kan iemand me helpen ? onze dochter is 21 maanden oud en sinds 2 weken hebben we er een zoon bij. sinds gister wil ze ineens niet meer naar bed toe, ze gilt dan alles bij elkaar, maar na een kwartier is ze wel stil en valt ze in slap. dit heeft ze nog nooit gedaan ging gelijk slapen, maar het lijkt wel of ze bang is dat we haar broertje wel halen uit bed en haar niet of zoiets. ze vind d'r broertje heel erg lief dus jaloers zijn denk ik niet dat het is. weet iemand wat het kan zijn, waarom ze dit doet en wat kan ik eraan doen, want s'nachts doet ze het ook en dat is nou niet eg goed voor mijn nachtrust. bij mij valt ze dan wel in slaap op m'n schoot maar wil ik haar naar bed doen dan begint ze weer.
Erg herkenbaar! Sinds zijn zusje er is, wil onze zoon 's avonds ook niet meer in zijn eigen bedje. Ook hier is het geen jaloezie, want hij is gek op zijn zusje. We houden wel vol om hem in elk geval elke avond in zijn eigen bed in slaap te laten vallen, maar hij staat standaard elke nacht naast ons bed. Hij mag dan tussen ons in kruipen, en ik ga er maar vanuit dat er vanzelf weer een nacht komt dat ie wel weer doorslaapt en gewoon weer wakker wordt in zijn eigen bedje. Het is misschien ook wel een beetje gemakzucht van mij uit hoor, want met een dochter van 5 weken oud die 's nachts om de 2,5/3 uur komt voor een voeding, heb ik niet ook nog de puf om 's nachts de strijd aan te gaan met een peuter die niet in zijn eigen bed wil. En ik moet toegeven dat het ook wel heerlijk is om 's nachts ons meisje te voeden en dan opzij te kijken, en dan ons mannetje heerlijk zie slapen tussen ons in
Hoe is jullie 'naar bed toe ritueel'? Het eerste wat mij te binnen schiet is wat meer aandacht geven als ze naar bed gaat. Dus dat ze dan even lekker 1 op 1 of misschien wel met papa en mama samen haar aandacht krijgt. Nog even een spelletje spelen als in verstoppertje of een wat langer verhaaltje voorlezen?
Misschien wil ze niets missen? Je kunt proberen uit te leggen dat de baby er de volgende dag ook nog is en ze dan weer de hele dag mee mag helpen. Hier hielp het wel om de jongste eerder naar bed te doen dan de oudste. De oudste konden we dan zeggen dat broertje ook al sliep. Weet niet in hoeverre jullie ritme dat toelaat?