Onze dochter is 14 maanden. Volgens het consultatiebureau zit ze onder het gewicht. Hebben jullie tips voor voedsel waar ze van kan aankomen? Ze eet het volgende op een dag 7:00 1 broodje met melk 10:30 fruit of cracker of rijstenwafel met wat drinken 12:30 1 broodje met beleg en melk 16:00 fruit met drinken 18:00-18:30 half potje olvarit en dan met de pot mee eten. Een echte eter is ze niet. Het is een actief kind dat echt niet stil kan zitten. Wie heeft er tips?
Kip, tartaartje, vette vies, bakken kokosolie of olijfolie toevegen later Dan eens spagettie bolonese etc dat soort eten meer met de pot mee En verder kaas, gebakken/gekookt ei. Kokos/noten/amandelmelk. Pannekoeken.. Yogurt/kwark etc (zie ik niet of je dat geeft?) Pap(geen tarwe liefst) met vette melk Musli Havermount dingen zoals koekjes, pannekoekjes etc Dat soort dingen gewoon normale eten. Waarom geef je extra halfpotje? Lust ze niet alles? Is het erg ondergewicht of beetje? Was ze ziek of is altijd zo geweest? Misschien kunnen jullie beter naar diëtiste gaan Eet ze verschillende dingen elke keer ?? Bijv broodbeleg kan veel uithalen uit: eigeel, amandelpasta, tahini, humus, kaas, gebakken ei, jam.. En veel zit ook in quinoa, cuscus etc Zeg maar als ze altijd aardappel/spagetti eet en broodje met kaas snap ik wel dat ze calorie dan kwijt aan energy maar weinig krijgt aan verschillende vitaminen en mineralen O ja en als ze iets niet lust bijv kwark kan je dat mooi verstoppen in gebak van kwark of stel lust ze wortel niet bak dan wortelmuffins. Dat soort dingen
Hoi bedankt voor de tips. Ze krijgt ook s'avonds toetje. Ze krijgt een half potje omdat ze altijd rond 6 uur al honger heeft en ons eten dan nog niet klaar is.We zijn dit al wel aan het afbouwen zodat ze straks volledig mee eet. Op haar boterham krijgt ze verschillende soorten beleg. Kaas lust ze niet dat wil ze niet eten. Veel boterhammenwordt,leverworst,palingworst enz enz Gebakken ei vind ze ook lekker dat krijgt ze ook wel eens. Ik kan hier veel mee. Bedankt voor uw reactie.
Ik zou *worst weglaten zit niets goeds in.. Vol met e nummers en andere zooi.. Van wordt zit daar miss 2% iets Andere beleg kan ook banan met kaas smelten probeer dat eens? Roomkaas?? Huttekase op?? Indd potje afbouwen en ik zou zelf niet haar gaan meer eten geven dan gewoon moet (dus niet verplichten meer eten als ze niet lust) if vet bakken. Meer varieren en kijken naar dingen die meer bieden bijv avocado kan als ze eet is beter dan zeg maar 5 stuks komkommers Voeg ook wat gebroken lijnzaad in pannekoeken/koekjes etc. Meer slim naar ingredieten kijken en bewuster kiezen Komt vast vanzelf goed denk ik als ze normaal avond eten zal eten in 1 keer
Misschien nog een beetje Griekse yoghurt na het avondeten of tussendoor? En drinkt ze na 16 niets meer?
is het erg dan dat ze onder het gewicht zit?? Hoe zwaar is ze? Ik zou iig volle producten geven, dus volle melk, volle kwark of yoghurt s toetje. Op dr brood lekker met roomboter smeren ipv halvarine, dat soort dingen.
Piccolina, ts vraagt om VOEDZAME dingen. Spaghetti regelmatig is ook niet verstandig tenzij ze in Italië woont ? Pannenkoeken zie ik als traktatie en geen volledige maaltijd. Voedzaam is een maaltijd met courgettes, tomaatjes, stukje komkommer, extra blokje kaas tussendoor of extra broodje met roomboter. Mijnen dochter is bijna 15 maanden en weegt 9 kg. Zij krijgt een extra boterham met roomboter en wat hartigs. Ik geef liever een extra boterham (maak me niet druk om het zout wat er dan inzit) dan dat ik ongezonde vetten want dan maak je het kind ongezond dik. Hoe erg is het ondergewicht?
Wat is dat? onder HET gewicht.. HET gewicht bestaat niet... begrijp dus niet wat er bedoeld wordt. Volle producten geven, een extra boterham (tarwe kun je prima geven mits er geen allergie voor is) en lekker mee eten met de pot. Geef anders tussendoortjes met goede vetten: Griekse yoghurt met fruit bijvoorbeeld of avacodo (mmmh) En ook met worst is weinig mis (die e-nummers worden in NL veilig bevonden). Heel lekker: pindakaas! Maar ook een volkoren koekje, bananen etc zijn goeie tussendoortjes.
Onze dochter is 14 maanden en weegt nu 7.3 kilo. Ik ga zeker die Griekse yoghurt halen die wordt veel aanbevolen zie ik. En lekker roomboter op haar brood dat vind ik zelf ook heerlijk.
Wat meerderen zeggen: volle zuivelproducten, roomboter, roomkaas, extra boterham (tosti/ wentelteefje oid), Griekse yoghurt, evt extra beker volle melk per dag etc. Maar als je kindje voor haar doen goed eet en drinkt, goed poept en plast, vrolijk en alert is zou ik me niet teveel zorgen maken!
Ik weet niet wat het gewichtnaarlengte is. Onze oudste zit op de rand van ondergewicht-ernstig ondergewicht. in slechte periodes spek ik haar graag bij met extra toetjes, slagroom op de vla, extra roomboter op brood. Volle produkten drinken, goed fruit laten eten. En ik zou met die olvarit stoppen. Hoelaat eten jullie uiteindelijk dan? Hier ben ik expres eerder metde kids gaan eten om niet te hoeven rekken. En.als ze toch honger krijgen (ik krijg ook honger als ik kook) dan komen ze òf uit de pan snoepen òf ze krijgen een bakje snackgroente.
Ook (appel) sap geven wij veel... Zit ook (suikers) veel in. Verder pindakaas, gewone kaas ( blijven aanbieden, ze moeten iets 20 x proeven voor ze kunnen zeggen of ze iets lusten)! Pap is ook n goeie...
Ik lees heel veel die zeggen stoppen met Olvarit. In Olvarit zit toch alles dat is toch goed? Gisteren Griekse Yoghurt gekocht en daar wat vruchtjes door gedaan. Met pijn en moeite heeft ze 5 happen genomen. Ze heeft 2 weken terug haar 1e tandje gehad. Vorige week zagen we de 2e die door is gekomen. Kan het een periode zijn dat ze niet wil eten? Ze huilt ook meer en hangt ook veel meer aan mij.
Ja maar aan olvarit zit toch geen smaak? Ze moet juist leren goed te gaan eten. maar is me.nog niet duidelijk hoelang en zwaar ze is?
Olvarit is toch geen 'echt' eten en zet ook totaal niet aan?? Aangelengd met water... Het is juist de bedoeling dat ze ook echt leert eten natuurlijk en niet alleen maar van die 'prut' krijgt uit een potje? Een gekookte aardappel met verse groenten en een stukje vlees is toch veel voedzamer en zet veel meer aan... Aan veel potjes is ook appelsap en rijstebloem oid toegevoegd, niet super voedzaam denk ik dan?? En af en toe een potje is echt niet erg, heeft ze hier ook wel ooit gehad, maar zou het niet standaard iedere dag voor de 'echte maaltijd' geven.
Niks mis met pannenkoeken en spaghetti, zou ik zeggen. Mits volkoren, met veel groente en veel gezond vet. Groene pannenkoeken zijn hier een hit: door het beslag een flinke hoeveelheid spinazie roeren. Melk, tarwemeel, ei, vloeibare boter en spinazie. Voedzaam en gezond.
Hier ook een manneke met zoals ze zeggen "ondergewicht"... Toen hij 9 maand was zat hij op de P10 lijn. Wij geven hem het volgende: - Griekse yoghurt (maar zonder fruit, geen smaakjes aan, hoeft niet, ze leren het wel eten) - Danoontje af en toe - Boter bij zijn groentenhap - Boter op zijn boterham - Nu gaan we beginnen met kaas op zijn boterham Koekjes geven we ook wel, maar niet te veel. Hij is ook geen grote eter. Dus we proberen en proberen maar. Het beste lukt het door 4 eetmomenten in te lassen en niets tussendoor te geven, dat wekt zijn eetlust op. Anders zit hij te snel "vol"...
PS: Er is helemaal niks mis met potjes geven. Het is zelfs bewezen dat ze even veel vitaminen en soms zelfs meer bevatten dan zelfgemaakt eten (door de snelle manier van invriezen etc.) Maar met 14 maanden zou ik dat niet meer geven, het geeft niet de smaak van echt eten weer en het kan zijn dat het haar eetlust bederft.