Hallo, Onze zoon krijgt nog bv, vanaf 4 maanden zijn we begonnen met de eerste hapjes groenten. Hij wilde heel graag eten en trok het zowat uit onze handen. Door ziek zijn en nog wat andere redenen heeft hij het niet elke dag gehad. Nu weigert hij al het aangeboden eten, zelf gemaakt en potjes. De broodkorst gaat ook zijn mondje niet meer in. Zodra er een stukje in zijn mond zit begint hij ook te kokhalzen. Als we met een lepeltje komen gaan de lippen dicht en draait hij zoon hoofd weg. Soms krijg ik er onder wat dwang en hapje in een wil hij wel 3 hapjes eten, daarna gaat de boek weer op slot. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kunnen we doen behalve blijven aanbieden en weggooien Hoe lang duurde het voor de kokhals reflex weg is. Onze dochter at op deze leeftijd al veel meer namelijk. Motorisch is hij al wel snel (vandaag voor het eerst zelf gaan zitten)
Op zich is deze periode ook nog prima om te oefenen en is het niet erg als er nog niet veel in gaat. Als je echt het idee hebt dat het kokhalsreflex het probleem is zou je een afspraak kunnen maken bij een pre logopedist. En verder denk ik blijven oefenen
En Rapley? Dan hoef je in ider geval minder weg te gooien, omdat hij grotendeels wat van jullie eten kan krijgen. De jongste hier weigerde 'prut' en ze weigerde gevoerd te worden. Terwijl de oudste juist stikte in elk miniem stukje, die heeft zeker tot 8/9 maanden oid potjes voor 4 maanden gegeten en daarna hebben we heel langzaam opgebouwd. Dochter van een vriendin heeft tot anderhalf oid amper gegeten, sindsdien eet ze wel. Kan dus ook vanzelf komen. Tot een jaar is het ook BIJvoeding en is melk nog steeds het belangrijkste. Persoonlijk zou ik me dus nog niet echt zorgen maken. Als jij dat wel doet dan zou ik bij de huisarts of eventueel het CB om advies vragen.
Ik zou in dit geval ook proberen het in stukken aan te bieden. Ons zoontje kreeg ook gepureerd/ geprakt maar we begonnen op deze leeftijd met een combinatie, omdat hij toch ook wel graag wat zelf wilde doen.
Rapley hebben we ook geprobeerd al, maar hij heeft 2 ondertanden (en de boven tanden zijn er bijna), dus krijgt hij al snel een stukje in zijn mond... Met als gevolg kokhalzen. Het zal ook wel goed komen, over 2 weken naar het CB en daar maar eens aankaarten. Ik dacht wie weet heeft iemand hier een goede tip prelogopedie kan ik nu iig ook aankaarten op het CB. En wie weet gaat het de komende weken ineens beter, dat zou helemaal super zijn (en hopelijk minder nachtvoedingen) Bedankt voor al jullie antwoorden!
Gewoon aan blijven bieden en bijvoorbeeld één keer per dag iets gepureerd aanbieden en één keer per dag iets in stukjes. Zo doen wij het nu ook. Ik geef 2 - 2,5 uur na het ontbijt gepureerd fruit, 2 - 2,5 uur na de lunch eventueel het restant (zou ik als het een issue is niet nog eens aanbieden dezelfde dag) en met het avondeten gewoon hapjes van ons of lekker zelf graaien
Blijft het bij een keer kokhalzen of is dat veel keer achter elkaar? De jongste kokhalsde ook af en toe, maar daarna ging het dan vaak gewoon goed.
Misschien zakjes knijpfruit? Dan kan hij zuigen, dat is vertrouwd. Of anders het een paar weken laten rusten en dan opnieuw proberen, hij eet het nu ook niet dus dat maakt geen verschil.
Hij blijft kokhalzen tot het stukje eruit is, als het stukje nog niet voor kokhalzen zorgt zit hij te jengelen en met open mond te kwijlen tot het weg is Hij kan het gepureerde wel eten, maar hij wil gewoon niet. .