7 maanden is nog zo jong! Dan zou ik me totaal nog geen zorgen maken. Gewoon af en toe blijven aanbieden.
Die 8 hapjes had ze toen nog maar één keer gedaan. De twee weken ervoor heeft ze amper wat binnen gekregen. Maar misschien zijn mijn verwachtingen inderdaad wat hoog. Dat komt denk ik doordat ze van groenten zo veel eet. Als ik kijk hoeveel aardappels ik bijv. voor haar prak, nou dat is net zo veel als ik eet! En het gaat allemaal op! Natuurlijk eet ik er dan nog groente en vlees/vis bij, maar toch... En andere groenten eet ze net zo veel en ze vindt het ook heel leuk om van een lepeltje te eten (ook met haar pap). Dus daarbij vallen die paar hapjes fruit een beetje in het niet. Daarnaast was ik vorige week op het cb, en ik weet dat ik met niet te veel van die lui moet aantrekken, maar daar kreeg ik advies dat ze nu echt elke dag een fruithap moet en elke avond een "avondmaaltijd", dus echt groente+aardappeltjes+vlees/vis. Oja, en elke dag een boterham bij de lunch en minder flesvoeding, maar wel meer water/slappe thee. Aangezien ik toen nog elke dag één groente aanbood (dus niet gemengd) en ze nog amper fruit at, geen brood kreeg, en water en thee nog weigert, dacht ik: "jeetje, ik weet wel dat ik het iets langzamer wil doen dan het cb, maar daar is ze nog wel héél ver vandaan!" Dus daardoor kreeg ik het toch een beetje op mijn heupen... Maar goed, ik blijf haar natuurlijk dagelijks een keer fruit aanbieden en zal mijn verwachtingen bijstellen!
Niet te druk maken en dat cb zet er gewoon vaard achter. Mijn mannetje eet gelukkig alles en veel. Fruit lukt vers wel (perzik/nectarine/banaan/pruim/peer) maar appel/advocado etc ook niet hoor! Warme prak eet hij alles zolang het uit een potje komt. Het enige dat hij vers met smaak eet is aardappel/wortel/gekookte kip en dat in de mixer.. Tsja dat vers komt wel hoor! En hier ook een kokhalsreflex bij stukjes.. Alles op zn tijd zullen we maar zeggen.. (al drinkt meneertje hier al wel prima uit een tuitbeker, maar daar hoor je cb niet over ) Het is maar waar je opgericht bent als cb denk k dan..
Wat goed dat jou zoontje al uit een tuitbeker drinke! Ik zou heel blij zijn als mijn dochter dat zou kunnen. Of eigenlijk, als ze water of slappe thee zou drinken. We zijn aan het oefenen met een gewoon bekertje, met een tuitbeker (evt. zonder antileksysteem), en zelfs uit haar gewone fles drinkt ze geen water of thee. Ze heeft trouwens niet per se een kokhalsreflex bij stukjes hoor: geraspte courgette gaat er zo in (wel roergebakken) en haar andere groenten prak ik gewoon, ik gebruik geen staafmixer. Ook geen probleem. Maar gepureerde peer kokt ze wél in.
Maar gepureerde peer wordt toch vaak wat waterig/dun met kleine stukjes erin??? Althans om het echt glad te krijgen is erg moeilijk denk ik? Veel kindjes vinden dat erg vreemd in de mond, de helft van de hap kun je ze door slikken en op de andere helft zou je wat moeten kauwen... Hebben ook veel kindjes bij bijvoorbeeld rijst door een gemalen maaltijd, ook vreemd! Als het alleen stukjes zijn is het vaak veel duidelijker. Misschien dat ze daarom bij die geraspte courgette niet zo kokt?
Dat zou kunnen. Het wordt inderdaad behoorlijk vloeibaar, maar met héél kleine stukjes erin. Ik heb niet gedacht dat die kleine stukjes een probleem zouden kunnen zijn, omdat ze veel kleiner zijn dan heel veel stukjes in haar prakjes. Hetzelfde geldt trouwens voor meloen, wat we gisteren en eergisteren hebben geprobeerd. Maar misschien snapt ze inderdaad niet dat ze dit niet kan "drinken". Morgen de meloen maar eens prakken.
Juist die hele kleine stukjes zijn dan vaak te klein om op te kauwen, maar heel doorslikken kan ook weer dat kokhalsreflex oproepen.
Vandaag kleine stukjes geprobeerd. Ging een stuk beter! Ik denk dat ze iets minder dan een kwart peer op heeft!
Mijn dochter was ... en is nog steeds zo. Eet heel veel groenten met heel veel smaak (ik denk dat sperziebonen boven patatjes staan in de ranglijst), maar fruit vindt ze maar niets. Op dit moment alleen appel. Eerder at ze ook wel banaan, druif, peer en mandarijn. Mandarijn kost bij het seizoen steeds weer wat moeite maar als ze er eenmaal van heeft geproefd dan eet ze er zo twee weg. Al het andere fruit = niet lekker en/of weigert ze te proeven ... Mn oudste zoon is iets makkelijker met fruit, maar veel moeilijker met losse groenten (in een prak/saus eet hij alles behalve mais en doperwten). HIj heeft overigens ook heel veel moeite met de vieze handen die hij krijgt van fruit