Zoals geadviseerd werd, zijn we met 6 maanden gestart met bijvoeding. Maar onze dochter vindt het maar niets... Het hele concept van mee aan tafel te zitten enz vindt ze heel leuk, maar het eten zelf vindt ze echt niet ok. Ze is enthousiast totdat ze proef/voelt wat er op de lepel ligt, en dan gaat ze kokhalzen / vieze gezichten trekken / alles weer uitspugen. Toen we pas gestart waren dachten we dat dit normaal was, maar we zijn inmiddels een maand verder en lijken geen vooruitgang te boeken... We hebben vanalles geprobeerd: verse gepureerde voeding (wortelpuree, bloemkoolpuree, etc), voorgemaakte voeding uit potjes, fruitpap, stukjes banaan, stukjes brood etc. Stukjes brood en banaan vindt ze leuk en ze is er lang mee bezig, maar er echt van eten doet ze niet. We hebben daarnet geprobeerd om fruitpap te geven met een papfles ipv met de lepel, maar daar werd ze dan weer erg boos van. Als ze ons ziet eten wordt ze erg opgewonden, en brood zou ze bijna uit je handen trekken. We zijn nu een maand verder, de borstvoeding loopt steeds stroever door aanhoudende productiedips en ik ga weldra geen voorraad niet meer hebben. We blijven de bijvoeding dagelijks aanbieden maar we krijgen haar niet aan het eten... Doen we iets verkeerd? Moeten we gewoon geduld hebben? Is ze er misschien nog niet aan toe? Hebben jullie tips? Alvast bedankt
Ik zou me geen zorgen maken, gewoon blijven aanbieden. Miin zoontje krijgt ook al even bijvoeding,maar op sommige dagen wil hij t ook niet. Ik laat hem vaak overal van proeven als hij iets interessant vind. Dat eten komt vanzelf wel. Laat'die broodkorst maar in dat mondje verdwijnen, geef maar een slokje uit je eigen beker van wat water, lauwe thee.. Vind je kindje eten volgens rapley niet interessant? Gekookt worteltje aanbieden, stronkje broccoli, stronkje bloemkool?
Zoontje van mijn vriendin is pas met 8 maanden gaan eten, en dat ging letterlijk opeens van de een op de andere dag. Ik zou me nog maar geen zorgen maken en er zeker proberen luchtig mee om te gaan naar je dochter toe. Dus blijven lachen en niks proberen af te dwingen. Hier heeft het een dikke maand geduurd en ook zij at opeens van de een op de andere dag. Ik stond echt perplex!
Zorg dat je borstvoeding op peil blijft, zodat ze op dat punt niet te kort kot. Verder: elk hapje is er een! Hier aten ze beter als ze een apje an mijn bord kregen. Komt wel goed.
Als ze stukjes brood enz interessanter vindt zou ik daarmee doorgaan. Gepureerd vindt ze blijkbaar niks. Rapley dus?
Rapley wil ik zeker doen; heb het een paar keer getest en ze vindt het duidelijk aangenamer dan puree met de lepel. Maar dan nog gebruikt ze het gewoon als speelgoed ipv als eten. Enkel brood lijkt ze toch ook in haar mond te steken omdat het 'lekker' proeft, ondanks dat ze er niet van een (een stukje op haar tong doet haar meteen kokhalzen) . Ik heb dit weekend broccoli, bloemkool en wortel in huis gehaald, alsook een goeie stoomkoker om a la rapley te voeden. Straks testen we het nog eens uit. Op zich vind ik dat ze rustig haar eigen tempo mag volgen en we dringen haar niets op, maar ik maak me steeds meer zorgen over de borstvoeding omdat ik ondanks het vele kolven, vele aanleggen, borstvoedingsthee, domperidone etc er maar niet in slaag om echt voldoende te hebben. Tis altijd kantje boordje, de ene dip na de andere, en regelmatig moet ik een diepvriesvoeding ontdooien omdat ik er écht niet geraak met mijn dagopbrengst... Daarom zou het dus wel handig zijn als ze de bijvoeding echt opeet, zodat ik weer wat ruimer zit en evt weer wat extra opzij kan zetten voor (nog) moeilijk(er)e momenten. Ik wil de bv nog niet opgeven! De witloofpuree op het kdv was vandaag alvast ook geen succes.
Je kan een lactatiekundige vragen om je bv op peil te houden, krijgt ze nog veel bv? Anders misschien een voeding er af zodat ze meer honger krijgt?
Hier hielp het meeste wat ik deed echt niks. Stukjes at ze iets beter dan geprakt, aardappel helemaal niet alleen losse groenten. En vanuit het niets, een paar weken geledn ofzo, een boterham per keer en een schaaltje vol geprakt (!) eten. Komt goed! Succes!
Stukjes (brood) niet in de mond op de tong leggen, maar een stukje voorhouden en als ze haar mondje open doet in de wang doen (wisselend links en rechts). Niet te veel en liever oud brood, vers plakt te veel. Mocht ze alsnog gaan kokhalzen even de hele mond met een vinger leegmaken en 1 stukje opnieuw aanbieden (en daarna evt pas stoppen). Zorgen dat het leuk blijft en als zij wil spelen dan maar even laten spelen met het eten.
Bedankt voor de reacties! Gisteren rapley geprobeerd (gestoomde broccoli, wortel en bloemkool), zonder succes. Alsof ze meteen doorhad dat dat eten was en ze het dus weigerde. Normaal stopt ze álles in haar mond, maar deze groentjes bekeek ze erg wantrouwig. De broccoli wilde ze nog wel in haar mond stoppen maar werd direct op de grond gegooid eens ze proefde wat het was. Ze drinkt zo'n 6x per dag ong 150ml bv, 's nachts en 's ochtends rechtstreeks bij mij, en overdag óf live óf afgekolfd (overdag probeer ik als ik tijd heb regelmatig te clusterkolven om toch voldoende te hebben voor de volgende voeding). Na 3-4u wordt ze echt lastig van de honger, en vliegt ze op de fles/borst als die aangeboden wordt. Ze is dan zo hevig dat het lijkt alsof ze nooit eten krijgt :/ Ik word al maanden begeleid door een LK; zij heeft me altijd goed geholpen maar nu lijken de 'trucjes' niet meer te werken. Ik maak nu al weken max 120ml per voeding/4u, en das echt te weinig voor haar. Een van de komende dagen/weken zal ik dus genoodzaakt zijn om te combineren met flesvoeding, en daar zie ik tegenop. Wat betreft bv: zie boven. Heb geprobeerd zelf mee te eten, of een hapje aan papa te voeden en dat vindt ze reuzeleuk. Maar als ze dan zelf een hapje krijgt is de pret eraf voor haar ...tenzij we erg met haar lachen, dan lacht ze mee Ach ja, we proberen verder. Straks nog eens banaan en komkommer proberen
Zou haar ook niet teveel tegelijk voor leggen... Gewoon 1 soort groenten en dan 1 stuk per keer! Laat maar lekker rommelen en spelen, dat hoort er allemaal bij... Op een gegeven moment gaat er steeds meer het mondje in! En niet teveel proberen te variëren, geef bijv een aantal dagen broccoli en daarna weer eens wat anders. Kinderen moeten dingen soms wel 20x proeven voordat ze het kunnen waarderen... Wat ook goed kan helpen is dat jullie in ieder geval samen aan tafel eten! Ze drinkt wel nog veel! Maar goed, dat kan en mag natuurlijk ook met BV...