. Jouw kleintje is nog zo jong, een ritme komt vanzelf. Onze uk werd 's avonds dus eerst ook nog wakker, maar dat verdween vanzelf. Maken jullie haar wakker voor de laatste fles? Hoe lang slaapt ze als jullie haar niet wakker maken 's ochtends?
Bedankt voor jullie reacties! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu helemaal niet erg vind, dan heb ik nog wat knuffeltijd. Gisteren was ze na ons eten in slaap gevallen en had haar nog niet eens vastgehouden na mijn werk (was op schoot bij pappa). Daar was ik best verdrietig over. Oké! Nu is ze soms nog helemaal niet moe. Zodra ze eerder moe is ga ik het proberen!
@MacG: Soms doet ze hazeslaapjes tot de laatste fles, soms is ze echt moe en kunnen we haar met moeite wakker houden tijdens het drinken. Gisteravond om 22 uur heeft ze bijvoorbeeld maar 80ml gedronken en kregen haar niet meer wakker. Vanochtend moesten we haar weer wakker maken. 's Ochtends wordt ze wel eens tussen 7 en 8 vanzelf wakker, maar 9 van de 10x maken we haar wakker. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe lang ze het kan volhouden. Wel is ze na de ochtendfles snel moe en slaapt weer gemakkelijk 2 a 3 uren.
Hier ging dat uiteindelijk vanzelf. Hij wilde steeds eerder naar bed. Ik denk vanaf een maand of 7 ging hij steevast om 19.00 / 19.30 naar bed
Vanaf een week of 5 ging mijn zoontje om 7 uur naar bed. Tot een maand of 4 krijg hij om 23:00 uur slapend nog een voeding en sliep daarna tot de volgende ochtend.
Rond 5 á 6 weken ging hij om 19.30 naar bed. Werd dan rond 03.00 uur nog wakker voor een voeding. Nu sinds een maandje ongeveer gaat hij om 19.00 uur en slaapt door tot 07.00 uur.
Bij ons is was het pas rond een maand of 5,5 a 6. Wij zijn toen overgestapt op flesvoeding en vanaf toen ging ze tussen 7 en 8 uur naar bed. Als ze eind van de middag nog een slaapje deed was het iets later. Ze slaapt nog niet door maar ze blijft wel in bed.
Hier was ik ook wel benieuwd naar. Kleine meid is hier ook vaak 's avonds onrustig, soms clusteren, dus ook vaak de avonden beneden. Rond 9 uur/half 10 gaan we dan naar boven, in bad, voeden en slapen en dan slaapt ze lekker tot 4/5 uur en vervolgens tot 8/9 uur.
Wat snel allemaal, mijn meisje is 6 maanden en krijgt nog een voeding rond 10 uur. Mag blij zijn als ze doorslaapt tot 7 uur, meestal wordt ze om 6 uur wakker van de honger. Zie het echt nog niet gebeuren dat ik d'r om 8 uur in bed kan leggen tot de volgende ochtend.