... is het al af te leren op deze leeftijd?? Sinds mijn dochter haar mond heeft ontdekt, zo met 4 mnd, ' blaast' ze, zo met haar tong eruit zeg maar. Volgens mij heeft ze dit bij de gastouder van andere kindjes geleerd, ervoor deed ze het nooit. Ik dacht dat gaat wel over.. maar inmiddels zijn we dik 5mnd verder. Dit doet ze dus ook tijdens het eten, gelukkig wel als ze net haar eten heeft ingeslikt, maar toch het wordt een zooitje... als ik 'nee' of 'bah' zeg gaat ze lachen, nee schaterlachen . Ja dat wordt nog wat... Ze doet het met name bij het avondeten en met vlagen doet ze het echt elke dag... soms denk ik weleens dat ze weer last heeft van tandjes... ze heeft er nu 3, waarvan er 2 binnen 48uur doorkwamen vorige maand. Denk soms dat het warme eten het tandvlees doet irriteren oid. Heb al de tip gekregen de lepel met de bolle kant tegen haar lippen te houden maar dan blaast ze er alleen maar harder... werkt dus niet. Heb mijn wijsvinger al op dr mondje gehouden en sssht, snapt ze nog niet. Ze ook is pas 9,5 mnd... vanaf wanneer gaat ze het snappen!? En moet ik nu al consequent blijven door toch nee, of bah, of niet doen, te zeggen. Wil niet dat eten een negatief iets wordt, ze eet juist zo lekker altijd. 9 van de 10x negeer ik het dus maar.
Gewoon negeren. Dochterlief heeft hier ook dr fases...is gewoon alle geluidjes en bewegingen uitproberen. Dan zit ze te blazen...dan te pruttelen...dan met vingertjes over de lippen te gaan...dan met handje op dr mondje te tikken terwijl ze geluidjes maakt...komt vanalles voorbij.. Komt vanzelf wel weer een andere fase. Hoe meer aandacht je er aan besteed hoe leuker het is
Volgens mij doen alle kinderen wereldwijd dat. Het is gewoon een belangrijke motorische 'oefening' voor het leren praten.
blazen en op verschillende toonhoogtes 'gillen' zijn inderdaad motorische oefeningen voor de ontwikkeling van mondspieren. Heeft onze fysio destijds uitgelegd. Hebben hier alle 3 kinderen gedaan, 1 wat langer dan de ander, maar de fase gaat uiteindelijk vanzelf over.
Dit ... Eva doet dit ook en gaat vaak ook nog gepaard met speeksel (tandjes komen door, dus het is nog allemaal eens extra). Ik zie het alleen maar als een spraak- en motorische ontwikkeling. Waarom zou je dat af willen leren? Ik merk zelfs dat ze verschillende tonen blaas. Eerst was het "prrfftttt" ... nu is het "thfffftttt" of "wwwrrffttt"
Gaat vanzelf wel weer over. ik zou het negeren, want hoe meer aandacht je eraan geeft hoe leuker ze het vinden. En dan leer je het juist aan. Dus 10 van de 10 keer negeren. Evt wat afleiden met speeltjes aan tafel in de hoop dat ze het dan vergeet te doen.